Gå til innhold

God lysstyrke/God Zoom/Lite/Billig, er det mulig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God lysstyrke/God Zoom/Lite/Billig

Du må typisk velge to av disse kriteriene og ta de andre som de kommer.

Uansett må du definere hva du mener med hvert kriterie; hva er god lysstyrke? hva er god zoom (for ditt bruk)? hvor lite er lite nok? hvor går grensen for hva du kaller billig?

Lenke til kommentar

Skal brukes i sportshall hvor guttungen skal spille basket, så lysstyrken må være god nok. Fra dslr kamera, rundt f2.5 +-

God zoom, nok til greit overbilde fra ene siden til andre av banen når man står ca på midtbanen.

Lite nok, hmm, lavt prioritert.

Pris, så nærme 0 som mulig, men kan legge opptil 5k på bordet for noe bra.

Lenke til kommentar

Glem det. Den mest lyssterke zoom for dSLR er på f/2,8 og bare den sprenger budsjettet ditt. For kompaktkamera og speilløse finner du intet med den lysstyrken.

Så det du må gå for er et kamera som kan brukes på høy ISO uten for mye støy. Skulle tro at Nikon P7000, Canon G12 og Panasonic Lumix LX5 alle er kamera som er brukendes. Det finnes sikkert også rimeligere enn dette som er akseptable på høy ISO, men jeg kan ikke si at jeg har oversikten (så her får andre komme med innspill).

Jeg har ikke sett tester som angir kvalitet for høy ISO på P7000, G12 eller LX5. G11 (forgjengeren til G12) var i alle fall brukbar, noe LX3 (forgjengeren/lillebror til LX5) ikke var i særlig grad.

Olympus Pen E-PL1 er også et alternativ, litt over 3 000 kr med 14-42mm, og ca 5 400 med både 14-42mm og 40-150mm. Testene hos dpreview viser i alle fall at denne er OK på noe høyere ISO.

Så om du ikke har dSLR i dag (regner ikke med det), ville jeg valgt Olympus Pen E-PL1. Her vil man faktisk ha muligheten til å kjøpe mer lyssterk optikk.

Lenke til kommentar

Jeg har selv et Canon Legria HFM36, der det er veldig god lysstyrke, det er ikke widescreen (noe som gjør at du ikke får med hele banen visst du står på den, prisen er ok, ligger på rundt 5k. HD, og det er ikke særlig stort heller. (I forholdt til et studiokamera. Et videokamera er et videokamera.) Zoomen er ikke stort til å skryte av, når jeg for litt siden hadde en 75x zoom.

Lenke til kommentar

Oi... her stod det mye rart ja :p

Jeg har selv et Canon Legria HFM36, der det er veldig god lysstyrke, det er ikke widescreen (noe som gjør at du ikke får med hele banen visst du står på den...

Det stemmer ikke. HF-M36 har en oppløsning på 1920x1080 som er 16:9 eller widescreen. Om det er 16:9 eller 4:3 har ingenting med hvor mye av banen du får med deg. Det er det brennvidde som bestemmer. Kameraet ditt har 39,5 mm brennvidde (35 mm ekviv) på det videste. Skal du få med hele banen kan du putte på en vidvinkelforsats.

Zoomen er ikke stort til å skryte av, når jeg for litt siden hadde en 75x zoom.

HF-M36 har 15x zoom som er mer enn nok. De dyreste kameraene i denne klassen har bare 10-12x. Høyt zoom-tall er bare et skrytetall for uvitende forbrukere. Omtrent som antall megapixler i et mobilkamera. Jo flere betyr ikke at det blir bedre. Tvert imot.

Med så høy zoom må kameraprodusenten gjøre kompromiss i det optiske. Bildet blir mindre skarpt og mindre lyssterkt (dvs mer kornete). Noe annet er at brikken må være ganske liten for å få så høy zoom. Liten brikke betyr også dårligere lys som igjen betyr mer korn.

En annen ting er at du må ha en ganske stø stativ for å kunne skyte på 75x zoom uten at bildet rister for mye. Å filme håndholdt kan du bare glemme. Selv med optisk bildestabilisator.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...