Pivotal Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Hvilke krav har jeg i forhold til erstatning som følge av kostander grunnet en taxi som ikke dukket opp (slik at vi ikke rakk toget). Det burde nevnes at vi hadde forhåndsbestilt, vi fikk ikke beskjed om at ingen taxi var på vei før 10 minutter etter den skulle være der, etc. Så vidt jeg skjønner går det ikke under forbrukerkjøpsloven siden det er en tjeneste og ikke et produkt. Men avtaleloven og generelle ulovsfestede erstatningsregler skal vel alikavel gjelde? Når de sier at de skal være der til et bestemt tidspunkt så er jo det en bindende avtale. Om Taxi-selskapet nekter å betale erstatning (noe jeg regner med) har det da noe for seg å ta det til forliksrådet? Det er forresten Norges-taxi det er snakk om. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Her var det vanskelig å finne noke ja, fant ikkje noke i yrkestransportlova. Men det eg fant var Forskrift om godkjenning og drift av drosjesentraler og drosjeløyver i Oslo kommune (drosjeforskriften) Dette gjelder då berre for Oslo kommune, men her fant eg i alle fall eit krav om at drosjesjåføren må melde frå til kunde eller taxisentral dersom det oppstår forsinkelse. Når det gjeld erstattning så er nok det litt vanskelig med tanke på at det kan være mange forhold som gjer at drosja ikkje kjem seg fram tidsnok. Spørsmålet er då om det er du som kunde som må rekne ekstra med tid for å ta forbehold om forsinkelse eller ikkje. Men eg veit eigentleg heller ikkje kva du her eventuellt kunne gjort annaleis, du kunne sjølvsagt bestill to drosjer frå to forskjellige selskap men då hadde du vel fått betalingskrav også frå den drosja som kom sist og ikkje fekk kjøyre deg. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Tja. Nå kan det være at erstatningsansvar for taxisjåfører/-firma er regulert i forskrift eller lov, evt. at det er gitt en slags standardvilkår som i utgangspunktet må legges til grunn. Det vet jeg ikke, og jeg kan da basere meg på det som normalt gjelder etter alminnelig kontraktsrett. Dersom du har avtalt at drosjen skal komme til et gitt sted til et gitt tidspunkt, vil det være mislighold (kontraktsbrudd) om drosjen er for sen. Ved mislighold har man normalt ulike rettigheter til rådighet. Utgangspunktet er at man kan kreve erstatning for det tap man har lidt pga. misligholdet. Betingelsen er at misligholderen kan bebreides for at misligholdhet oppstod. Dessuten er det bare påregnelige tapsposter som kan kreves erstattet. For å ta det siste først: Tapet er klart påregnelig. Man bestiller drosje fordi man har noe man skal nå, hva enten det er et møte eller en middag - eller et tog. At man ved å komme for sent pådrar seg utgifter, kan ikke være overraskende. Annerledes hadde det vært hvis man skulle ta toget til et jobbintervju og noen andre kapret jobben fordi man uteble. Så til det første spørsmålet, spørsmålet om sjåføren kunne bebreides. Det vet vi ingenting om. Men utgangspunktet er at den som påtar seg å gjøre et eller annet, skal gjøre nettopp det. Med mindre sjåføren viser til gode unnskyldningsgrunner - f.eks. at veien var full av elg - skal han betale erstatning. Lenke til kommentar
holar Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Hei. Jussen kan jeg ikke, men jeg kan noe om sedvane her, iogmed at jeg jobber for en taxisentral. Det normale er at du skal få dekket tap, men at du alikevel plikter å begrense tapet. Hvis taxi ikke rekker å hente deg tidsnok til f.eks et tog som du skal rekke for å rekke fly, så plikter du å gjøre ditt ytterste for å kunne endre avgang. Bilen derimot, kan måtte kjøre deg til flyplassen (evt videre korrenspodanse som rekker fly), og det du skal betale som egenandel er normal taxipris (som du ville ha gjort) samt det du ville ha betalt på tog/buss eca. Ofte kan det lønne seg å ta en telefon til taxisentalen når du bilen er for sent, og du ikke rekker videre korrenspodanse. Hør også om erstatningsregler i slike tilfelle. Vær også obs på at det må ha gått tydelig fram fra bestilling av taxi at du faktisk skal rekke tog/buss eca. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå