Gå til innhold

Samsung Galaxy S, rooting, lagfix og tilsvarende - LES FØRSTEPOST.


Anbefalte innlegg

Jeg og driver og leser meg opp på XDA, jammen ikke enkelt å forstå alt. Men har funnet en rom jeg har lyst å prøve. Da har jeg så klart ett par spørsmål:

 

1: Slik jeg forstår det så må firmware være den samme på tlf som det rommen er??

 

2: Skal man da først roote med one toutch metoden. Så oppgradere til samme type firmware. Men da får mann vel 3e recovery å må gå til 2e??

 

3: Jeg har sjekket att download mode å recovery mode funker. Så trenger ikke noe mer der.

 

Min galaxy er standard med

 

2.1 FW, Build ECLAIR XWJM2, Kernel 2,6,29 root@SE-S603 #2

 

det blir lissom så mye nytt å gå fra htc windows mobile til android, så tenkte jeg måtte spørre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg og driver og leser meg opp på XDA, jammen ikke enkelt å forstå alt. Men har funnet en rom jeg har lyst å prøve. Da har jeg så klart ett par spørsmål:

 

1: Slik jeg forstår det så må firmware være den samme på tlf som det rommen er??

 

2: Skal man da først roote med one toutch metoden. Så oppgradere til samme type firmware. Men da får mann vel 3e recovery å må gå til 2e??

 

3: Jeg har sjekket att download mode å recovery mode funker. Så trenger ikke noe mer der.

 

Min galaxy er standard med

 

2.1 FW, Build ECLAIR XWJM2, Kernel 2,6,29 root@SE-S603 #2

 

det blir lissom så mye nytt å gå fra htc windows mobile til android, så tenkte jeg måtte spørre

 

 

 

1: Rom er modifisert firmware. De rommene jeg har vært borti erstatter hva enn som var der fra før. Du trenger altså ikke ha samme build av firmware fra før.

 

2: Hvilken rom er det? Det er litt ulikt hvordan man går frem. I utgangspunktet er det ikke nødvendig å roote for å installere en mod. En mod installerer vanligvis root.

 

3: Bra. Kanskje det viktgiste forarbeidet man kan gjøre. Har man download mode tilgjengelig er man så godt som skuddsikker.

 

Du har eclair, og altså 2e, og det er dermed bare å ture i vei.

 

Når jeg føkker til min telefon og vil ha alt inn helt fra scratch igjen, pleier jeg å flashe til eclair i Odin og så legge inn den rommen jeg har lyst på. Det er enklere enn å begynne fra Froyo. 

 

Bare husk at hvis du har tatt backup av systemet (f.eks Titanium) så ikke gjennoprett systeminnstillinger, kun apps. Særlig hvis du kommer fra Eclair.

Lenke til kommentar
Jeg og driver og leser meg opp på XDA, jammen ikke enkelt å forstå alt. Men har funnet en rom jeg har lyst å prøve. Da har jeg så klart ett par spørsmål:1: Slik jeg forstår det så må firmware være den samme på tlf som det rommen er??2: Skal man da først roote med one toutch metoden. Så oppgradere til samme type firmware. Men da får mann vel 3e recovery å må gå til 2e??3: Jeg har sjekket att download mode å recovery mode funker. Så trenger ikke noe mer der.Min galaxy er standard med2.1 FW, Build ECLAIR XWJM2, Kernel 2,6,29 root@SE-S603 #2det blir lissom så mye nytt å gå fra htc windows mobile til android, så tenkte jeg måtte spørre
1: Rom er modifisert firmware. De rommene jeg har vært borti erstatter hva enn som var der fra før. Du trenger altså ikke ha samme build av firmware fra før.2: Hvilken rom er det? Det er litt ulikt hvordan man går frem. I utgangspunktet er det ikke nødvendig å roote for å installere en mod. En mod installerer vanligvis root.3: Bra. Kanskje det viktgiste forarbeidet man kan gjøre. Har man download mode tilgjengelig er man så godt som skuddsikker.Du har eclair, og altså 2e, og det er dermed bare å ture i vei.Når jeg føkker til min telefon og vil ha alt inn helt fra scratch igjen, pleier jeg å flashe til eclair i Odin og så legge inn den rommen jeg har lyst på. Det er enklere enn å begynne fra Froyo. Bare husk at hvis du har tatt backup av systemet (f.eks Titanium) så ikke gjennoprett systeminnstillinger, kun apps. Særlig hvis du kommer fra Eclair.

 

 

Jeg har nå sett ett par videoer på youtube. Da virker det ikke så vannskelig lenger. Der blir det brukt ROM Manager by ClockworkMod for og roote så bruker dem Titanium Backup om du har behov for dette.

Det er jo ikke noe jeg trenger på min mobil så trenger jeg noen for for backup da??..

 

Her er link til en rom jeg kunne tenke meg å teste. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=843019

Skal være enkel å rask. Slik jeg liker det.

 

Dette er da link til en grei video som flasher med Rom Manager. Meget lav lyd så skru opp.

Flashingen skjer på en vibrant moddell, med er bare å følge instruks for knapper som er til en vanlig galaxy s..

 

Tror jeg er som han kommenterer att jeg skjønner ikke dette når jeg ser det på papiret, men det går når det blir sett via video.

Endret av turbo_fever
Lenke til kommentar

Flott video du fant der. Den viser hvor enkelt det faktisk er.

 

Selv bruker jeg en litt mer manuell metode, men stegene som gjennomføres er i realiteten de samme.

 

Jeg har kikket så smått på rommen du vurderer, og den ser fin ut den. Vær dog obs på at en såkalt barebone rom ikke alltid inneholder all funksjonalitet. På denne rommen må du selv legge til ønskede apker via adb push. Det kan oppleves litt tungvint, men det er jo fint forklart i åpningsposten.

Kjør på, og lykke til :)

 

PS

 

Når det gjelder backup, og hva du trenger fra telefonen din. Hvis du har brukt tid på å samle og organisere kontakter fra gmail og facebook osv, så kan det være greit med en backup av dette. Det er ofte mye av dette må gjøres om igjen når kontaktlisten blir gjenopprettet fra google.

 

SMS Backup+ kan også være greit å kjøre før du evt kjører titanium.

Endret av kjibba
Lenke til kommentar

Noen som har prøvd voodoo lagfix 1clickinstall fra market? og som eventuelt vet om den gjør det som trengs?

står ingenting om man trenger root for å legge inn denne, gjør den det selv?

takker for svar, virket som en enkel måte å installere lagfix på

 

Edit: søk på lag fix så får du det opp

Endret av agnard
Lenke til kommentar

Hvordan klarte du det?

Og har du ikke download mode? (volume ned + home + power)

 

Jeg skulle installer Doc rom fra xda og ble anbefalt å flashe til JP6/2.1. Når jeg gjorde det og Odin var ferdig med prosessen og mobilen skulle reboote startet den ikke igjen.. Ingen tegn til liv i det hele tatt :/

Lenke til kommentar

Nope jeg har ikke noe på den. Ikke noe som er organisert, for mail, kontakter, facebook etc bruker jeg ikke.

Allt jeg trenger er kontakter og dem er jo på sim kort.. Kanskje jeg tørr å ta sjangsen på å teste denne ikvell da.. :hmm:

 

Edit-1: OCLF 2.0 fannt jeg ikke på market place gitt. Laste ned fra nett da om det finnest.

 

Edit-2: Wifi må være altiver for at OCLF skal funke med 2e recovery la jeg merke til. Du finner OCLF på xda.. :thumbup:

Endret av turbo_fever
Lenke til kommentar

Jeg skulle installer Doc rom fra xda og ble anbefalt å flashe til JP6/2.1. Når jeg gjorde det og Odin var ferdig med prosessen og mobilen skulle reboote startet den ikke igjen.. Ingen tegn til liv i det hele tatt :/

Hadde du du en eldre voodoo lagfix installert når du flashet i Odin?

Er det totalt dødt? Selv om du fjerner batteriet i et minutt eller så?

 

Flashet du med eller uten repartition?

 

Problemet med Odin er at den kan gjøre endringer i bootloader og dermed effektivt drepe telefonen. Det skal jo ikke skje, men fly skal jo heller ikke styrte.

 

Jeg har ikke opplevd helt død telefon som du beskriver. Jeg har hatt soft brick som var veldig vanskelig å få i download modus, men det gikk nå på et vis.

 

Jeg tror ærlig talt at du har større mulighet til å få hjelp på xda forumet, dersom det er tilfelle at din telefon er helt livløs. Håper såklart at jeg tar feil :)

 

Nope jeg har ikke noe på den. Ikke noe som er organisert, for mail, kontakter, facebook etc bruker jeg ikke.

Allt jeg trenger er kontakter og dem er jo på sim kort.. Kanskje jeg tørr å ta sjangsen på å teste denne ikvell da.. :hmm:

Har du lyst har du lov :)

Lenke til kommentar

Hadde du du en eldre voodoo lagfix installert når du flashet i Odin?

Er det totalt dødt? Selv om du fjerner batteriet i et minutt eller så?

 

Flashet du med eller uten repartition?

 

Problemet med Odin er at den kan gjøre endringer i bootloader og dermed effektivt drepe telefonen. Det skal jo ikke skje, men fly skal jo heller ikke styrte.

 

Jeg har ikke opplevd helt død telefon som du beskriver. Jeg har hatt soft brick som var veldig vanskelig å få i download modus, men det gikk nå på et vis.

 

Jeg tror ærlig talt at du har større mulighet til å få hjelp på xda forumet, dersom det er tilfelle at din telefon er helt livløs. Håper såklart at jeg tar feil :)

 

 

Jeg tok repartition ja. Var det jeg fikk beskjed om når jeg gjorde det sist gang. Da gikk det helt fint, men denne gangen klikka det. Fikk forresten også opp først RESET! på odin, så etter telefonen ikke ville starte fikk jeg opp PASS!. Så mistenker at noe har gått galt med tilkoblingen!?

Hadde voodoo installert ja, men den var disablet.

Går på telebutikken i dag og sender den inn. Reiser offshore om noen få dager uansett.

Endret av TAVT
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Kjøpte min Galaxy S for noen dager siden og oppdaterte til Froyo 2.2 via Kies. Etter dette syntes eg den til tider lagger noe sykt og ting går ikkje så smooth som eg ønsker. Leser på postene her om lagfix, root osv.. Er skamredd for å gjøre noe feil sånn at mobilen går til helvete, så lurer på om noen kan bare kjapt fortelle hva eg bør gjøre/hvilken guide eg skal bruke... som er lett og som gjør mobilen min awesome!

 

Eg trenger ikkje å ta backup av noe ettersom den er fresh.

 

Info (Vet ikke hva dere vil vite:

 

Modell: GT-I9000

Fastvareversjon: 2.2

Grunnbåndsversjon: I9000XXJPP

Kjerneversjon: 2.6.32.9

Build-nummer: FROYO.XWJPA

 

Som dere sikkert skjønner så er eg helt ny i dette så beklager visst dette er svart på tidligere, førsteposten gjorde meg litt usikker på om eg skulle bruke den oneclick greia først og så voodoo/oclf osv..

 

På forhånd, Takk.

Endret av chrazy
Lenke til kommentar

Det fungerte gitt.. Har bare installert rom å fixa litt på shortcuts å looken.

Testet den quadrant benchen å fix 2276 poeng uten att jeg har akktivert noe form for tweeks. Lagfix eller voodo. Skal sjekke mer imårra, om den kan bli enda raskere :D

 

Quadrant score er ikke alt her i verden. Voodoo scorer lavere enn OCLF, men gir klart bedre opplevd ytelse. Videre tror jeg ikke at du klarer over 2000 poeng uten lagfix. Så har du ikke lagt det inn selv har sikkert rommen du bruker gjort det under installasjonen...

 

 

Morro at det er kjapt uansett dog...

 

Jeg tok repartition ja. Var det jeg fikk beskjed om når jeg gjorde det sist gang. Da gikk det helt fint, men denne gangen klikka det. Fikk forresten også opp først RESET! på odin, så etter telefonen ikke ville starte fikk jeg opp PASS!. Så mistenker at noe har gått galt med tilkoblingen!?

Hadde voodoo installert ja, men den var disablet.

Går på telebutikken i dag og sender den inn. Reiser offshore om noen få dager uansett.

 

Når RESET! dukker opp i ODIN er jo den ferdig med sin jobb og skal restarte telefonen automatisk. Når man repartisjonerer er det viktig at man bruker riktig .pit fil, 512 er vel den vi bruker nå for tiden.

