Gå til innhold

Tippeligaen 2011! [Status: Sesongslutt]


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som at den økonomiske situasjonen i norsk fotball har innhenta opptil fleire lag denne sesongen. Dei to første kampane tyder i det minste på at det blir vanskelig å spå kven som skal stikke av med noko som helst. RBK er svekka og meir ustabile enn tidlegare, Brann har fått ein knallstart, men har eit lag som kan få det vanskelegare om det byrjar å butte litt imot og f.eks Ojo får ein downer, Start har fått ein flott start på sesongen, men mellom anna resultatet mot Strømsgodset blir gjerne litt ekstra flatterande grunna utvisninga og straffa. Vif har ein solid sesongstart, men mot eit Viking-lag som ein aldri veit kvar ein har og eit Aafk som har mista sentrale spelarar og som framleis er i ein innspelingsfase, som kan kome til å koste dyrt om den får vare for lenge. Molde som ein av dei store outsiderane før sesongen har eit uavgjort og har gått på ein kjempeskrell mot eit nyoppraykka Sarpsborg som overbeviste i første serierunde, men som kom raskt ned på jorda på eit jorde i Haugesund.

 

Eg kan halde fram ei stund til, men raskt oppsummert så er bingoligaen i gang. Det er veldig mange ustabile lag med nye spelarar, trenarar og i det heile tatt denne sesongen. Det laget eller dei laga som raskast klarar å få ei rekke kampar med stabile prestasjonar kan fort få ei luke til den store bolken av lag, ellers kan vi få ein veldig jevn serie i år også. Eg er iallefall ikkje i tvil om at på dei rette dagane vil alle kunne slå alle i årets serie og om det er tilfeldigheiter eller andre ting som avgjer kampar må ein nok berre vente og sjå, men eg tvilar på at tabellen ser lik ut om 28 serierunder som den gjer i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tippeligaen er kanskje bingoligaen, men det at lag svinger opp og ned er ikke unikt for norsk fotball. Se på Bundesliga hvor Wolfsburg og Stuttgart ligger i bunnstrid, eller i England hvor Aston Villa ligger godt ann til å rykke ned.

 

Det er uansett ikke noe bevis for tippeligaens randomness at Lillestrøm svinger, de har vel aldri vært noe stabilt topplag. Når sesongen er over vil vi se RBK og enga på topp, brann og LSK midt på, Ålesund og godset nært bunn, sånn som det skal være.

Lenke til kommentar

Har sagt flere ganger at Brann sin stall er for tynn til å ta gull, men jeg ser en vinnervilje jeg ikke har sett på veldig lenge. Torp er en fantastisk spiller - og bærebjelken i Brann for øyeblikket. Ojo ser ut til å bli en hit. At vi ender midt på tabellen kan så være - men jeg har mer tro på en 5. enn en 10. plass.

 

VIF har den beste stallen og jeg tror dessverre de tar gullet. RBK har rotet litt i starten, men de kommer til å kjempe om edelt metall de også.

Lenke til kommentar

På tabellen ja...

 

På tabellen, i kamp og på tribunen. Kan være RBK er bedre til å selge hot-dog eller henge med hodet, ikke vet jeg. Men Brann rundspilte dem til tider og er 6 poeng foran, så per dags dato er det liten tvil om hvilket av de to lagene som er best.

 

Hvem som er best de neste 20+ kampene, er derimot et åpent spørsmål. Som det står i den edruelige Brann-bloggen:

 

Mane til edruelighet-preiket: Det ville være ganske tåpelig å plutselig gå fra forventninger om nedryksstrid til å drømme om gull bare på grunn av to seire i åpningen. Joda, vi har spilt som en gullkandidat til nå, men det er leeeenge igjen. Fremdeles er det en ganske urutinert gjeng, og det er vanskelig å si hvordan de vil takle motgangen som nok også vil komme. Dessuten er stallen vår fremdeles syltynn og sårbar for skader og karantener.

 

Og så må vi for all del ikke gå i den tradisjonelle “dette går jo bra, vi trenger ikke blø for drakten for å vinne”-fellen Brann så altfor ofte har gått i. Det spørs også hvordan det vil gå nå når man plutselig forventer noe av denne outsider-gjengen. Hvordan vil de takle det å plutselig være favoritt i neste seriekamp?

 

Seks poeng på to kamper gir ikke et eneste poeng i de 28 neste. Det er bare seks poeng ned til RBK og andre åpenbare nedrykkskandidater, og i 2001 endte Tromsø sist selv om de vant begge de to første kampene. Uansett kan vi enn så lenge glede oss over en gjeng som spiller som et lag og som blør for drakten.

Lenke til kommentar
Da blir det litt patetisk å begynne å snakke om rene tilfeldigheter når ting plutselig går mot RBK...

