Gå til innhold

Tippeligaen 2011! [Status: Sesongslutt]


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok kamper i TL. Det er antakelig for mange lag slik at det blir for mange kamper som ikke er så viktige. Vi trenger flere prestisjekamper og kamper på liv og død.

 

Kvallik er kamper på liv og død. Direkte nedrykk er stort sett bare undergangsstemning og seigpining.

 

Dersom man kunne få jobba fram et ekstra prestisjeoppgjør i toppen også så hadde det vært bra.

Lenke til kommentar

  • TL: 12 lag, 33 kamper, ett lag rykker direkte ned, ett lag på kvalikk.
  • 1. div: 14 lag, 26 kamper, ett lag rykker direkte opp, fire lag på kvalikk, disse spiller cup 2/5 og 3/4, vinnerne spiller finale. Vinneren spiller mot TL-laget på kvalikk.

 

Det blir mye mer intenst etter mening. Når det gjelder "Community Shield" så hadde vi jo det med "Superfinale" som blant annet Rosenborg vant i fjor...

Lenke til kommentar

  • TL: 12 lag, 33 kamper, ett lag rykker direkte ned, ett lag på kvalikk.
  • 1. div: 14 lag, 26 kamper, ett lag rykker direkte opp, fire lag på kvalikk, disse spiller cup 2/5 og 3/4, vinnerne spiller finale. Vinneren spiller mot TL-laget på kvalikk.

 

Det blir mye mer intenst etter mening. Når det gjelder "Community Shield" så hadde vi jo det med "Superfinale" som blant annet Rosenborg vant i fjor...

 

Det systemet innebærer at noen lag får 16 hjemmekamper, noen får 17. I tillegg møter noen de beste lagene hjemme 2 ganger, noen møter de borte to ganger. Den danske jalla-modellen blir urettferdig uansett hvordan man vrir og vender på det.

 

Og med tanke på kokos-nivået i Adecco-ligaen, så vet jeg ikke hvor lurt det er å gi femteplassen en mulighet for opprykk til TL. I tillegg bør det jo være et mål at sesongen skal være ferdig før jul.. Men et lag på kvalikk fra nest øverste nivå er kanskje bedre enn i dag. Det blir mer spennende i TL når det også er en kvalikk-plass man skal unngå.

Lenke til kommentar

Hva er det som er urettferdig? Man blir "premiert" for god plassering året før... Jeg er fortsatt for 12 lag, så da er jo alternativet 22 kamper, noe som er for lite igjen. Å gå tilbake til 14 lag vil ikke ha noe særlig innvirkning ifra dagens system.

 

Slik ser jeg for meg en Tippeliga med 12 lag (random order):

  1. Rosenborg
  2. Molde
  3. Brann
  4. Vålerenga
  5. Viking
  6. Strømsgodset
  7. Lillestrøm
  8. Aalesund
  9. Stabæk
  10. Odd Grenland
  11. Fredrikstad
  12. Start

 

Da har du flere "nesten-lag" i Adecco. Sandefjord, Hønefoss, Sogndal, Haugesund, Bodø-Glimt blant annet.

Lenke til kommentar

I Danmark benytter de seg vel av en slik ordning? De 6 beste får flest hjemmekamper neste år. Det vil jo si at det faktisk kjempes om å komme på 6 plass. Ellers er jeg helt enig med Martin, det er altfor mange kamper og 60 % av dem er uinteressante. Slik som RBK - Start for min del, en helt uinteressert kamp. Hadde vi hatt 12 lag hadde flere kamper betydd noe og flere hadde kommet til stadion. I tillegg til at vi kunne kortet ned på ligaen. Hva er vits med å spille kamper før snøen er borte? 6 november er det cupfinale, jeg synes det er for seint på året. Uansett, og ha 16 lag ødelegger fotballnorge.

4 av lagene som kjemper mot bunnen i TL kunne heller å vært å kjempet mot toppen i Adecco. Isteden så er addecoligaen dårligere og KUN møkk lag rykker opp til TL. Blir bare en evig vond sirkel

Lenke til kommentar

Hva er det som er urettferdig? Man blir "premiert" for god plassering året før... Jeg er fortsatt for 12 lag, så da er jo alternativet 22 kamper, noe som er for lite igjen. Å gå tilbake til 14 lag vil ikke ha noe særlig innvirkning ifra dagens system.

 

Å ta med seg forrige sesong inn i neste er urettferdig, og definitivt en uting etter min mening. Akkurat som poengtrekk ved økonomiske utskeielser. Man skal starte hver sesong fra scratch, uten at noen får noen fordeler og dermed enda større forutsetninger for å gjøre det godt neste år. De lagene som har best sportslig kvalitet i år X, bør havne øverst i år X, uten at noen handicap skal få sette noen stopper for det. Å gå tilbake til 14 lag er det eneste gode alternativet jeg ser for meg, og jeg tror faktisk 4 serierunder kan ha ganske stor innvirkning.

Lenke til kommentar

Hva er det som er urettferdig? Man blir "premiert" for god plassering året før... Jeg er fortsatt for 12 lag, så da er jo alternativet 22 kamper, noe som er for lite igjen. Å gå tilbake til 14 lag vil ikke ha noe særlig innvirkning ifra dagens system.

 

Å ta med seg forrige sesong inn i neste er urettferdig, og definitivt en uting etter min mening. Akkurat som poengtrekk ved økonomiske utskeielser. Man skal starte hver sesong fra scratch, uten at noen får noen fordeler og dermed enda større forutsetninger for å gjøre det godt neste år. De lagene som har best sportslig kvalitet i år X, bør havne øverst i år X, uten at noen handicap skal få sette noen stopper for det. Å gå tilbake til 14 lag er det eneste gode alternativet jeg ser for meg, og jeg tror faktisk 4 serierunder kan ha ganske stor innvirkning.

 

Så man skal ikke få noe for å gjøre det bra? Det er jo rettferdig at man lar prestasjoner avgjøre og ikke skjebnen? Man har jo 22 kamper på å utrette noe, og alle lag er klare over det før sesongen. Uansett, så er det ikke akkurat big deal om du må spille borte 1 gang mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...