Gå til innhold

Samsung Galaxy S, rooting, lagfix og tilsvarende - LES FØRSTEPOST.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener jeg leste om en fix man kunne få inn for å få lys i "tilbaketasten" og "menytasten" til høyre og venstre nede på telefon hver gang man fikk SMS o.l ? Nå har jeg bare programmet noled som gjør at tlf vibrerer og lager en grønn prikk på skjermen! Halp?

 

Om du føler guiden i førstepost, unntatt lagfix delen, så skal du kunne finne den funksjonen i recovery modusen.

 

 

Jeg har roota, lagt inn den speedmod kernelen. Kan jeg likevel finne dette jeg beskriver, hva heter det ?

 

 

Jeg fant det! Men, har noen opplevd at det virker som skjermen blir "dårligere" og mindre lyssterk når man bruker telefonen vanlig etter å ha installert den ? (BlackLightNotification)

Lenke til kommentar

Noen spm tol OCLF appen fra Market:

 

1) Hvordan vet jeg om jeg har 2e eller 3e (har siste Froyo fra Kies)

2) Hvor mye plass skal jeg sette av til ext2-partisjonen? Har kjørt space checker i OCLF og får som resultat at jeg har 1471 MB av 1917 MB ledig. ØNSKER IKKE Å RISIKERE Å BRICKE VED FJERNING AV OCLF PGA FOR LITE PLASS. Har heller ikke ambisjoner om å legge inn så veldig mange apper ekstra i forhold til hva jeg har i dag.

3) Hva skjer hvis jeg evt. prøver å legge inn flere apper og det ikke er plass?

4) Kan jeg evt. sjekke hvor plass det er ledig på ext2-partisjonen?

 

Takker for svar.

 

Bumper denne jeg... Noen som vet noe?

Lenke til kommentar

Noen spm tol OCLF appen fra Market:

 

1) Hvordan vet jeg om jeg har 2e eller 3e (har siste Froyo fra Kies)

2) Hvor mye plass skal jeg sette av til ext2-partisjonen? Har kjørt space checker i OCLF og får som resultat at jeg har 1471 MB av 1917 MB ledig. ØNSKER IKKE Å RISIKERE Å BRICKE VED FJERNING AV OCLF PGA FOR LITE PLASS. Har heller ikke ambisjoner om å legge inn så veldig mange apper ekstra i forhold til hva jeg har i dag.

3) Hva skjer hvis jeg evt. prøver å legge inn flere apper og det ikke er plass?

4) Kan jeg evt. sjekke hvor plass det er ledig på ext2-partisjonen?

 

Takker for svar.

 

Bumper denne jeg... Noen som vet noe?

1: 2e er recovery til Eclair. Froyo kommer med 3e. For å få 2e må du flashe den. XDA

 

 

2: Det tryggeste er å sette av maks halvparten av totalt minne. Da vil du alltid ha nok plass til å avinstallere lagfix. 

 

3: Da må du flytte apps til SD

 

4: Om jeg ikke husker feil så vil ledig plass på ext2 være det rapporteres som ledig minne på tlf. (mulig jeg tar feil her, kjører ikke lengre lagfix)

Lenke til kommentar

Hei! :)

 

Prøvde denne metoden:

 

Krever download-modus (3-button) 1. Last ned Voodoo 5 preview 6 fra http://project-voodoo.org/download 2. Last ned Odin 3 v1 fra http://samsungflash....din-multiloader 3. Slå av telefonen og start med download-modus (VolDown+Home+On) 4. Start Odin og koble til USB. Telefonen blir registrert og en COM-port-indikator i Odin blir gul. 5. I Odin, trykk "PDA" og velg voodoo-filen. 6. Pass på at "Repartition" ikke er krysset av og trykk start. Filen lastes over til telefonen og telefonen restarter. En kvinnelig robotstemme holder deg orientert om hva voodoo gjør. 7. Når telefonen starter opp er den klar til bruk. Enjoy!

 

Etter det er gjort,

så starter den i recovery mode, og følgende feilmelding er nede der;

multicsc: can not acces to /system/csc/XEE/system/ (i rød skrift)

 

og lenger kommer jeg ikke.

Hva gjør jeg nå? :p

 

Mvh

Lenke til kommentar

Sorry panikk posten min!

 

Fikk det til nå, eller. Fikk flasha den til en JP2 firmware. Men denna har ikke Norsk fant jeg ut, men bedre å ha en telefon som funker, inntil videre!

 

Noen som har no forslag til en ROM med nyeste Froyo, og kanskje en liten lagfix til?

Så skal jeg nok få alt i orden på denna tenker jeg.

 

Takk for fremtidig hjelp!

 

Mvh

Lenke til kommentar

Noen spm tol OCLF appen fra Market:

 

1) Hvordan vet jeg om jeg har 2e eller 3e (har siste Froyo fra Kies)

2) Hvor mye plass skal jeg sette av til ext2-partisjonen? Har kjørt space checker i OCLF og får som resultat at jeg har 1471 MB av 1917 MB ledig. ØNSKER IKKE Å RISIKERE Å BRICKE VED FJERNING AV OCLF PGA FOR LITE PLASS. Har heller ikke ambisjoner om å legge inn så veldig mange apper ekstra i forhold til hva jeg har i dag.

3) Hva skjer hvis jeg evt. prøver å legge inn flere apper og det ikke er plass?

4) Kan jeg evt. sjekke hvor plass det er ledig på ext2-partisjonen?

 

Takker for svar.

 

Bumper denne jeg... Noen som vet noe?

1: 2e er recovery til Eclair. Froyo kommer med 3e. For å få 2e må du flashe den. XDA

 

 

2: Det tryggeste er å sette av maks halvparten av totalt minne. Da vil du alltid ha nok plass til å avinstallere lagfix. 

 

3: Da må du flytte apps til SD

 

4: Om jeg ikke husker feil så vil ledig plass på ext2 være det rapporteres som ledig minne på tlf. (mulig jeg tar feil her, kjører ikke lengre lagfix)

 

Takk.

 

Hva hvis jeg "glemmer" å flytte apps til SD? Er det slik at jeg kan bricke tlf da?

Lenke til kommentar

Nå frister det meg å roote min sgs. Har dere noe negative sider og positive med å roote telefonen utenom å miste garanti? Min sliter veldig med lag og jeg tror å sette den i service ikke hjelper en drit da dette problemet gjelder for alle brukere uten lagfix.

 

Du kan gjøre "hva du vil med den" er foredelen.

garantien kan du få tilbake om du setter den tilbake til urootet og uten lagfix, samt fjerner spor av dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk.

 

Hva hvis jeg "glemmer" å flytte apps til SD? Er det slik at jeg kan bricke tlf da?

Du vil bare få beskjed om at du ikke har nok minne til å fullføre den installasjonen du holder på med.

 

 

Så lenge du har 3 button combo så skal det veldig mye til å bricke telefonen, med mindre du hiver den i veggen og sånn ;)

Lenke til kommentar

Nå frister det meg å roote min sgs. Har dere noe negative sider og positive med å roote telefonen utenom å miste garanti? Min sliter veldig med lag og jeg tror å sette den i service ikke hjelper en drit da dette problemet gjelder for alle brukere uten lagfix.

Det å roote telefonen innebærer ikke noen opplevd forskjell i seg selv. Det gir deg mulighet til å kjøre en del applikasjoner som kan gjøre hverdagen din lettere. Det gir deg også mulighet til å kjøre applikasjoner som gjør hverdagen vanskeligere.

 

 

Root gir full tilgang til systemet for deg som bruker og for applikasjoner du installerer.

 

Teknisk sett burde det vel være mulig å installere lagfix gjennom flash uten root, men tror ikke noen har laget en sånn mod, da alle mods jeg vet om gir root.

Lenke til kommentar

Nå frister det meg å roote min sgs. Har dere noe negative sider og positive med å roote telefonen utenom å miste garanti? Min sliter veldig med lag og jeg tror å sette den i service ikke hjelper en drit da dette problemet gjelder for alle brukere uten lagfix.

 

Du kan gjøre "hva du vil med den" er foredelen.

garantien kan du få tilbake om du setter den tilbake til urootet og uten lagfix, samt fjerner spor av dette.

Merker du noe forskjell på brukeropplevelse? Er det noe bug eller noe sånt som hindrer deg å utfører ting og sånn? Jeg nå sliter av og til å hente mail fordi den ikke vil synke eller at jeg ikke rekker å svare på en anrop pga lag.

 

Synes du burde også å skrive en guide på hvordan man urooter samt fjerne spor og. Hadde hjulpet mange om det skulle skje noe ;)

 

Nå frister det meg å roote min sgs. Har dere noe negative sider og positive med å roote telefonen utenom å miste garanti? Min sliter veldig med lag og jeg tror å sette den i service ikke hjelper en drit da dette problemet gjelder for alle brukere uten lagfix.

Det å roote telefonen innebærer ikke noen opplevd forskjell i seg selv. Det gir deg mulighet til å kjøre en del applikasjoner som kan gjøre hverdagen din lettere. Det gir deg også mulighet til å kjøre applikasjoner som gjør hverdagen vanskeligere.

 

 

Root gir full tilgang til systemet for deg som bruker og for applikasjoner du installerer.

 

Teknisk sett burde det vel være mulig å installere lagfix gjennom flash uten root, men tror ikke noen har laget en sånn mod, da alle mods jeg vet om gir root.

Er egentlig bug og lag som gjør det så fristene å roote. Nå vet jeg heller ikke om alle bugsene forsvinner og håper dere kunne informere meg litt.

Endret av Ky_kun
Lenke til kommentar

Er egentlig bug og lag som gjør det så fristene å roote. Nå vet jeg heller ikke om alle bugsene forsvinner og håper dere kunne informere meg litt.

 

Lag blir du greit kvitt med en lagfix, eller en mod som er rask uten lagfix. Jeg kjører en mod laget av en svenske på XDA forumet som caller seg DocRambone. Han har tatt utgansgspunkt i original firmware, og tilpasset denne for å skape en slank og rask brukeropplevelse. Hans mod inneholder også en annen kernel, og gir mulighet for å bytte ut kjernekomponenter i firmwaren etter egne behov.

 

 

Dette kan nok høres komplisert ut, men det er egentlig ikke noe vanskeligere å legge inn en custom rom, enn å roote telefonen. Fordelen med en slik rom er at den er kjapp, tilpasningsvennlig og ser bra ut. Ulempene er at det kan introduseres nye bugs (jeg opplever den som minst like stabil som original firmware) og det er selvfølgelig uoriginalt. En custom rom oppdateres også vesentlig oftere enn original firmware. Du kan også oppdatere, flashe og endre kjernekomponenter uten å koble telefonen til en pc.

 

Hvis du ønsker å gjøre det enklere og bevare original firmware, så søker du opp en one click root og tilsvarende lagfix og kjører dette. 

 

Den beste måten å sette telefonen tilbake i original stand er å flashe inn original firmware via Odin. Det er mulig one click greiene kan avinstalleres uten å etterlate spor. Jeg vet at mange har fått problemer ved avinstallering av OCLF.

 

Det er uansett viktig å lese seg litt opp før man begynner å endre på systemet på telefonen. Det er veldig greit å vite på forhånd hvordan ting fungerer, hva som kan gå galt og hvordan du henter deg inn igjen. Da slipper man å fucke det skikkelig til i panikk fordi man tror man har bricket telefonen.

Lenke til kommentar

Odin er jeg ganske kjent med. Har brukt den før til min forrige mobil, Nokia N97. Vet ikke hva kernel er, høres ut som en custom roms bare... Er noob :p

 

Så om jeg ikke rooter så er kernel greia et bedre alternativ? Jeg vil egentlig bare bli kvitt lag og dog trenger bare lagfix.

Lenke til kommentar

Odin er jeg ganske kjent med. Har brukt den før til min forrige mobil, Nokia N97. Vet ikke hva kernel er, høres ut som en custom roms bare... Er noob :p

 

Så om jeg ikke rooter så er kernel greia et bedre alternativ? Jeg vil egentlig bare bli kvitt lag og dog trenger bare lagfix.

Hvis du fristes av custom roms så anbefaler jeg at du leser de første postene i denne tråden. Følg linkene til forklaringer og veiledninger i post en og tre. Alt du trenger å vite står der. 

 

 

Bestemmer du deg for å prøve så kan jeg love deg at du ender opp med den telefonen Samsung egentlig ønsket å lage, men ikke makter selv. Rommen kommer med root og lagfix som du enkelt aktiverer fra recoverymenyen. Selv kjører jeg den uten lagfix, uten at jeg opplever nevneverdig lag.

 

Et aber, verdt å tenke på, er at folk har veldig ulike erfaringer med batterilevetid på custom roms. Jeg opplever ok batterilevetid, og kan fint bruke telefonen i to dager mellom hver lading. Lagfix øker strømforbruket under bruk av telefonen.

Lenke til kommentar

Odin er jeg ganske kjent med. Har brukt den før til min forrige mobil, Nokia N97. Vet ikke hva kernel er, høres ut som en custom roms bare... Er noob :p

 

Så om jeg ikke rooter så er kernel greia et bedre alternativ? Jeg vil egentlig bare bli kvitt lag og dog trenger bare lagfix.

Hvis du fristes av custom roms så anbefaler jeg at du leser de første postene i denne tråden. Følg linkene til forklaringer og veiledninger i post en og tre. Alt du trenger å vite står der. 

 

 

Bestemmer du deg for å prøve så kan jeg love deg at du ender opp med den telefonen Samsung egentlig ønsket å lage, men ikke makter selv. Rommen kommer med root og lagfix som du enkelt aktiverer fra recoverymenyen. Selv kjører jeg den uten lagfix, uten at jeg opplever nevneverdig lag.

 

Et aber, verdt å tenke på, er at folk har veldig ulike erfaringer med batterilevetid på custom roms. Jeg opplever ok batterilevetid, og kan fint bruke telefonen i to dager mellom hver lading. Lagfix øker strømforbruket under bruk av telefonen.

Post tre linken virker ikke...:-(

Lenke til kommentar

Post tre linken virker ikke...:-(

 

Hvilken post tre link?

 

 

Jeg linket i mitt innlegg til en tråd på godt over tusen sider. Den viktigste informasjonen ligger dog i de fire første postene. Post tre i den tråden jeg linket til inneholder instruksjoner for installasjon, samt linker til mer informasjon og hjelpemidler man kan ha behov for. 

 

Er det en av linkene i den posten du mener, eller så du ikke linken jeg la ut? 

 

Her er uansett den linken jeg la ut en gang til: Link

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...