 

Hvis du kan sitere meg på at jeg personlig har skrevet noe av det du antyder så skal jeg korrigere det, for det har jeg faktisk ikke.

 

Jeg påstår ikke at RBK er det beste laget i Norge uansett hva som skjer, såpass nyansert er jeg, og jeg kan heller ikke huske at jeg i tråden har skrevet at RBK har tapt noen av kampene sine pga: a) Dommerfeil eller b) uflaks.

Så å begynne å rette på meg eller hva enn du prøver å gjøre blir total skivebom i akkurat dette tilfellet.

 

Hvis du faktisk leser det du selv siterer fra innlegget mitt, så viser jeg til at i Tippeligaen kan alt skje og at ingenting er sikkert, hvordan du klarer å grave frem at jeg forsvarer RBKs innsats i noen av de øvrige kampene går iallefall meg personlig hus forbi.

Lenke til kommentar

På tribunen fordi det går bra ja...

12 000 på Lerkendal er ikke mye å skryte av, så dere får feie for egen dør før dere angriper andre!

 

Edit: Vi fra Bergen er vi enda i sjokk over at Brann faktisk tar poeng - likevel hørte vi knapt Kanari på Åråsen i går. Skulle nesten tro vi spilte på Stadion - og det uten Bataljonen.

Endret av HeHauken
Lenke til kommentar

12.000 er ikke mye å skryte av, men det er ikke noe å legge skjul på at Brann er det laget som har mistet flest tilskuere siden toppåret i 2007.

 

12.000 er ikke mye å skryte av, men det er ikke noe å legge skjul på at Brann er det laget som har mistet flest tilskuere siden toppåret i 2007.

Lenke til kommentar

Både Brann og RBK-supportere har noe kollektivt å lære når det går dårlig med laget. Det er naturlig, med lidenskap følger frustrasjon, men det å ikke verbalt grave ned laget når det går dårlig syntes jeg flere kan bli bedre på.

 

Om det fortsetter å gå bra med Brann lurer jeg på om de som konsekvent har angrepet RBH og resten av gjengen vil makte å vise takknemlighet i den retning, eller om man vil hevde suksessen er på tross - og ikke på grunn av - ledelsen.

 

Selv syntes jeg ikke deler av Brann-publikums behandling av Mjelde og RBH var på sin plass. Kritikken gikk langt ut over det konstruktive og saklige.

 

Hva gjelder RBK-supportere, er mitt inntrykk at de fortsatt er Norges dårligste til å takle motgang. Men bevares, det er forståelig, for de er også landets mest uerfarne med å håndtere motgang i all medgangen de har hatt. Jeg lever ikke i illusjonen om at andre lags supportere ville vært bedre om deres lag hadde dominert Norsk fotball siste par tiår.

 

Ellers er det ikke uvanlig at RBK starter svakt, for så å komme tilbake og vinne hele skiten. Å avskrive RBK er som å tro at USA ikke kommer til å slippe noen bomber kommende år.

Lenke til kommentar

12.000 er ikke mye å skryte av, men det er ikke noe å legge skjul på at Brann er det laget som har mistet flest tilskuere siden toppåret i 2007.

Vi får se da. Som jeg har sagt tidligere er det ikke mange lag i Norge (om det er noen) som hadde hatt like mange fans om et lag hadde prestert så dårlig over tid som Brann. Vi er den mest patriotiske byen i Norge - sånn er det bare. At det bringer noen ekstra i gode tider ser jeg ikke som et problem - og det er jo det som har skjedd i Trondheim.

 

Kanskje tilskuertallet daler under 10 000 mot LSK? Det ville ikke forundret meg. Dere er bortskjemte i Trondheim - og dere vet det.

Lenke til kommentar

Og dagens rasshølpris går til brannspillerne. så feige "menn" har jeg aldri opplevd maken til. Greit nok at LSK var det dårligste laget i dag. Flott det. Hadde ikke forventet annet heller etter forrige runde, men dette her er absolutt lavmål. sk brann ødela alt som kan kalles fotball med den drøyingen av tiden. Keeper bruker en halvtime på hvert utspark, innkast og frispark likeså. men verst av alt er rudolph austin og ojo. legger seg ned og vrir seg i "smerte" i fem minutter. går av banen som om en granat hadde sprengt bort det ene benet, for så å knyte skolissen og spurte utpå igjen i full fart. Det er patetisk, og det ødela alt tempo og moro i andre omgang.

 

at det går an å være stolt av noe sånt...

Haha! Hva med å heller klage på dine egne spillere som lagde frisparkene? Makan til ødeleggende og stygg drittfotball er det lenge siden jeg har sett i TL. Flekket ned Gustav, flekket ned Austin, flekket ned Torp - holdt Ojo i feltet. Men det er vel vanlig kost for en som holder med kyniske LSK?

 

Er det noe Austin fortjener er det å bli "flekket ned". Største grisen i Tippeligaen akkurat nå.

 

Holdingen i feltet var gjensidig som alltid. Det så til og med du.

 

Det var absolutt ikke stygge taklinger i det hele tatt da spillerne ble liggende som fluer. Men de har tatt inn over seg sutrementaliteten i Bergen og vet hvordan de skal grine (kanskje litt ironisk at jeg snakker om sutring derfra nå, men det får gå etter en sånn kamp :p)

 

Hvordan kan du kalle Lillestrøm kyniske i går etter hvordan dere spilte? Den andre omgangen fra deres side er intet annet enn kynisk fra ende til annen. Drøying av tid og fake'ing av skader var helt klart planlagt fra Skarsfjords side.

 

Vil forresten få med at ojo er en kødd. Gestikulerte mot fansen flere ganger uten å få noen reaksjon på det. Slikt ble det da gitt kort for en gang i tiden.

 

 

 

 

LSKs spillestil baserer seg på å ødelegge alt finspill. Det er en destruktiv stil som beherskes best av neandertalere (Kippe, Sundgot).

 

Hva er det du egentlig prøver å oppnå med et sånt innlegg? Og hva kan du backe opp den påstanden med? Lillestrøms 7-0 seier borte mot Stabæk hvor NULL mål kom på dødball? Med offensivt flott spill? Neppe.

 

Lillestrøm spilte mye langt og med harde taklinger da Arne Erlandsen satt ved roret. Nå går det mye langs bakken med fine kombinasjoner mellom Nosa, kantene og angrepet.

 

 

På tribunen fordi det går bra ja...

12 000 på Lerkendal er ikke mye å skryte av, så dere får feie for egen dør før dere angriper andre!

 

Edit: Vi fra Bergen er vi enda i sjokk over at Brann faktisk tar poeng - likevel hørte vi knapt Kanari på Åråsen i går. Skulle nesten tro vi spilte på Stadion - og det uten Bataljonen.

 

Da bør du vaske ørene dine. Brann fansen tok over på syngingen de siste 20 minuttene. Før det var det LANGT fra noen brann dominans i forhold til synging. Heller motsatt. Og jeg satt nærmere bortefansen enn Kanari-Fansen og UFC.

Lenke til kommentar

Er det noe Austin fortjener er det å bli "flekket ned". Største grisen i Tippeligaen akkurat nå.

 

Holdingen i feltet var gjensidig som alltid. Det så til og med du.

 

Det var absolutt ikke stygge taklinger i det hele tatt da spillerne ble liggende som fluer. Men de har tatt inn over seg sutrementaliteten i Bergen og vet hvordan de skal grine (kanskje litt ironisk at jeg snakker om sutring derfra nå, men det får gå etter en sånn kamp :p)

 

Hvordan kan du kalle Lillestrøm kyniske i går etter hvordan dere spilte? Den andre omgangen fra deres side er intet annet enn kynisk fra ende til annen. Drøying av tid og fake'ing av skader var helt klart planlagt fra Skarsfjords side.

 

Vil forresten få med at ojo er en kødd. Gestikulerte mot fansen flere ganger uten å få noen reaksjon på det. Slikt ble det da gitt kort for en gang i tiden.

Brann spilte ut LSK i første omgang, på trass av taklinger og holding i feltet. Det var langt fra gjensidig. En feilvendt Ojo ble hele tiden holdt i. Så ja - LSK spilte (som vanlig) kynisk møkkafotball. Dere hadde ingenting å komme med i går.

 

Brann dro ned tempoet i 2. omgang (som er naturlig når en leder 1-3) - men Austin er den siste spilleren som legger seg. Hørte du ikke at det smalt i foten på taklingen? Et soleklart frispark. Opdal brukte tid på utspill og Brann brukte tid på de korrekte idømte frisparkene ja. Slikt gjør alle - og det er langt mindre gale enn direkte stygge taklinger som kanskje er en vane på Åråsen.

 

Taper en 1-4 på hjemmebane er en for dårlig. Brann var effektive og solide i forsvar - foruten den glippen til Kalvenes på reduseringen.

 

Da bør du vaske ørene dine. Brann fansen tok over på syngingen de siste 20 minuttene. Før det var det LANGT fra noen brann dominans i forhold til synging. Heller motsatt. Og jeg satt nærmere bortefansen enn Kanari-Fansen og UFC.

Kanskje du bør vaske dine. Hørte så vidt trommen og litt lalala innimellom all syngingen. De første 10 minuttene hørte vi Kanari (innimellom jublingen til scoringene). Tror de ble litt paff over at vi ikke ble med på: "Fotball skal spilles i helgen".

Endret av HeHauken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...