Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

reol-lys prosjekt

Anbefalte innlegg

Jeg har noen IKEA-reoler på hjemmekontoret dels med skuffer og døre som front for noen hyller. Jeg har nå lyst at lage noe så de automagisk lyser opp hyllerne når jeg åpner en dør eller en skuffe.

Burde jo være rimelig enkelt tenkte jeg selv for en som ikke vet noe særlig om elektronikk...

Fik tak i en liten knapp (uten klikk og med fjæring så den springer ut igjen) som har passe liten motstand til at skufferne og dørene presser den inn når de er lukket. Perfekt.

Så kom jeg i tanke om at siden lyset skal på når kontakten er brudt, trenger jeg å 'invertere' knappens funksjon - og siden jeg igrunn vet veldig lite om elektronikk følte jeg meg stuck allerede der.

Siden jeg har bakgrunn som programmerer og faldt over disse herlige Arduino-brett, så skjønner jeg at jeg veldig enkelt kan løse det med å kople knappen til en digital input, registrere et interrupt for endringer på den pin, og utifra verdien, sette eller slukke lyset via en annen utgang.

Men... det virker som overkill deluxe, og jeg minnes såvitt at en transistor eller flere kan brukes for å sette opp små kretse som kan løse logiske operasjoner som and, or og not - så jeg antar der er en veldig enkel løsning på problemet mitt.

Alle eksempler jeg har kunnet google meg frem til handler (selvfølgelig) bare om å få lyset på når du trykker på en knapp (og såpass skjønte jeg trossalt allerede :-) ), mens mitt behov er det motsatte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kommet på en annen måte å realisere dette på.

Hvis du har en LED, og en lyssensor på hver side av veggene som omkringer skuffen, så vil lyssensoren lage spenning når skuffen er ut, men ikke når skuffen er inne, fordi skuffen skjermer for lyset. Hvis du da kobler denne lyssensoren på en oppamp, som igjen kobles til en LED, så vil du få belysning.

Edit: LED'n som er nevnt over er selvfølgelig av typen Infrared

Endret av Jee
Lenke til kommentar

Dette skulle løse problemet ditt:

post-47774-1289405810,7302_thumb.jpg

Der det står relay/motor kobler du inn lyskilden (altså hovedlasten) Husk å ha rett spenning etc.

Knappen kobler du til der det står output form microprocessor.

FET transistoren fungerer som en av/på bryter. Når G er høy går den på, og når G er lav går den av.

Så har du en NPN bipolar transistor som virker som en inverter. Når den får et logisk høyt signal vil denne lede, og G blir dermed satt til samme spenningsnivå som Jord. Når NPN transistoren har et logisk lavt signal vil den blokkere, og G får da full spenning og FET går på.

Edit: Motstandsverdier og hvilke egenskaper transistorene skal ha er selvfølgelig ting som kan endres og tilpasset etter ditt bruk :)

Edit2: Merk løsningen forutsetter ikke en audrino, eller uC. Knappen kobles direkte til kretsen.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Veldig overkill. Du finner microbrytere som tar skrur seg av når den blir trykket inn. Burde ikke være så vanskelig å finne.

Forsåvidt helt enig, med mindre strøm/spenning til lysene er så høy at det uansett er behov for et rele e.l. :)

Et rele og en bryter er nok bedre egnet til dette en en Arduino.

Lenke til kommentar

Veldig overkill. Du finner microbrytere som tar skrur seg av når den blir trykket inn. Burde ikke være så vanskelig å finne.

Hvis man kjenner rette navn på ting er det nok ikke vanskelig, men det gjør jeg desverre ikke.

Men... jeg fant faktisk en rar liten knapp i et gammelt forbrukerapparat jeg hadde liggende; jeg undrede meg over at der var 4 pinner på den, men det viser seg at et trykk på knappen bare endrer hvordan 2 og 2 er koplet sammen og således bør den knappen kunne brukes uanset hvordan det var tenkt å fungere. Desverre har knappen en klikk-lyd, hvor jeg langt hadde foretrukket en lydløs.

Lenke til kommentar

Hvis man kjenner rette navn på ting er det nok ikke vanskelig, men det gjør jeg desverre ikke.

Men... jeg fant faktisk en rar liten knapp i et gammelt forbrukerapparat jeg hadde liggende; jeg undrede meg over at der var 4 pinner på den, men det viser seg at et trykk på knappen bare endrer hvordan 2 og 2 er koplet sammen og således bør den knappen kunne brukes uanset hvordan det var tenkt å fungere. Desverre har knappen en klikk-lyd, hvor jeg langt hadde foretrukket en lydløs.

En av disse burde funke https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=20356

Edit: Her er flere https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=20323#toc=20356;

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Dette skulle løse problemet ditt:

Ja det ser i alle fall lovende ut. Fant en artig liten simulator å teste ting ut i - vil garantert spare meg for mange hovedpiner fremover. Fortsat venter jeg dog på komponenterne som skal komme til uka. Får se hvor mange "super bright LED's" jeg trenger for å lyse opp en mørk hylle.

Er ikke sikker på at der er en MOSFET med i det jeg bestilte av diverse ting, men jeg fant 4 på et gammelt hovedkort jeg hadde liggende. Kan de fjernes uten å ødelegge de? Det ser vanskelig ut da drain er laget på den måten den er på SMD versjonen...

Lenke til kommentar

Med nok varme skal det gå greit. Husk at nyere hovedkort er loddet med blyfritt tinn så det trenger litt ekstra varme for å smelte. Du kan bruke litt vanlig tinn for å bedre varmegangen. Og om du skulle være så uheldig å ødelegge dem så er det jo uansett positivt med litt trening ;)

Kjekk liten simulator det der ja :)

Lenke til kommentar

Alltids kjekt å mekke litt, men det var mykje overkill her for å sei det mildt :) Det enklaste er å skifte ut dei brytarane du har, med NC-brytarar.

Det er mulig, og jeg har heller ikke bestemt for meg løsningen enda - bare prøver ting ut og lærer forhåpentligvis en ting eller to i processen :)

Hvilket minner meg på at jeg tenkte, oi, det kunne vært gøy om jeg fik lyset til å fade på/av istedet for instant på/av. Jeg oppserverte at strømmen gjennem drain på MOSFET'en ser ut til å variere med spenningen på gaten, og tenkte da at jeg kunne bruke en kondensator på gaten til å få dette til. Det ser ut til at det fungerer i simulatoren, men kanskje det rett og slett er "feil" måte å gjøre det på?

Takker for innspill! :)

Lenke til kommentar

Det skal fungere i teorien iallefall.

Muligens kan du også sette kondensatoren foran den bipolare transistoren.

Men slike ting må man alltid helst prøve seg litt frem med (størrelser på kondensator etc), iallefall dersom man ikke har de eksakte karakterstikkene til transistorene, og bare tar noen man har liggende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...