Gå til innhold

Tippeligaen 2011! [Status: Sesongslutt]


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Soleklare straffer begge to, både den Start fikk, og den de ikke fikk.

 

Forøvrig var Strømstad utrolig god da han kom inn, ghaneseren ga også Start en helt ny dimensjon. Tror det hadde lønnet seg med begge disse fra start, med mindre de er i veldig dårlig fysisk form selvsagt (nettopp kommet tilbake fra skade el.).

Lenke til kommentar

Viking ryker hvis ingenting endrer seg. Er så drittlei av den typiske måten viking har bestemt seg for å angripe på. Spille noen fri på siden, vente lenge, for så å slå et et innlegg så svakt at til og med en spiss fra motstanderlaget rekker å springe over halve banen for å rydde unna. Viking trenger en angrepsspiller men fart i beina samt en streng og disiplinert trener som kan skremme livskiten ut av spillerne. Hareide er en av Norges beste trenere, men han fungerer ikke for dette laget.

Lenke til kommentar

Soleklare straffer begge to, både den Start fikk, og den de ikke fikk.

 

Forøvrig var Strømstad utrolig god da han kom inn, ghaneseren ga også Start en helt ny dimensjon. Tror det hadde lønnet seg med begge disse fra start, med mindre de er i veldig dårlig fysisk form selvsagt (nettopp kommet tilbake fra skade el.).

 

Det er helt bak mål å si den de fikk straffe på var soleklar. Da har du ikke fulgt med på hva 99 av 100 dommere gjør i den situasjonen. En dommer kan ikke blåse for noe som ALDRI ellers blir dømt på. Blir latterlig. I en fotballkamp hvor det som skal bli dømt på blir dømt er det nok straffe. Men dagens fotball samfunn gir ikke straffe for slike hendelser

Lenke til kommentar
Det er helt bak mål å si den de fikk straffe på var soleklar. Da har du ikke fulgt med på hva 99 av 100 dommere gjør i den situasjonen. En dommer kan ikke blåse for noe som ALDRI ellers blir dømt på. Blir latterlig. I en fotballkamp hvor det som skal bli dømt på blir dømt er det nok straffe. Men dagens fotball samfunn gir ikke straffe for slike hendelser

 

Nei, det er ikke bak mål. Det er en soleklar straffe. Alle dommere som ser en slik situasjon skal dømme på det. At det er mange som ikke gjør det (bla. fordi de ikke ser det, eller at begge lag er like ille i feltet) er en helt annen sak.

Lenke til kommentar

Da er seriøst norske dommere generelt blinde. Det er mange som ser slike situasjoner men lar være å dømme på nettopp fordi det blir blåst straffe av det. Jeg er klar over at det skal blåses likt innenfor som utenfor straffefeltet, men det blir ikke gjort.

Til og med i CL hvor de hadde dommere bak mål ble ikke dette blåst for. Så hvorfor i all verden skal plutselig en ussel dommer fra Norge plutselig begynne å blåse på det i kampens siste minutter mot et RBK som er i motgang? Det hadde ALDRI skjedd hadde start ledet 1-0 og Årst hadde holdt Winses f.eks.

Lenke til kommentar

Den "handsen" er faktisk ikke straffe. Før sesongen gikk FIFA ut med presisering av hvordan hands skal vurderes. I den presiseringen heter det at om ballen blir skutt oppi hånd med en slik kraft at spiller umulig kan rekke å fjerne hånden, skal det IKKE dømmes straffe. Ergo skulle ikke Start hatt straffe i den situasjonen og det er faktisk riktig dømt av Moen. (utrolig nok)

Lenke til kommentar

Den "handsen" er faktisk ikke straffe. Før sesongen gikk FIFA ut med presisering av hvordan hands skal vurderes. I den presiseringen heter det at om ballen blir skutt oppi hånd med en slik kraft at spiller umulig kan rekke å fjerne hånden, skal det IKKE dømmes straffe. Ergo skulle ikke Start hatt straffe i den situasjonen og det er faktisk riktig dømt av Moen. (utrolig nok)

 

Hvis det er sant er det steg for fotballen.

Er faktisk umulig å fjerne en hånd når en ball kommer fra 5 meter med en hastighet opp mot 80-90 km/t.

I fotballen er det også unaturlig stilling og ha armene til siden for kroppen. Det som regnes som naturlig stilling i fotball er å ha armene i kors bak ryggen, merkelig nok.

Lenke til kommentar

Da er seriøst norske dommere generelt blinde. Det er mange som ser slike situasjoner men lar være å dømme på nettopp fordi det blir blåst straffe av det. Jeg er klar over at det skal blåses likt innenfor som utenfor straffefeltet, men det blir ikke gjort.

 

Det er mange dommere som gjør det også. Og det er veldig, veldig bra. Vi kan ikke lage noe presedens på at det er lovlig å holde armene rundt motspillerne, selv ikke i feltet...

Lenke til kommentar

Da er seriøst norske dommere generelt blinde. Det er mange som ser slike situasjoner men lar være å dømme på nettopp fordi det blir blåst straffe av det. Jeg er klar over at det skal blåses likt innenfor som utenfor straffefeltet, men det blir ikke gjort.

 

Det er mange dommere som gjør det også. Og det er veldig, veldig bra. Vi kan ikke lage noe presedens på at det er lovlig å holde armene rundt motspillerne, selv ikke i feltet...

Det bør være nulltoleranse for all holding. Så slipper vi slike omdiskuterte situasjoner og forskjellsbehandling fra dommere.

Lenke til kommentar

Det verste er at INGEN skjønner at han blåser straffe. Selv ikke Assante en gang.

 

Noe som er veldig godt gjort siden Moldskred nesten tar Asante hardere enn Tettey tok VIF-spilleren.

 

Det er merkelig hvordan noen dommere hetses for å dømme på holding i feltet, mens en annen dommer for ca 2 år siden ble hyllet av mange fordi han turte å blåse straffer som resultat av holding i feltet.

Dette skulle liksom bli "snuoperasjonen" innen norsk fotballdømming, men dessverre døde dette ut før det i det hele tatt begynte.

 

I teorien skal det være like "lett" å få straffe som frispark, regelbrudd er regelbrudd, uansett hvor på banen hendelsen skjer.

 

Jeg vil også ta sterk avstand fra Mugga Bakenga sin filming, den ene makabre hendelsen hvor Start-spilleren så vidt streifet han førte, i løpet av et minutt, til megabrudd i legg-området til Mugga, før han på mirakuløst vis ble den kjappeste spilleren på banen.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor Mugga brukes såpass mye, Moldskred viste i dag (foruten straffe-situasjonen) at han er klar på lik linje som Bakenga til å kunne kjempe om en fast plass.

Med Jamtfall ute burde vi finne noen andre som VIL kjempe og som har et klokere fotballhode enn Bakenga (igjen, foruten straffe-situasjonen).

 

Jeg synes også (som RBK-fan) at det er hårreisende at Larsen ikke får kort i løpet av denne kampen, at Moen mener han er først på ballen er helt merkelig med tanke på hvor langt unna Larsen egentlig var.

Kanskje han stod dårlig plassert, ja vel, men uansett var dette brutalt spill av Larsen jeg ikke føler noe til overs for.

Larsen har fortsatt mye å bevise for meg for å gjøre seg fortjent til million-summen klubben kjøpte han for.

 

I dag var definitivt Örlund, Prica (når han først ble innvolvert i spillet), Lustig og Henriksen (kampviljen var meget god for det meste av kampen) best for RBK etter min mening, uten svenskene hadde vi ikke hatt mye å stille opp med i år.

 

RBK har en spennende flokk med unggutter (sitat; TV2) på laget som kan bli et meget spennende lag, men så langt blir det for mye frem og tilbake prestasjonsmessig.

 

Vi kan iallefall trøste oss med at 1 poeng i dag fikk oss vekk fra direkte nedrykk.

 

...Inntil videre..

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Jeg vil også ta sterk avstand fra Mugga Bakenga sin filming, den ene makabre hendelsen hvor Start-spilleren så vidt streifet han førte, i løpet av et minutt, til megabrudd i legg-området til Mugga, før han på mirakuløst vis ble den kjappeste spilleren på banen.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor Mugga brukes såpass mye, Moldskred viste i dag (foruten straffe-situasjonen) at han er klar på lik linje som Bakenga til å kunne kjempe om en fast plass.

 

Tror ikke det var filming, han skled med knottene rett inn i ankelen hans med beinet han ikke brukte til å gå etter ballen og en slik stempling gjør jævlig vondt der og da og så går det over. Skulle tro mange her ikke engang har spilt fotball.

 

Bakenga er ikke god nok, moldskred gjorde masse bra løp, var aktiv og hadde mye gode initiativ og pasninger. Kanskje han faktisk kan ta den rollen hvis han er skadefri.

Lenke til kommentar
Skulle tro mange her ikke engang har spilt fotball.

 

Det er nettopp fordi jeg har spilt fotball at jeg mener gutten overreagerer sterkt.

Jeg så reprisen, og det eneste jeg så var at Start-spilleren kan sies å sneie foten Bakenga har vekta si på.

Hadde han falt feil eller noe lignende hadde jeg skjønt det, men igjen, jeg synes han overreagerer.

 

Som tidligere Keeper og Forsvarer har jeg vært i nok av harde situasjoner for å si det slik, så enten er jeg av en "gammel klasse" og tåler kanskje mer enn jeg og de fleste andre på laget mitt tror, eller så overdriver Bakenga en god del.

 

Grunnen til at Morten ikke ble brukt hele kampen er av den enkle grunn at han nettopp er tilbake fra en skade. Har ikke sjans til å spille hele kampen. Han var dog veldig positiv da han kom inn i dag. Det liker jeg.

 

For å si det rett ut; Jeg vil heller se en kombinasjon Moldskred/Holm der ute, istedet for Bakenga gjennom en hel kamp.

Begge de to har imponert meg langt mer enn Bakenga har.

Greit gutten er ung, og har mye å lære enda, men han har godt av å måtte kjempe ekstra godt for plassen sin typ Lago har gjort en god stund (som sikkert ikke ville vært på banen en gang hadde Høiland vært skadefri).

 

Er forøvrig enig med Sæther her for en sjelden gangs skyld: Modige Moen.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...