Jokke01 Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Jeg har kjøpt en D-link DIR-655 og har opprettet et hjemmenettverk. Jeg skal om ikke alt for lenge koble til en NAS hvor jeg skal ha alle data liggende som jeg vil ha tilgjengelig fra alle PC'er i nettverket. Imidlertid vil jeg også ha tilgang til NAS'n når jeg er ute og reiser. Er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg skal gå frem for å få dette til? Jeg har ingen anelse om dette så det hadde vært fantastisk hvis jeg kunne fått en step-by-step forklaring hvordan jeg setter opp dette. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Det spørs litt hvordan du vil det skal fungere. La oss først bli enige om hva du vil gjøre - så skal jeg gi nærmere instruksjoner om detaljene. Det enkleste - og mest praktiske dersom det hovedsakelig bare er NASen du vil kontakte er jo å bruke remote desktop (eller tilsvarende) fjernstyring. Dette har du sikkert sett før - det tillater at du styrer maskinen som står hjemme akurat som om du satt hjemme ved tastaturet. remote desktop og mangen av de alternative programmene lar deg også kopiere over filer osv. enkelt hvis du trenger det. Hvis du vil simulere at maskinen din er koblet til hjemmenettverket (hvilket kan være mer praktisk om du skal ha tilgang til et stort nettverk emd mange maskiner) er å sette opp en eller annen VPN server løsning på NASen. Da vil du som sagt ha samme funksjonalitet som om du koblet maskinen i nettverket hjemme, og dermed få tilgang til filer osv. akkurat som normalt. Begge alternativene over vil innebære å forwarde ("åpne" på folkemunne) èn eller flere relevante porter i ruteren frem til NASen slik at de kan nå et serverprogram (som vi også må installere og/eller konfigurere). Mer detaljer når du vet hva du vil gjøre... Det er dog verdt å spørre - er NASen din en vanlig PC, eller noen spesialbygd ferdigmaskin? Ferdighbygde NAS enheter er ofte veldig begrenset i hvilke tjenester de kan kjøre. Hvis du bruker en eller annen form for normal PC for jobben derimot står du veldig åpent i forhold til hvilken type løsning du vil bruke. -Stigma Endret 9. november 2010 av Stigma Lenke til kommentar
*F* Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 begge funksjonene vil vel uansett funke, men har han et eget NAS som ikke er på en PC trengs det nok en "mellomserver". Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Om ditt NAS er et vanlig PC med OS, så anbefaler jeg Teamviewer. Er bare å installere så fungerer den. Ikke noe stress. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 begge funksjonene vil vel uansett funke, men har han et eget NAS som ikke er på en PC trengs det nok en "mellomserver". Det spørs jo helt hvilke funksjoner NASen har innebygget i så fall. Det hadde ikke vært overraskende å se en VPN server funksjon for eksempel, eller kanskje et webserver grensesnitt som kan gjøre filene tilgjengelig via nett med passord? Mulighetene er jo mange - men man kan ikke annta flik funksjonalitet før man sjekker ihvertfall. I minimum må vi ha modellnummer for å kunne google innebygget funksjonalitet som den har. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå