simalarion Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) fler en her som haddet blitt ville i øynene om vi (på hw.no) kom inn på dette rommet skulle jeg tro ... Endret 9. november 2010 av simalarion Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Jeg synes 4000 kroner var mye å betale for den ytelsen som er målt. HD 6870 i crossfire yter jo en del bedre til samme pris, man får faktisk hd6870 Cf for 3450,- og da blir dette kortet litt dyrt. de bruker også bra likt med strøm. men uansett snasent kort, men regner med ati tar dette med 6970 Og ikke minst så støtter HD6870 i CF hele 6skjermer som kan man kan sette opp til å bli en skjerm. Følte bare at jeg måtte legge til det Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Det blir selvagt uretferdig og sette ytelse kontra pris når det gjelder high end kort, slik har det altid vært. Og uasnett så er dette single gpu kortet som yter best, nesten helt på linje med 5970. Ja, for da kan dere like gjerne ta med high end kortet til ATI da, 5970 som koster opp mot 4800 - 5000kr. Lenke til kommentar
sceeZer Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 syns ikke prisen var så ille. 4000 på launchdagen av ett toppkort. hvis jeg ikke tar helt feil er det ikke mange år siden topplorta kunne koste 6000+. jeg kan være helt på jordet nå siden det er 4år siden men mener jeg betalte rundt 5000 for mitt x1900xtx. tat vel uansett ikke så lang tid før det er nede på 480 priser Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 9. november 2010 Forfatter Del Skrevet 9. november 2010 Informasjon om driverne er lagt til på side 2. Windows 7 Enteprise, 64 bit. Drivere: Catalyst 10.3 for HD 5000, Catalyst 10.10 for HD 6000, Forceware 257.21 for GTX400 & Forceware 260.20 for GTS400, Forceware 269.99 for GTX500 Takk. Så dere har altså ikke fått testet GTX 4XX eller HD 5XXX med nye drivere. Har dere mulighet til det slik dere gjorde med HD 5XXX en stund etter at GTX 480 kom ut? Det er vel i grunn akademisk nå når GTX 480 skal ut av produksjon, men jeg mistenker at en del av ytelsesøkningen skyldes bedre drivere. I denne testen er jo økningen en god del mer enn de lovte(?) 15-20%. Jeg har nevnt dette en rekke ganger før, men jeg regner ikke med at alle får slikt med seg :-) Omtesting av skjermkort er noe som tar ufattelig lang tid, gjerne mellom 100-150 arbeidstimer. Det er riktig nok noe av det enkle, for det er ganske vrient å få skjermkort tilbake hit for ettertesting. Det er kun et fåtall av de skjermkortene vi tester som vi får beholde. Vi velger derfor å bare gjøre ettertesting når en ny familie med drivere lanseres, slik som 10.x fra AMD, eller 200.x fra Nvidia. Selv om kategoriseringen av hva som er testet med hva kan fremstilles relativt enkelt basert på skjermkortets navn, er det en ulempe for oss og leserne at produsentene stadig skal forbedre ytelsen ved hjelp av drivere, og ikke gjøre en skikkelig jobb med en gang, gjerne over 20 ganger i året totalt. Skulle vi da ha ettertestet hver gang det kom en ny driver, ville vi ikke ha gjort noe annet. Men, ja, vi skal etterteste kort med nye drivere, neste gang regner vi med at vil bli på nyåret når AMD kommer med 11.x-driverene, og når dem forhåpenligvis har sluppet det som er av HD 6800- og HD 6900-kort. Vi vil da samtidig benytte Nvidias nyeste driver :-) 10.x og 11.x er vel ikke nødvendigvis en ny "familie" drivere. AMD navngir jo driverne sine etter når de er utgitt. Altså, 10.5 betyr mai 2010, 8.8 betyr august 2008 og så videre. Nvidia er så klart en annen historie. Man kunne jo si at når store utenlandske hardwaresider som Anandtech kan stille med oppdaterte drivere i testene sine, så kunne dere gjort det samme. Men jeg skjønner at