 

 

Dersom det var i forbindelse med repartisjoneringen det gikk gale, så er det neppe mye du kan gjøre selv. Da gjør du nok rett i å levere den inn til Telebutikken. Håper de fikser det for deg.

 

 

 

Er det noen roms som anbefales for å erstatte den orginale? Eller er den god nok når man får rootet den og lagt inn lagfix?

 

Det er mange roms på XDA. Selv bruker jeg Doc BUJP8 V9.1. Kjører uten lagfix og det funker som gull. Man kommer dog langt med stock om man legger inn lagfix, selv om det ikke er like kritisk i Froyo som det var i Eclair.

 

Som dere sikkert skjønner så er eg helt ny i dette så beklager visst dette er svart på tidligere, førsteposten gjorde meg litt usikker på om eg skulle bruke den oneclick greia først og så voodoo/oclf osv..

 

På forhånd, Takk.

Sjekk videoen som noen la ut lenger opp på siden.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Kjøpte min Galaxy S for noen dager siden og oppdaterte til Froyo 2.2 via Kies. Etter dette syntes eg den til tider lagger noe sykt og ting går ikkje så smooth som eg ønsker. Leser på postene her om lagfix, root osv.. Er skamredd for å gjøre noe feil sånn at mobilen går til helvete, så lurer på om noen kan bare kjapt fortelle hva eg bør gjøre/hvilken guide eg skal bruke... som er lett og som gjør mobilen min awesome!

 

Eg trenger ikkje å ta backup av noe ettersom den er fresh.

 

Info (Vet ikke hva dere vil vite:

 

Modell: GT-I9000

Fastvareversjon: 2.2

Grunnbåndsversjon: I9000XXJPP

Kjerneversjon: 2.6.32.9

Build-nummer: FROYO.XWJPA

 

Som dere sikkert skjønner så er eg helt ny i dette så beklager visst dette er svart på tidligere, førsteposten gjorde meg litt usikker på om eg skulle bruke den oneclick greia først og så voodoo/oclf osv..

 

På forhånd, Takk.

 

Guiden i førstepost skal fungere fint for deg, og er temmelig enkelt :]

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Kjøpte min Galaxy S for noen dager siden og oppdaterte til Froyo 2.2 via Kies. Etter dette syntes eg den til tider lagger noe sykt og ting går ikkje så smooth som eg ønsker. Leser på postene her om lagfix, root osv.. Er skamredd for å gjøre noe feil sånn at mobilen går til helvete, så lurer på om noen kan bare kjapt fortelle hva eg bør gjøre/hvilken guide eg skal bruke... som er lett og som gjør mobilen min awesome!

 

Eg trenger ikkje å ta backup av noe ettersom den er fresh.

 

Info (Vet ikke hva dere vil vite:

 

Modell: GT-I9000

Fastvareversjon: 2.2

Grunnbåndsversjon: I9000XXJPP

Kjerneversjon: 2.6.32.9

Build-nummer: FROYO.XWJPA

 

Som dere sikkert skjønner så er eg helt ny i dette så beklager visst dette er svart på tidligere, førsteposten gjorde meg litt usikker på om eg skulle bruke den oneclick greia først og så voodoo/oclf osv..

 

På forhånd, Takk.

 

Guiden i førstepost skal fungere fint for deg, og er temmelig enkelt :]

 

Ja, det ser lett ut men bare lurer på om eg må:

1.Roote telefonen med Froyo 2.2 JPP ved å bruke SuperOneClick v1.5.4 og så

2.Flashe inn SpeedMod Kernel

 

eller om eg bare kan hoppe rett på 2'ern?

Lenke til kommentar

Okei. Er det en grunn at du ikke kjører med lagfix?

 

Mest for å prøve. Flere brukere på XDA hevdet at de ikke lengre trengte det. Samtidig så sparer det litt strøm, særlig under bruk (ikke grunn for at jeg gjør det, men mer en bonus).

 

 

Jeg prøver ikke å si at det er like smooth som voodoo, for det er det absolutt ikke. Men jeg opplever telefonen som kjapp nok til mitt bruk. Flyten er grei, og jeg har ikke de hengene som vi var plaget med på Eclair.

 

Jeg vet dog at mange har dårligere erfaring med dette enn jeg, så jeg har forståelse for at lagfix dessverre fortsatt er en nødvendighet for enkelte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...