Gå til innhold

Beste Maskin For Pengan? 8000-9000kr.

Anbefalte innlegg

Hei!

Det er lenge siden jeg har vært innom forumet her, men i dag kom jeg på å spøre dere, før jeg går til innkjøp av det som blir min 3-4 maskin! :) (sist var det i 2004! så det har forandret seg en god del markedet.. men har prøvd å lest meg opp til å ikke være helt noob) :p

"Bruksområde: Audio/Video/3D/Photoshop Semi-Proffe Produksjoner + litt spill".

Har alt sjekket litt rundt og nesten bestemt meg for dette utstyret:

Hovedkort: GA-P55A-UD4 (P55, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16,SATA 6Gb/s, USB 3.0)

CPU: i7-870 (som kan overklokkes fint til 4ghz eller litt mer)

CPU-Kjøler: Corsair H50 eller Cooler Master V8

RAM: 8gb (Enten 4x2gb Corsair XMS3 1333mhz CL8 eller 2x4gb Corsair XMS3 1333mhz CL9)

GPU: Gigabyte HD5770 1GB Silent

PSU: OCZ ModXStream Pro 600w Silent

DVD: Samsung SH-S223L/BEBE (eller /RSMS)

HD: 1TB WD Caviar® Black, SATA 6 Gb/s, 64mb Cache, Dual Processor.

Resten har jeg, så det trenger jeg ikke i første omgang.

Skjerm (SyncMaster 2443BW 24") - Tastatur (har flere) - Mus (Logitech MX1000 Laser)

Har også 2HD på 500gb så det blir 2TB totalt. :)

Har disse spørsmål:

1. CPU Kjøleren: har sett anmeldelser for begge, og ser ut som gode begge to!, kanskje den Corsair har bedre effekt, og er en smule stillere (sies det), så jeg trur jeg går for denne. Men, har noen her erfaring med den ene eller den andre?

2. RAM: 4 moduler på 2gb CL8 eller 2 moduler på 4gb CL9 ? (hovedkortet har plass til 4 brikker, så hvis jeg går for 2 moduler på 4 kjører jeg 8gb i dual channel!.. samtidig som jeg sparer på 2 slots, der jeg kan oppgradere til 16gb totalt! :)

"Noen mener at mere minne er ikke så viktig, men tatt i hensyn hva jeg skal bruke maskinen til (Audio/Video/3D/Photoshop Semi-Proffe Produksjoner), så trur jeg ikke det er så ille".

3.DVD: Samsung SH-S223L/BEBE (eller RSMS).. bestemt meg for denne samsungen, for den versjonen uten Lightscribe har fått veldig bra anmeldelser og prisen er jo latterlig billig!.. heh, husker da jeg kjøpte første brenner som kom på markedet, det var Sony 4x? hehe.. og kostet rundt 3000!!! :p

Men... har dere peil. på hva betegnelsen BEBE eller RSMS betyr? (BEBE er 19 kr. billigere, mens RSMS koster bare 197 kr.) ;)

4.HD: Her kan det være litt opp og ned med meninger, men tenkte at den hadde vært en bra hoved HD for OS'ene (osx og win7 <-- begge på lovlig vis.. kjøpt!), og den kan kjøre de tunge applikasjonene (3dmax, maya, logic Pro, cubase, ProTools, Photoshop, etc..), men de andre 2 500gb hardisker jeg har fra før, er greie som lagring av musikk, film, bøker, spill, etc..

---------------------

og den siste spørsmål, og ikke liten! :p

Hva med i7-950 i stedet for i7-870, og med dette, så må man regne med ett 1366 hovedkort (Gigabyte GA-X58A-UD3R) og Minne (Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL7)

Prisen blir 650 kr. mere enn med i7-870 og 1156 hovedkort. Så prismessig kan vi si at det ikke er noe stor forskjell, men i ren ytelse? og fremtids-vennlig? (2-4 år)

Det er mange som mener at i7-950 er bedre og 1356 er den som blir mer fremtidsrettet, men så er det også sant at det er snakk om Extreme CPU (6-8 core) som kommer til å koste mellom 5-10 tusen for!, så det kan jeg fra no av bare glømme!.. skal aldri bruke så mye på en CPU!

Så da er kanskje i7-870 en bedre valg?, billigere oppdatering ihvertfall! eller?

-----------------------------

Til slutt og for å dempe litt en mulig krig!.. så vil jeg bare si at, please!.. ikke kom med kommentarer om MAC/PC og OSX/WIN7, om det er lovlig eller ikke, eller om jeg burde kjøpe meg en Mac Pro! :p Seriøst, folkens.. kommer ikke til å svare noe av dette. (Utstyret valgt er "med litt tweaking" kompatilbelt med OSX, og jeg eier begge OS'ene), og.. hvis noen lurer, APPLE tapte en rettsak mot ett butikk som solgte PC maskiner med deres OS. og etter det så er det fullt lov!.. samme som å jailbreake iPhone! lov ja!.. men man mister garanti da! ;)

-----------------------------

Setter gjerne pris på alle kommentarene jeg for! så sleng din mening (om utstyr valg, og om annet forslag, enten ditt egen, eller av en annen bruker)

Takk på forhånd.

Endret av Beni79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, takk for svar!

Det er testet en i7-920 @ 4.0Ghz + Corsair H50 med resultat:

36 grader (on idle) og 59 grader (max load) fra 44 og 88 med stock cooler'n.

Så tatt i betrakning at 920 er også varmere enn 870, så ser jeg ikke mye vits i H70. Eller vits å vits da, heh.. bedre bruke sparte pengene til annet.

Og at i7-950 er bedre enn i7-870 er jeg heller ikke så overbevist.

I7-965 ja!! Men den er av Extreme serien og koster flesk.

Og i7-920 er bedre enn 950.

Spørs om 920 virkelig er bedre enn 870, trur jeg leste at 920 med turbo blir 3.6Ghz mens 870 bli 4.0 med bare turboen.

Også faktumet at 9xx cpu'er bruker mer strøm, blir dyrere i bruk.

Så dette gjør at man vurderer 870'n men gjerne kom ned komentarer å få meg på bedre spor! (om den virkelig er bedre!) :p

Lenke til kommentar

Hei.

såvidt jeg husker (kan hende det er feil og jeg gidder ikek sjekke nå) så sparer du en grad eller lignende fra h50-70 og det er ikke verdt det for min del i allefall.

sitter nå på en V8 som du har vurdert som er en stor tung kloss som yter rundt samme nivå som h50, så om jeg har kunnet velge om igjen så hadde det stått en h50 i min.

Her kan du jo se en rask sammenligning av CPU modellene på markedet i dag (kanskje de aller nyeste fra AMD mangler) samt at du kan sammenligne hver enkelt opp mot hverandre.

Lenke til kommentar

Hei.. Takk for linken! Husker at jeg så den engang men fant ikke den igjen.

Da har jeg bestemt meg for i7-870!! Den er hakket bedre enn 920, og så å si lik 950, og det i stock speed, da den er den beste å overklokke med bare turbo modus så slår den fra seg resten. 920 og 950 er også bra hvis man overklokker manuelt, men blir enda varmere og trenger bedre og dyrere kjøling og i tilleg så er 870 og 1156 plattformen bedre for fremtidige oppdateringer!

Har jeg skjønt det no? Eller er jeg enda helt på trynet? :p

Lenke til kommentar

ville personlig tatt en tur med 950 siden ditt bruk tilsvarer det.

h50 som kjøler har du jo alle rede har tittet på holder i massevis.

kjører min 950@3,8 med en V8 kjøler som jeg ikke synes kjøler så godt som den er STOR og opplever maxtemp på 60ish når det er mye støv på filtrene til kabinettviftene.

med mindre støv maxer den på 56-58 etter noen timer prime95.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen!

Da ble bestillingen gjort for ett par dager siden og trur jeg for det i morgen!

Det ble i7-950 ja!, med gigabyte x58a-ud3r hovedkort og 6gb (3x2gb) corsair xms3 ddr3 1600mhz CL7 minne. H50 kjøler og resten som jeg skrev i første melding.

Takker for innspill og hjelpen! Kommer med første inntrykk etter noen dager ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...