dere ikke har de samme ressursene, og heller ikke har muligheten til å ha alle kortene dere har testet "på lager". Siden du har "nevnt dette en rekke ganger før" kunen det kanskje vært en god ide å publisere en liten artikkel og forklare dette med drivere en gang for alle, og linke til den i fremtidige skjermkorttester. Jeg tror det kunne gjort ting mye enklere. Uansett flott at du svarer og dere anerkjenner problemet. Du har rett ang. hvordan AMD gir navn på driverne, så jeg burde kanskje omformulere svaret litt. Vi tester på nytt ved hver "familie" rett og slett fordi vi hovedsaklig benytter dette som en grense. Ett eller annet sted måtte den settes, rett og slett fordi det ikke er, som du nevner, et system fra produsentene der en ny serie definerer en milepæl når det gjelder ytelse. Som du nevner klarer de utenlanske sidene å holde dette oppdatert, og du også temmelig rett når det gjelder hvorfor. Vi skriver på norsk, har har ikke i nærheten av de samme nedslagsfeltet som de titalls millionene som leser Anandtech, Guru3D osv. Vi kan rett og slett ikke forsvare økonomisk å benytte 150 arbeidstimer på noe som bare gir minimalt utslag på eventuelle økninger i lesertall. Selv om det er regelrett gørrkjedelig å benche skjermkort 150 timer(det høres kanskje ut som en drømmejobb for noen, men det er seigt i lengden:P) i strekk skulle jeg gjerne ha gjort dette for kvalitetens skyld. Men, det er noe vi rett og slett ikke kan prioritere. Vi ser også at det totale kvalitetspreget på en test er av en betydelig karakter hvis vi hadde gjort dette, men det er så godt som aldri noe som slår så kraftig ut at det ville avgjort om et kort er et dårlig kjøp eller ikke. I så fall vil jeg dele litt av skylden med produsentene selv :-) Jeg tenkte faktisk tanken på å skrive en egen artikkel om dette slik du nevner, som ikke nødvendigvis havner på forsiden, men som en sak det kan linkes til. Dette skal jeg få på plass innen neste skjermkort-test(HD 6850), samt litt mer info med linker og lignende på hvorfor hver enkelt driver er benyttet! :-) Lenke til kommentar
Digidice Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) 4 Lapper, grei pris det, her er noe jeg har kjøpt før: 27-06-2008 , XFX GeForce GTX 280 670M 1GB XXX GDDR3,2008-06-27, Kr 4.995 29-05-2007 , OCZ GeForce 8800GTX GPU 768MB, Kr 4 995,- Nå har jeg gtx 295 som jeg fikk i innbytte da 280`n røk. Tror jeg betalte mer for et ATI x800 xt pe, kort og. Meste jeg betalet må vel ha våre 5000+ for et kort Endret 9. november 2010 av Digidice Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Informasjon om driverne er lagt til på side 2. Windows 7 Enteprise, 64 bit. Drivere: Catalyst 10.3 for HD 5000, Catalyst 10.10 for HD 6000, Forceware 257.21 for GTX400 & Forceware 260.20 for GTS400, Forceware 269.99 for GTX500 Hva med å ta en "re-test" etterhvert generelt på alle kort? Vet ihvertfall at gtx4xx serien har økt myye med nyere drivere. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Fantastisk bra gjort av Nvidia, 580gtx er såppass mer kraftig enn amd`s kraftigste enkelt kjerne cpu at jeg tviler amd klarer å ta igjen dette gapet. Hvis CaymanXT er tregere enn GTX580 må nesten CaymanPro være kun såvidt raskere enn BartsXT, noe jeg tviler på. Så enten vil CaymanXT være på nivå med GTX580 eller så vil den være kraftigere. Cayman er ~40% større en Barts og har en (tildels) ny arkitektur. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 hmm bestillingen min ligger fortsat åpen på komplett, ulikt dem. Noen andre som har bestilt som har samme status enda?. Typisk om det blir knot med bestilling av highendkort for min del Lenke til kommentar
Dudeson Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Bra med bedre støynivå under load,ellers yter det jo bare 25% mer enn et år gammelt 5870,vil tro 6970 vil yte mer enn 25% over 5870 så her lønner det seg å vente:)4k+ er ikke så galt men og kjøpe dette når man har 480 er dårlig butikk,men skjønner dem som bare må ha det da Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Ikke veldig stort trykk på komplett da, fortsatt kort på lager. Når jeg så det bare kom inn ca 40 stk på komplett samt jeg ikke kunne se andre webshopper haddet 580 på lager var jeg sikker på jeg måtte forte meg for å sikre meg et. Men salget går ganske sakte. Fortsatt kort igjen selv om det begynner å bli glisent. Endret 9. november 2010 av simalarion Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Det mulig en del sitter på gjerdet og vil se ytelsen til AMD sitt toppkort før de bestiller noe. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Ja, + jeg ser 5970 klarer seg skammelig bra. Men 580 er nært nok til at jeg ikke angrer veldig på bytte. Driver kluss samt bråk har gjort at jeg har ventet leeenge på et single kort som 580 gtx virker å være. edit Har vist seg at det stort sett bare dreide seg om å sette fast 2d profil i xml fila, men tok lang tid å finne ut det (ang 5970, bare for å ha tatt det med) Endret 9. november 2010 av simalarion Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Endelig et highend nvidia kort som frister (Dvs som man ikke trenger hørselvern for å bruke). Ser ut som nvidia endelig har klart å lage det kortet som GTX480 burde vært. Vil vente å se hvordan ATI sitt toppkort blir (spesielt med tanke på støy/varme), så tar jeg det derfra om det blir ATI eller nvidia denne omgangen. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 9. november 2010 Forfatter Del Skrevet 9. november 2010 Informasjon om driverne er lagt til på side 2. Windows 7 Enteprise, 64 bit. Drivere: Catalyst 10.3 for HD 5000, Catalyst 10.10 for HD 6000, Forceware 257.21 for GTX400 & Forceware 260.20 for GTS400, Forceware 269.99 for GTX500 Hva med å ta en "re-test" etterhvert generelt på alle kort? Vet ihvertfall at gtx4xx serien har økt myye med nyere drivere. Se innlegget over, og forøvrig denne saken. http://www.hardware.no/artikler/gtx_480_testes_paa_nytt/76881 Det skal forøvrig nevnes at vi kommer til å innføre Call Of Duty Black Ops blant spillene vi tester med. Dette har generelt sett vært gode spill for å måle ytelse. Jeg sitter nå og venter på at spillet skal lastes ned via steam, før jeg prøver meg litt frem for å finne eventuelt gode muligheter for ytelsesmålinger :-) Ikke veldig stort trykk på komplett da, fortsatt kort på lager. Når jeg så det bare kom inn ca 40 stk på komplett samt jeg ikke kunne se andre webshopper haddet 580 på lager var jeg sikker på jeg måtte forte meg for å sikre meg et. Men salget går ganske sakte. Fortsatt kort igjen selv om det begynner å bli glisent. Når jeg møtte Nvidia før lanseringen snakket de mye om at tilgjengeligheten på dette kortet skulle være stor, og de hadde vel en egen tanke om at det på ingen måte skulle selges tomt med det første. Det skal vistnok allerede være flere tusen kort i hvert land, etterfulgt av en like stor forsendelse neste uke. Jeg kan ikke garantere noe, men jeg ville tippe at det fortsatt vil være mulig å bestille kort uten å måtte vente ila. den første måneden. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) GTX 480 er for øyeblikket godt priset. GTX 580 koster 19,72% mer enn GTX 480 (regner med den oppgitte prisen 3939 NOK). Det betyr at hvis GTX 580 er 19,72% bedre, så er det godt priset. I tillegg er strømforbruket lavere, temperaturene er veldig bra og støynivået er veldig imponerende. Strømforbruk, temperaturer og støy er bedre på GTX 580 enn GTX 280(kanskje GTX 285?). I tillegg til økt effektivitet i forhold til GTX 480 tilbyr GTX 580 betraktelig bedre ytelse. Med dette vil jeg si at ulempen om at GTX 580 fortsat har et høyt strømforbruk, er litt på kanten. Forbedring i ytelse fra GTX 580 i forhold til GTX 480: 3Dmark Vantage:. . . . . . . . . . + 31,64 % (Ikke tatt med i gjennomsnittsverdien) Crysis Warhead: . . . . . . . . . . + 25,10 % Anno 1404: . . . . . . . . . . . . . . . + 10,07 % Far Cry 2:. . . . . . . . . . . . . . . . . + 09,89 % HAWX: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . + 19,23 % Resident Evil 5: . . . . . . . . . . . + 11,14 % Just Cause 2:. . . . . . . . . . . . . + 18,19 % Dirt 2: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . + 16,14 % Metro 2033:. . . . . . . . . . . . . . . + 28,25 % Battlefield: Bad Company 2: + 47,60 % ______________________________ Gjennomsnittsverdi: . . . . . . .+ 18,561 % Det er ikke langt ifra. GTX 580 har noen veldig gode termiske egenskaper, god kjøler med lite støy og kortet har veldig lavt strømforbruk i forhold til ytelsen og GTX 480. Jeg synes egentlig at dette er et godt kjøp, med tanke på at det er et kort i High-End klassen på lanseringsdagen. Prisene kan kanskje synke litt når Cayman kommer, men du får likevel mye for pengene nå. Du kan dog sette to litt dårligere kort CrossFire/SLI og tjene litt på dette, men jeg(personlig) ville faktisk hatt et enkelt kort. Vil ikke si at dette er det beste kortet med tanke på pris vs hva du får, men det er likevel ganske godt. Endret 10. november 2010 av StianAarskaug (S10QaN) Lenke til kommentar
ti-guru Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) ...og her er 580 satt opp i SLI og overklokket! Endelig kan crysis spilles med alt makset ut... Endret 9. november 2010 av ti-guru Lenke til kommentar
TDZGamer Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Jeg betalte vel ca 5000 spenn for mitt 8800GTX en gang i tiden, fikk 285gtx for 3000 og det holder da enda. Tror jeg venter litt til og ser hva AMD kan få til. Om de ikke knuser 580 så venter jeg til neste generasjon. Hva er det 32nm eller 22nm? Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Dirtysteel: Neste generasjon kommer på 28nm og er forventet neste høst. Det ryktes at AMD kommer med en redigert: helt ny arkitektur, og de har allerede implementert deler av den i HD 6000. Nvidias kort vil så klart bygge på Fermi, og vi kan forvente 28nm-kort fra dem omtrent samtidig som fra AMD. Endret 9. november 2010 av Dauemannen Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Uten tvil et solid kort fra nVidia, spesielt med tanke på at støynivået er lavest i sin klasse, det er til og med hakket stillere enn HD 6870 under load. Blant annet Gigabyte, EVGA og flere har overklokkede varianter, men Sparkle har også en bedre kjøler. Jeg er spent på hvor raskt Zotac kommer med en AMP!-versjon. Så blir det spennende å sammenligne disse kortene med HD 6900-serien, som nå ser ut til å være litt utsatt. De detaljene som har kommet ut har antydet ytelse på 20-30% over HD 5870, som vil si mellom GTX 480 og GTX 580 i ytelse. Ryktene om utsettelse kom fra flere ulike kilder omtrent samtidig som detaljene til GTX 580 ble "bekreftet", skal tro om det er en sammenheng? (altså at AMD gjør finjusteringer på det ferdige produktet) Dauemannen: Både AMD og nVidia kommer med nye arkitekturer mot slutten av neste år, blant annet skal AMD endelig få vesentlig bedre tessellation-ytelse. Både HD 7000-serien og GeForce 600-serien blir vesentlig større forbedringer enn HD 6000-serien og GeForce 500-serien som er mer midtlivs-oppdateringer, selv om de ble litt større enn sist. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå