coca Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Hei! Jeg har ikke så god peiling på data og diverse, men har nylig fått ett nytt anlegg, Logitech x530. Jeg har koblet det til (som jeg antar det skal være..) men er ikke særlig fornøyd, bare to av høytalerne + bassen virker, det er fortsatt høytalerene: Venstre bak, foran sentral og høyre bak som ikke virker. Kan noen hjelpe meg? MEN plis, jeg har ikke særlig peiling på data, og har enda mindre peiling på "dataspråk". Så kan dere være så snill og forklare på en enkel men detaljert måte? Tusen takk! [LØST!] Endret 11. november 2010 av coca Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Du må spille av noe som har lyd i alle kanaler, stereo er kun stereo, og vil kun komme i to kanaler. Jeg antar også at du har koblet inn alle 3 mini-jack kontaktene i pcen. Lenke til kommentar
coca Skrevet 10. november 2010 Forfatter Del Skrevet 10. november 2010 Du må spille av noe som har lyd i alle kanaler, stereo er kun stereo, og vil kun komme i to kanaler. Jeg antar også at du har koblet inn alle 3 mini-jack kontaktene i pcen. Ja, har koblet til alt som det skal være. Men det kommer jo bare lyd fra to kanaler, selv når jeg spiller musikk. Det har vel ikke noe å si hva slags lyd som spilles av for at jeg skal få lyd fra alle fem kanalene? Tror kanskje det har noe med innstillingene på dataen å gjøre, men finner ikke ut av det.. Lenke til kommentar
TNiklas Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Det er vel en senterhøytaler med kontroll, etc på, bakpå tror jeg det er en knapp (switch) som sier hvilket type annlegg det skal være (2.1, 4.1, 5.1?). Prøv å flytt denne fram og tilbake mens du spiller musikk og se om det blir noe lyd. (Hadde X-620 før, der var det sånn) Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Musikk er stort sett bare stereo, filmer er ofte surround. Lenke til kommentar
coca Skrevet 10. november 2010 Forfatter Del Skrevet 10. november 2010 Er ingen kontroll på noen av høytalerne.. Oja, men hva blir spill da? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Spill er oftest surround, men da må du ha stillt inn at du har surround koblet inn. Høyreklikk på høyttaler-ikonet i hjørnet på startlinjen, og trykk på avspillingsenheter. Trykk så på surround-utgangene i lista, og så på konfigurer. Og der kan du velge hva slags annlegg du har, velg da 5.1. Så prøver du å starte et spill, og ser om du får noe surround, spesielt bilspill og fps har "alltid" surround. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 (endret) Hvis surroundanlegget ikke får et 5.1 signal, så vil det heller ikke spille i 5.1. Det kan være at software'n til lydkortet kan simulere surround-lyd selv om det bare får stereo signal, og da får du lyd i alle 5 høyttalere (+ sub). Men jeg anbefaler å la det være. Jeg vil anta at du får lyd i alle høyttalerne dersom de får et ekte 5.1 signal å jobbe med. Spill kan ha surround lyd, det må kanskje aktivt velges i innstillingene til spillet. Men ikke alle spill har det. Edit: Snap. Samtidig posting med Flimzes. Endret 10. november 2010 av thomit Lenke til kommentar
coca Skrevet 10. november 2010 Forfatter Del Skrevet 10. november 2010 (Serveren ble overbelastet så kunne ikke svare med en gang..) Fant ut hvordan jeg skulle ta det på instillingene til å bli surround 5.1, men når jeg testet et spill var det fortsatt stereo, var ingen instillinger på audioen på spillet som gjorde noen forskjell heller... Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Hvordan har du koblet det til da? Lenke til kommentar
coca Skrevet 10. november 2010 Forfatter Del Skrevet 10. november 2010 Hvis jeg kobler det til som Digital Output får jeg standardformat på surroun 5.1, hvis jeg tar det på speakers er standardformatet på 24 bits, 192000 Hz (studio kvalitet). Det er også max for speakers, kan ikke ta det opp på surround 5.1 . Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 LEdninger, kontakter, hvordan er det koblet sammen? Lenke til kommentar
coca Skrevet 10. november 2010 Forfatter Del Skrevet 10. november 2010 Har nok funnet ut av det, testet å koble mini-jack inn i forskjellige hull, merket at når jeg tok i den røde mini-jacken kom det lyd fra den sentrale, puttet jeg i den svarte fikk jeg lyd fra de bakerste høytalerne, var den grønne i fikk jeg lyd fra front-høytalerne. Trenger en ledning som samler 3 mini-jacker til en. For har nemlig bare en inngang som gir lyd til høytalere. Vet du om noen steder de selger slike som gir tilgang til 3 mini-jack for en inngang? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 DEt finnes splittere, men du får ikke magisk flerkanalslyd av det, bare samme lyd i alle høyttalerne. En standard mini-jack har bare to kanaler. Lenke til kommentar
coca Skrevet 10. november 2010 Forfatter Del Skrevet 10. november 2010 Ja fikk høre det.. Ser ingen poeng i å beholde surround anlegg når jeg bare får lyd som et stereo anlegg da... Tror jeg bare leverer det inn igjen. Tusen Takk for hjelpen, du har vært utrolig hjelpsom!! :!: Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Om du vil ha surround finnes det haugevis av eksterne lydkort som du kobler til via usb, som du får mange kanaler ut fra, de har også bedre lyd enn de fleste integrerte kort. http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:2427008 http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:10569930 Var to billige jeg fant i farten. Lenke til kommentar
coca Skrevet 10. november 2010 Forfatter Del Skrevet 10. november 2010 Hmm, ja får se på det. Men vil ikke stresse så mye mer med dette, gidder i hvertfall ikke fortsette den diskusjonen på denne posten, da får jeg heller lage en ny. Igjen, tusen takk for hjelpen, skal nok se på de lydkortene også! :!: Du har vært til STOR hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå