Husam Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Så man skal ikke få noe for å gjøre det bra? Det er jo rettferdig at man lar prestasjoner avgjøre og ikke skjebnen? Man har jo 22 kamper på å utrette noe, og alle lag er klare over det før sesongen. Uansett, så er det ikke akkurat big deal om du må spille borte 1 gang mer. Hæ? 1. Selvsagt skal man få noe for å gjøre det bra. Medaljer, europacup-plass og en større andel av premiepengepotten. 2. Skjebnen? Hva er det du snakker om egentlig? 3. Hvor i all verden får du 22 kamper fra? Det passer i hvert fall ikke inn i en modell med 3 kamper mot hvert lag, som nødvendigvis må ha et oddetall som antall serierunder. 4. Det er definitivt en big deal om et lag spiller en bortekamp mer, i tillegg til å ha to bortekamper mot lag som VIF, Brann, RBK, Tromsø og Molde, fremfor at en rival f.eks spiller to bortekamper mot Sarpsborg, Odd, Start og Sogndal. Det kan bety veldig store urettferdige poengforskjeller når man summerer opp ved slutten av året. Lenke til kommentar
PSV Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Har jobbet med mitt eget lille oppsett for å gjøre serien mye mer interessant: "1.halvdel" (Våren): Tippeligaen 10 lag - 18 kamper. Adeccoligaen 10 lag - 18 kamper. "2.halvdel" (Høsten): Europaspill: 7 lag - 12 kamper. TL1, TL2, TL3, TL4, TL5, TL6, TL7. Kvalikkspill: 6 lag - 10 kamper. TL8, TL9, TL10, AL1, AL2, AL3. Nedrykkspill: 7 lag - 12 kamper. AL4, AL5, AL6, AL7, AL8, AL9, AL10. Interne oppgjør overføres. Jeg tror dette hadde økt intensiteten på kampene drastisk. Ved bruk av et slikt oppsett ville et mye større antall av kampene være viktig. Man slipper en lang serie der siste ti rundene kanskje er preget av lag i ingenmannsland (siden jeg spår at det hadde vært jevnt fra 6. til 7.plass og fra 3. til 4.plass i de to divisjonene hele veien. I tillegg må man prestere godt hele sesongen siden det er langt ifra sikkert at de og de lagene kommer i det og det "sluttspillet". Og splitten i de forskjellige divisjonene gjør det ekstra spennende. I den øverste "puljen" tror jeg neppe siste Europaspill-plass ville vært utdelt før nest siste/siste runde, og på samme måte tror jeg neppe man er trygg på å spille i TL neste år i et sluttspill der bare halvparten av lagene spiller TL neste år. Og nedrykksspillet er jo helt absurd med fire av sju som rykker ned. Jeg forsøkte meg først med en modell der 10.plass i TL ble degradert og 1.plass i AL rykte opp, men skjønte fort at i et sånt tilfelle ville begge disse to få veldig begrenset med kamptrening. Hvert lag vil i dette oppsettet fått 28-30 kamper, altså ganske likt dagens oppsett. Bruker man 2010-tabellene ville forøvrig disse sluttspillene sett slik ut ved starten på sluttspillet: Europaspill (TL 2010): Rosenborg 12 | 5-7-0 | 22p. Vålerenga 12 | 6-1-5 | 19p. Aalesund 12 | 5-2-5 | 17p. Odd Grenland 12 | 5-2-5 | 17p. Tromsø 12 | 4-3-5 | 15p. Strømsgodset 12 | 4-2-6 | 14p. Haugesund 12 | 3-3-6 | 12p. Kvalikkspill (TL/AL 2010): Brann 4 | 3-0-1 | 9p. Sarpsborg 4 | 2-1-1 | 7p. Fredrikstad 4 | 2-1-1 | 7p. --------------------------- Hønefoss 4 | 1-1-2 | 4p. Kongsvinger 4 | 1-1-2 | 4p. Løv-Ham 4 | 1-0-3 | 3p. Nedrykksspill (AL 2010): Bryne 12 | 7-2-3 | 23p. Sandnes/Ulf 12 | 7-2-3 | 23p. Nybergsund/T 12 | 6-3-3 | 21p. ------------------------------- Mjøndalen 12 | 4-3-5 | 15p. Follo: 12 | 4-3-5 | 15p. Moss: 12 | 4-2-6 | 14p. Tromsdalen: 12 | 3-1-8 | 10p. Det siste der ser litt dumt ut atm, men det er fordi Lyn ble annulert! 4 Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Jeg liker faktisk den tankegangen der. Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Bortsett fra at Molde ikke er med så liker jeg det også. Tenkte litt i samme bane selv da jeg er oppvokst i Sverige og før i tiden fulgte den svenske eliteserien i håndball tett, der er systemet noe av det du beskriver her. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Liker absolutt ideen din, PSV. Men du får aldri med NFF på noe så "komplisert"! Lenke til kommentar
Simenrf Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Yess endelig er Start i adeccoligaen. Makan til drittlag skal du lete lenge etter. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Hater Fredrikstad nå. Ødela en ellers perfekt fotballdag. Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Yess endelig er Start i adeccoligaen. Makan til drittlag skal du lete lenge etter. Hehe, det blir nok artig der og skal du se. Selv var jeg på flere kamper da Molde var i Adeccoligaen. Var litt sen 80-talls stemning når man hørte hva de snakket om på den andre siden av tribunen. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Hater Fredrikstad nå. Ødela en ellers perfekt fotballdag. Ja, hater Fredrikstad for at de ikke vant. Sogndal. 1 Lenke til kommentar
Simenrf Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Ja bare å sende Mons Ivar Mjelde på første flyet hjem til Bergen. Tredje bergenseren som ødelegger klubben, er til å spy av, og for en møkkafotball de står for. Gi oss Tom Nordlie. Lenke til kommentar
Iceman #10 Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Ja bare å sende Mons Ivar Mjelde på første flyet hjem til Bergen. Tredje bergenseren som ødelegger klubben, er til å spy av, og for en møkkafotball de står for. Gi oss Tom Nordlie. 1 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Litt synd at Start rykker ned, hadde flirt meg til døde dersom BÅDE Sarpsborg og Fredrikstad hadde rykket ned! Lenke til kommentar
Simenrf Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 (endret) Ja bare å sende Mons Ivar Mjelde på første flyet hjem til Bergen. Tredje bergenseren som ødelegger klubben, er til å spy av, og for en møkkafotball de står for. Gi oss Tom Nordlie. Snåsamannen hadde rett. Endret 6. november 2011 av Simenrf Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2 Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Flott at Brann taper cupfinalen. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Hva er det som er urettferdig? Man blir "premiert" for god plassering året før... Jeg er fortsatt for 12 lag, så da er jo alternativet 22 kamper, noe som er for lite igjen. Å gå tilbake til 14 lag vil ikke ha noe særlig innvirkning ifra dagens system. Slik ser jeg for meg en Tippeliga med 12 lag (random order): Rosenborg Molde Brann Vålerenga Viking Strømsgodset Lillestrøm Aalesund Stabæk Odd Grenland Fredrikstad Start Da har du flere "nesten-lag" i Adecco. Sandefjord, Hønefoss, Sogndal, Haugesund, Bodø-Glimt blant annet. Hvor er TIL? Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Oi, ja hvor er TIL? De skal selvføglelig være på den listen! Beklager det. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 RBK var visstnok også delaktige i VPG-svindelen. Nå er tre klubber involvert, og da må NFF gå inn med jernhånd, gi de en skikkelig hard straff, og vise at vi ikke tolererer at norske klubber driver med svindel i overgangssaker. Det er livsviktig at utenlandske klubber tør å handle med de ærlige klubbene her i Norge også i fremtiden. Lenke til kommentar
PSV Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Minus 20 poeng på hver klubb neste sesong, minst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå