Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Tippeligaen 2011! [Status: Sesongslutt]

Latias

Anbefalte innlegg

Kan ikke skjønne at NFF kan la Stabæk spille EL neste år, men nå er NFF en gjeng med tilbakestående.

Ikke NFF som bestemmer Fair Play-reglene til UEFAs Fair Play-konkurranse. De saker som har vært oppe ang. Stabæk har ikke en dritt å gjøre med disse kriteriene som ligger til grunn. Det er holdning på banen som gjelder.

Følgende seks kriterier legges vekt på, og det er dommeren gjennom sine kamprapporter i hver kamp som bedømmer.

1. Røde og gule kort: maks 10 poeng

Gult kort = 1 poeng, rødt kort = 3 poeng. To ganger gult tilsvarer rødt, men gult + direkte rødt = 4 poeng fradrag. Summen av dette punktet gir negativ kararkter.

2. Positivt spill: minimum 1 poeng, maksimum 10 poeng

Positive aspekter: angripende taktikk, balltempo, innsats for å fortsatte å jakte mål.

Negative aspekter: dra ned tempoet i spillet, drøye tid, taktikk basert på stygt og destruktivt spill, skuespill, etc. I tillegg regnes sjanser skapt og antall mål scoret.

3. Respekt for motstanderen: minimum 1 poeng, maksimum 5 poeng

Lagene bør ha positive holdninger (for eksempel hjelpe en skadet motstander). Dobbelttelling av punktet "røde og gule kort" bør unngås, dette skal altså ikke telle i dette punktet. Uklanderlig atferd, men uten spesielt positive holdning, bør vurderes med karakteren 4 i stedet for 5.

4. Respekt for dommeren: minimum 1 poeng, maksimum 5 poeng

En positiv holdning til dommeren (og assistentdommere), herunder aksept av tvilsomme avgjørelser uten protest, bør belønnes. Dobbelttelling av punktet "røde og gule kort" bør igjen unngås. Normal oppførsel, men uten spesielt positive holdning, bør vurderes med karakter 4 fremfor 5.

5. Lagledelse/treneres adferd: minimum 1 poeng, maksimum 5 poeng

Postive og negative aspekter av atferden til lagledelsen bør vurderes. F.eks om de opptrer rolig eller provoserer sinte spillere eller fans, hvordan de reagerer på dommerens avgjørelser, etc. Samarbeid med mediene betraktes også som en faktor. Uklanderlig atferd, men uten spesielt positiv holdning, bør vurderes med karakteren 4 i stedet for 5.

6. Supporteres adferd: minimum 1 poeng, maksimum 5 poeng

Oppmuntring av laget ved å rope, synge etc. kan ha en positiv innvirkning på atmosfæren. Tilskuerne er imidlertid forventet å respektere motstanderlaget og dommeren. Det bør sette pris på ytelsen til opposisjonen/motstandersupporterne/laget selv om de fremstår som vinnere. De må på ingen måte skremme og provosere motstanderlaget, dommeren eller motstanderens supportere (dette bedømmes kun hvis et betydelig antall av fansen fra laget er med på det).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At Djurdic ikke er på flere av årets lag skjønner jeg ikke.

En av grunnen til at jeg ikke "setter han så høyt" er at han er straffeeksekutør. Samme med Årst forsåvidt. Djurdic har vel 6 straffescoringer og Årst 5. Til sammenligning har VGP og Ojo flere målpoeng og hhv. 2 og 1 straffemål.

Lenke til kommentar

Aftenposten setter karakter på årets Tippeliga-managere

Terningkast 1:

Roar Johansen, Sarpsborg

Mons Ivar Mjelde, Start

Terningkast 2:

Åge Hareide, Viking

Henning Berg, Lillestrøm

Knut Tørum, Start

Terningkast 3:

Jan Jönsson, Rosenborg

Harald Aabrekk, Sogndal

Jörgen Lennartson, Stabæk

Martin Andresen, Vålerenga

Tom Freddy Aune, Fredrikstad

Terningkast 4:

Kjetil Rekdal, AaFk

Dag Eilev Fagermo, Odd Grenland

Jostein Grindhaug, Haugesund

Ronny Deila, Strømsgodset

Terningkast 5:

Per Mathias Høgmo, Tromsø

Rune Skarsfjord, Brann

Terningkast 6:

Ole Gunnar Solskjær, Molde

Høgmo terningkast 5?!?! Han burde faen i meg fått minus 6 bare pga spillestilen. Ellers burde Rekdal fått mer annerkjennelse, det er godt gjort å nok en gang ta cupgull med en så begrenset spillerstall, i tillegg klarte de seg godt i ligaen og det etter å ha mistet sine tre beste spillere fra ifjor.

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Fint oppsett for Vålerenga. Neste år blir det gull! :)

Det blir i tilfelle i en eller annen vennskapscup for neste år tar Molde the double.

Hvorfor har vi ikke et norsk ord for det egentlig? Er det fordi det bare er trønderne som har klart det? Finnes det et trøndersk ord for det?

Lenke til kommentar

D dåbbel.

Edit

Forøvrig ikke overrasket over at Jönsson får tre, er ganske så enig i det "terningkastet", da han har fått til "lite" med en ganske så god spillerstall, iallefall på papiret.

Selv om vi fikk klamret oss til en andreplass tredjeplass, så var det en skuffende sesong med tanke på hvordan vi til tider hadde kamper som nesten (NESTEN) holdt europeisk nivå, for så å synke til tredje divisjons nivå den neste uka.

Jeg tror det kan bli mer spennende neste år når Dockal og Chibbu blir varme i trøya, og forhåpentligvis Fredheim Holm og Jamtfall holder seg skadefri.

Håper også at Svensson fortsetter som han har begynt og at Henriksen finner tilbake til den gamle gode formen, samt at Bakenga får mer tillit fra start.

Kanskje få se et par av våre lovende talenter også?

Men nå glemmer jeg at dette ikke er RBK tråden og at folk flest gir faen i spillerstallen vår.

On topic:

Selv om Rekdal er ei forbanna klyse til tider, så burde han være høyere opp på "trenertoppen", da han jo faktisk ER en meget god fotball-trener, bare han klarer å stagge kjeften en gang i blandt.

Synes også Deila kunne ha byttet plass med Høgmo, da det er mest spillerne i Tromsø som har imponert mest, ikke treneren.

At OGS får en sekser synes jeg er litt snilt, men så klart så kan han ha hatt en større effekt på moral og spillerferdigheter enn jeg er klar over.

Endret av Snurreleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At OGS får en sekser synes jeg er litt snilt, men så klart så kan han ha hatt en større effekt på moral og spillerferdigheter enn jeg er klar over.

:D

Ja for all del, han tok jo bare et lag som holdt på å rykke ned ifjor til å bli seriemester, og det uten forsterkninger - snarere tvertimot. ;)

Er for øvrig også spent på Rbk til neste sesong, de har hatt noen spillere som virkelig har vist seg frem i år men jeg tror at litt av problemet deres er noen i spillerstallen som virker å tro at de er voldsomt mye bedre enn de faktisk er bare fordi de kler seg i sorthvitt (ingen nevnt ingen glemt ... *He*kremt*nriksen*)

Endret av Solaar
Lenke til kommentar
Ja for all del, han tok jo bare et lag som holdt på å rykke ned ifjor til å bli seriemester, og det uten forsterkninger - snarere tvertimot.

Poeng isolert sett, men det er ikke sjeldent at et lag som gjør det forferdelig dårlig i TL et år, plutselig befinner seg i toppen neste år ved et trenerskifte?

..For så å synke til bunnen igjen året derpå.

men jeg tror at litt av problemet deres er noen i spillerstallen som virker å tro at de er voldsomt mye bedre enn de faktisk er bare fordi de kler seg i sorthvitt (ingen nevnt ingen glemt ... *He*kremt*nriksen*)

Prica er for meg en større kamel å svelge, fyren er definisjonen på å være nonchalant.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Huff ja, hadde dere kvittet dere med ham og Henriksen så hadde dere nesten blitt et likandes lag nå som idiotLustig forsvinner ut. De tre er de verste Rbk-spillerne for meg. Prica fordi han er god og sytete, Lustig fordi han er sytete og stygg i spillestilen og Henriksen fordi han suger og tror han er verdensmester.

Lenke til kommentar

Enig der i de spillerne. Prica spesielt. For en apekatt.

Molde fikk forresten færre poeng i 2011 enn vi fikk i 2010. Grunnen til at dere vant var at Vålerenga og Rosenborg floppet. Det blir ikke like lett neste år.

Ser at dere er interessert i Daniel Braaten. Men det skal visst Montpeiller også være. Håper personlig å se han i Vålerenga så snart som mulig.

Lenke til kommentar

Henriksen var jo svigermors drøm i sin første sesong, men tror han har latt det gått litt til hodet på han, Svensson er mitt "nye håp" da han virker å ha beina godt plantet på jorda (bl.a. ved å spille for U 19 laget for RBK etter sesongslutt, han elsker simpelten å spille fotball).

For min del kan han bli mer spennende enn Skjelbred før han møtte en viss greker.

At Lustig forsvinner er for meg en sursøt opplevelse, surt fordi vi mister en av skandinavias beste vinger (på en god dag og når han gidder), men en søt opplevelse fordi han er ganske klysete på banen og virker mer bestemt på å være en offensiv spillertype snarere enn høyreback.

Tror faktisk han ville passet bedre som en høyre midtbane-spiller de dagene han virkelig er i form og er villig til å løpe.

Dorsin er for meg den perfekte balansen, men så er ikke jeg en fan av å ha såpass offensive forsvarere, og kunne heller tenkt meg å fått litt futt i midtbanen vår (som jo er veldig spennende med Henriksen, Svensson, Dockal, og evt Chibuke i en 10er rolle eller Issah som anker).

Men er spent på talentene våre, Jamtfall (som var inne i en meget god periode før skaden) og på Fredheim Holm om han er "frisk" neste år.

Edit

Ikke for å blande meg inn i andre lag sine overgangssaker, men burde ikke heller Molde (og jeg mener da at OGS konsekvent prøver å hente inn unge talenter?) finne unge lovende spillere, i stedet for å hente inn en relativt aldrende Daniel Braaten som ikke har fått mye spilletid denne sesongen?

Men Montpeillier er jo interesserte, så god må han da fortsatt være (når han gidder :p)

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Edit

Ikke for å blande meg inn i andre lag sine overgangssaker, men burde ikke heller Molde (og jeg mener da at OGS konsekvent prøver å hente inn unge talenter?) finne unge lovende spillere, i stedet for å hente inn en relativt aldrende Daniel Braaten som ikke har fått mye spilletid denne sesongen?

Men Montpeillier er jo interesserte, så god må han da fortsatt være (når han gidder :p)

Jeg har sjeldent anledning til å se Toulouse, da det ikke akkurat er Viasats førstevalg når de sender Ligue 1, men han står da vitterlig oppført med 12 kamper denne sesongen. Hvor mange minutter han har spilt vet jeg ikke, men jeg skjønner godt at Molde viser interesse. Jeg håper bare at VIF gir Molde kamp om spilleren, hvis han er åpen for en TL-retur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...