Gå til innhold

Backup av musikksamling på PC hvilket format?

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker og digitalisere cd samlingen min både som backup og for og kunne spille den av på pc'en...

Hvordan lagrer jeg musikken på pc'en uten og miste lydkvalitet?

(Hvem filformat og program bør jeg bruke?)

Mvh

Kjell

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Kjell,

Lyden på CDene dine er allerede digitalisert i et såkalt CD-DA format (ofte kalt 'Red Book' format) av produsenten, så du slipper å gjøre det igjen :new_woot:

Dette formatet er 2 kanals, ukomprimert, 16-bits PCM kode, digitalisert med 44.1 kHz samplingsrate.

Du kommer temmelig nær dette ved å benytte et WAV-format på musikk-filene dine når du kopierer dem. WAV formatet bruker også ukomprimert, lineær PCM kode. Ved fornuftig valg av oppløsning (antall bits) og samplingsrate er det altså mulig å få til en såkalt 'lossless' kopi.

Både Microsoft og IBM støtter dette formatet, og du kan bruke 'rip' funksjonen på et såpass vanlig program som Windows Media Player for å gjøre kopieringen.

Har du en innebygd CD-spiller i PCen er dette rein plankekjøring :cool:

Ulempen er derimot at WAV filer blir ganske store, de vil etterhvert fylle disken på PCen din. Dette er en av grunnene til at forskjellige komprimerte formater er blitt så populære (MP3, AAC, WMA). Du ofrer altså lydkvalitet for å oppnå mindre fil-størrelse. Hvor du vil legge balansepunktet, blir opp til deg selv.

Det finnes massevis av tilgjengelig programvare for slik fil-kopiering & evt komprimering, ganske mange av dem er også gratis tilgjengelig på nettet, bare søk i veg :!:

Har sjøl f.ex. brukt 'Nero' med brukbart resultat.

:-) GAu

Lenke til kommentar

Du har FLAC, APE og lossless WMA. Disse er 100% tapsfrie og kan redusere filstørrelsen en god del. FLAC er et åpent format og anbefalt av veldig mange.

WAV er strengt tatt bare en "kontainer" og ikke et eget format. Å bruke ren PCM (16bit/44kHz) går an men tar en del mere plass. Og hvis du endrer (minsker) antall bits eller sample-frekvens VIL du få kvalitetstap.

Lenke til kommentar

Flac høres jo fornuftig ut, hvor mye plass tar en sang på 5 min?

Kan det silles av på hvem som helst spiller?

Mister jeg mye lydkvalitet på mp3 i forhold?

Jeg er ingen stor ekspert på dette ;)

Jeg bruker dbpoweramp og ripper musikken i flac-formatet. På bildet under ser du størrelsen på filene når standardinnstillingene i programmet er brukt.

Ikke alle avspillere kan spille flac.

Jeg har lite erfaring med mp3, men har forstått det slik at det kan bli relativt bra ved å velge høy kvalitet/lav komprimering, f.eks. 320 kbps.

Frode

post-34872-1289421055,4265_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Rippet nylig hele platesamlingen min til flac. Bruker Foobar 2000 til å spille av (god musikkavspiller ^_^), og brukte Exact Audio Copy til å rippe (bra rippe program). Av egne erfaringer annbefaler jeg begge på det høyeste

edit: Beklager hvis det ikke er lov å linke til andre forum, her er en bra guide til formater og flac, etc: http://avforum.no/forum/generelt-audio-hifi/44387-store-rippe-komprimere-brenne-kopiere-guiden.html

Endret av TNiklas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...