Gå til innhold

Bærbar PC til spilling 10k

Anbefalte innlegg

Hei.

Den bærbare pc-en min streika nettopp, så derfor trenger jeg en ny en. Budsjettet ligger på maks 10k. Kan gå litt over om nødvendig.

PC-en skal brukes til skolearbeid, samt litt gaming, for det meste Lotro. Den trenger ikke være helt rå med tanke på grafikk og lignende, men den må dra spillet greit. Har allerede en stasjonær gaming PC, så denne skal brukes på skolen, men også til gaming når jeg ikke er hjemme.

Jeg er ganske blank på emnet, så setter pris på alle tips og forslag. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg foreslår denne; Asus G51JX

Den har et godt skjermkort, som nok skal klare de fleste spill greit, selv om det ikke hører til i den absolutte toppklassen - men det trenger du heller ikke, etter eget utsagn.

Hvis spillytelsen teller enda litt mer enn du gir utrykk for, så er vel beste bud til omkring 10.000 kroner, pr. i dag, MSI GX660-266NE som har AMD's beste skjermkort for bærbar. Enda bedre er Asus G73JH, hvis du fremdeles kan finne en til den prisen - ser ut som den har forsvunnet fra listene til de fleste forhandlerne.

Det du skal tenke litt igjennom, er at egentlig ingen bærbare som har kraftig nok skjermkort til å drive spill skikkelig, er særlig gode på batteritid. Så dersom du er avhengig av at maskinen skal kunne brukes en hel skoledag uten opplading, så bør du moderere ønsket om at den skal være god til spilling.

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for gode råd! :)

Batteritid er ikke veldig viktig for meg. Den forrige pc-en jeg hadde varte i 5 minutter uten å være koblet til laderen, så om det bare varer et par timer skal jeg være kjempefornøyd

Jeg tror jeg går for en av de to du foreslo thomit, men hvilken er jeg usikker på. Lurer egentlig på om jeg får så veldig mye mer av den som er 2000,- kroner dyrere, enn den til rundt 8000,- kroner. Er jo viktig å tenke på at jeg fra før av har en stasjonær pc som skal fortsettes å brukes til gaming når jeg er hjemme. Så jeg tenker det kanskje er bedre å bruke de 2000,- kronene til å oppgradere den da.

Lenke til kommentar

Det jeg mente var at hvis du ser på listen med alle G51JX på sider som prisguiden.no eller prisjakt.no, så er det ikke nødvendigvis helt samme versjon alle forhandlerne tilbyr - det finnes versjoner med litt forskjellig hardware og skjermoppløsning. Hva som er den riktige versjonen for deg, vet jeg ikke - du må bare passe på når du bestiller, slik at du får den skjermoppløsningen og hardware'n du hadde tenkt deg. Mange synes f.eks. at 1366 x 768 oppløsningen blir for liten på en 15-tommer, mens andre synes at den blir akkurat passe slik at man ikke trenger å forstørre nettsiden for å kunne lese liten skrift. Det blir man av og til nødt til på en 1920 x 1080 skjerm. Ikonene på skrivebordet og sånt blir også større jo lavere oppløsning. Og så er det en annen ting;

Tenk deg at du har en skjermoppløsning på 1920 x 1080. Du vil spille et spill, men finner fort ut at skjermkortet ditt faktisk ikke klarer å dra spillet særlig godt med en så stor oppløsning. Du må derfor sette ned oppløsningen via innstillingene i spillet, til 1366 x 768 for å oppnå bedre flyt. Det vil si at du ikke kan kjøre i skjermens naturlige (native) oppløsning, og du vil derfor få et litt mindre skarpt bilde enn om skjermen hadde 1366 x 768 oppløsning i utgangspunktet. Det er alltid mest optimalt å kunne kjøre spillet i skjermens egen oppløsning, for å oppnå det som kalles "1:1 pixel mapping" - samstemmighet mellom oppløsningen man har satt i spillinnstillingene, og skjermens naturlige ("native") oppløsning. Har man da en skjerm med 1920 x 1080 oppløsning, er det en fordel at maskinen da har et kort som faktisk klarer å kjøre de fleste spill i en såpass høy oppløsning. Har man en skjerm med 1366 x 768 oppløsning, kan man klare seg med et litt svakere skjermkort.

Nå er GTS 360M kortet i Asus'en såpass bra at det skal kunne dra mange spill i 1920 x 1080 oppløsning, men noen spill vil det ikke klare - i hvert fall ikke med høye innstillinger på grafikkdetaljene. Så det er en avveining du må ta.

Den Acer'en du lenker til har et skjermkort som er merkbart svakere enn det som sitter i Asus'en. Forskjellen mellom GT 330 og GTS 360 er faktisk temmelig stor. Det er riktig at det sitter en 4-kjerners prosessor i Acer'en, og en 2-kjerners i Asus'en - men om det er bedre, avhenger av hva du skal bruke maskinen til. Hvis du ikke ofte bruker programmer som faktisk kan utnytte 4 eller flere kjerner, har det lite for seg å kaste bort flere hundrelapper på en 4-kjerners prosessor. Til skolearbeid og litt gaming, er du bedre tjent med en Core i5 i stedet for en Core i7, stort sett.

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg egentlig endelig fått bestemt meg!

Men hva er forskjellen på disse to? LINK Ser den ene visstnok er full HD, mens den andre kun er HD.

Jeg så litt på begge maskinene. For meg (som ikke har peiling) virket det som om den som var full HD var bedre, men da ville det jo være litt rart at de har lik pris?

Trenger bare svar på dette, så skal jeg bestille! ;)

Lenke til kommentar

Det er noen fler detaljer som skiller dem, hvis du ser godt etter. Bl.a. har den ene en litt raskere harddisk (7200 rpm mot 5400) - den ene har også preinstallert mer crapware, noen prøveversjoner av Office - og er derfor sikkert subsidiert mer av Microsoft, med prisnedsettelse som følge av det.

Så er det jo også sånn at 1920 x 1080 oppløsning ikke nødvendigvis er bedre enn 1366 x 768 - det kommer an på din egen preferanse mer enn noe annet - begge oppløsninger har sine fordeler og ulemper.

Har du forresten sjekket ut den nye Asus G53? Den er lik G73 i oppbyggning og design, og er antagelig et enda bedre kjøp (enn G51), alt tatt i betraktning. Men den er jo dyrere, i hvert fall foreløbig.

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er denne bestilt! LINK

Tusen takk for all hjelp thomit, har vært til stor nytte. :)

Vet ikke hvor lang tid komplett bruker på å levere ting når de har varene på lager, men vil tro jeg kan få den i slutten av denne uken, eller i starten av neste uke. Kommer kanskje tilbake med et innlegg når jeg har mottatt pc-en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...