Gå til innhold

dreper uv lys alger?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stemmer det at UV lys dreper alger. Det blir brukt i vannbehandlings anlegg og drikkeautomater. Men dette er snakk om større (30-100W) UV lamper (ikke black light) som også tilfører varme til vannet. Så jeg tror ikke det er så veldig egnet til å bruke sammen med vannkjøling.

Hvis du lurer på å prøve ville jeg tatt kontakt med firmaer som driver med drikke automater. feks wather logic

Geir

Lenke til kommentar

UV lys virker desinfiserende ja, dreper bakterier, virus, og mindre organismer. UV lyset dreper ikke alger, men får dem til å klumpe seg sammen har jeg hørt. Dermed kan filtre plukke dem opp. Dette brukes mye i akvariesammenheng.

Jeg har en drikkevannsautomat stående her med UV lys i kaldtvannstanken, selve UV lysrøret er på 10-12W. Lysrøret står nede i et reagensrør av krystallglass. Krystallglass lar UV lyset passere nesten ufiltrert, noe vanlig glass ikke gjør.

:-)

Lenke til kommentar
UV lys virker desinfiserende ja, dreper bakterier, virus, og mindre dyr. UV lyset dreper ikke alger, men får dem til å klumpe seg sammen har jeg hørt. Dermed kan filtre plukke dem opp. Dette brukes mye i akvariesammenheng.

Jeg har en drikkevannsautomat stående her med UV lys i kaldtvannstanken, selve UV lysrøret er på 10-12W. Lysrøret står nede i et reagensrør av krystallglass. Krystallglass lar UV lyset passere nesten ufiltrert, noe vanlig glass ikke gjør.

:-)

så hvis jeg setter 8 UV dioder i vanntanken så vil dette ha en (liten) effekt? og hvis det blir en (liten) effekt, så er det grunn nok for meg at jeg øker gadget faktoren på tanken :p
Lenke til kommentar
Det at det er UV lys på offentilige toiletter er vel fordi narkomane ikke skal kunne finne blodårer, om jeg ikke tar helt feil.

når sa jeg no om dasser eller sprøyte narkomane? :shrug:

Aldri, tenkte bare jeg skulle nevne det, siden det jo er mye bakterier på en offentlig dass. Så muligens folk tror at lyset er der for å drepe noen av bakteriene.. :roll:

Lenke til kommentar

Bruk UV lys på toalett har helt klart en steriliserende effekt.

Samtidig er lyset svært skadelig for øynene, siden pupillene våre ikke reagerer på den bølgelengden så slipper de inn store mengder, spesielt i dunkelt blått lys.

Bruke UV lys for å fjerne narkiser er jo en nyttig bi-effekt også da :-D

Lenke til kommentar

Når du nevner skadelig, hvor mye da ? Hadde det vært mye hadde jo nettbutikkene som MP og NC sagt ifra om at UV katodene faktisk er farlige. Eller f.eks i diskotek.. Det er nok skadelig om du sitter med det rett i trynet dagen lang, men..

Lenke til kommentar
Bruk UV lys på toalett har helt klart en steriliserende effekt.

Samtidig er lyset svært skadelig for øynene, siden pupillene våre ikke reagerer på den bølgelengden så slipper de inn store mengder, spesielt i dunkelt blått lys.

Bruke UV lys for å fjerne narkiser er jo en nyttig bi-effekt også da :-D

Er trøtt nå... går jeg glipp av ironien her eller tror du UV-lysene på off. dass er der av hygieniske årsaker? :o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...