TwiiK Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 (endret) Crysis hadde ambisjoner ja, men er også et eksempel på kronisk dårlig optimalisering, du må vel til med noe sånt som 4x GTX 580 i SLI for å ha over 60 FPS i gjennomsnitt i 1920x1200 med maksimale detaljer om jeg ikke tar helt feil. Jeg synest det er helt greit at et spill ikke kan kjøres med maksimale detaljer på maskinvaren som finnes ved lansering, så lenge det er mulig å kjøre spillet bra og at satsingen ikke går på bekostning av dagens maskinvare, det er her Crysis feilet hardt. At spillet "blir bedre" med tiden er bare hyggelig og vil forhåpentligvis presse produsentene til å lage bedre maskinvare. Beklager, men jeg blir litt irritert når jeg leser slik synsing og idioti. I likhet med Far Cry hadde Crysis grafikkinnstillinger tilpasset fremtidens hardware. Det å si at et spill er dårlig optimalisert fordi man ikke kan kjøre det på fullt er tilbakestående. -Alle- andre utviklere kan gjøre det samme som Crysis om de vil. Dvs. tilby grafikkinnstillinger som kjører spillet til knærne, men de vil ikke gjøre det for komplisert for spillerne, og av god grunn skal man høre på all kritikken enkelte kommer med rundt optimaliseringen av Crysis. Sannheten er at spillet skalerer veldig bra. Jeg kjørte Crysis brillefint på ett, enkelt, gammelt 8800GT og det så bedre ut enn alt annet jeg kunne kjøre på det samme skjermkortet. Og dersom du spiller et lite multiplayer brett i Crysis alene vil du se at du kan makse ut innstillingene ganske lett. Og hva er det andre spill har? Jo, små brett. Ikke enorme, åpne landskap som Crysis. Dersom jeg hadde tatt World of Warcraft og lagt til en grafikkinnstilling hakket over det som per dags dato er maks og her lagt til f.eks uendelig view distance ble World of Warcraft plutselig dårlig optimalisert da? Fordi du har muligheten til å velge noe som åpenlyst er for krevende for pcen din? Crysis er nesten 3 år gammelt og det er fortsatt ingen spill som tilbyr i nærheten samme detaljnivå og jeg tviler noe vil komme med det første også ettersom det er så mye fokus på konsoller nå. Crysis 2 f.eks vil meget sannsynlig ikke se like bra ut som Crysis. Og hvordan kan du si at et av spillene det har blitt snakket mest om i verden har feilet hardt? Crysis har så bra grafikk at folk kjøper spillet basert på grafikken alene, noe så godt som ingen andre spill kan skilte med. Crysis gikk også med overskudd så det feilet ikke der heller. Det kunne helt sikkert ha gjort det mye bedre om det ble bedre markedsført og tilbød en mer lineær, skreddersydd historie som folk liker så godt, men for min del synes jeg det er et av de aller ypperste singleplayer skytespillene i likhet med Far Cry (1!). PS: Det ligger flere tester ute som viser at 580 SLI kjører Crysis i 60+ fps i 1920x1200 med maks innstillinger så hvorfor du må komme med en sånn latterlig overdrivelse om noe du ikke har peiling på vet jeg ikke. Endret 25. november 2010 av TwiiK Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 (endret) Ja, det er forkjell på dårlig opptimalisering fremmfor og være forut sin tid med både fysikk og grafik, noe Crysis var. Jeg har fortsatt ikke spillt et FPS spil der jeg kan kutte stor palmer opp i bitte små biter som stort sett knekker nøyaktig der jeg skyter, heller ikke så vanvittig bra grafikk som da man feks hiver en granat i et skur så planker å dritt fyker (Det lander heller aldrig likt, det er skikkelig fysikk hele veien). Som nevnt tidligere var det flere spill før i tiden som lå litt forran hardware på den måten haddet vi mye mer WOW effekten en vi har nå, for nå går det utrolig sakte pga spill opptimaliseres i forhold til hva en konsoll kan klare, dette bremser Pc utvikling sterkt. Det inntrykket jeg sitter igjen med i alle fall. Resultatet av at det utvikler seg så sakte er at vi egentlig ikke legger spesielt merke til fobedringene. Hl2 grafikk og fyssikk messig når det kom ut , Doom\Wolfenstein som måkte vei for "3d" fps , Farcry som kom med helt åpent kart . Endret 25. november 2010 av simalarion Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Crysis hadde ambisjoner ja, men er også et eksempel på kronisk dårlig optimalisering, du må vel til med noe sånt som 4x GTX 580 i SLI for å ha over 60 FPS i gjennomsnitt i 1920x1200 med maksimale detaljer om jeg ikke tar helt feil. Jeg synest det er helt greit at et spill ikke kan kjøres med maksimale detaljer på maskinvaren som finnes ved lansering, så lenge det er mulig å kjøre spillet bra og at satsingen ikke går på bekostning av dagens maskinvare, det er her Crysis feilet hardt. At spillet "blir bedre" med tiden er bare hyggelig og vil forhåpentligvis presse produsentene til å lage bedre maskinvare. Beklager, men jeg blir litt irritert når jeg leser slik synsing og idioti. I likhet med Far Cry hadde Crysis grafikkinnstillinger tilpasset fremtidens hardware. Det å si at et spill er dårlig optimalisert fordi man ikke kan kjøre det på fullt er tilbakestående. Det har jeg aldri hevdet, jeg har derimot sagt det er helt greit. -Alle- andre utviklere kan gjøre det samme som Crysis om de vil. Dvs. tilby grafikkinnstillinger som kjører spillet til knærne, men de vil ikke gjøre det for komplisert for spillerne, og av god grunn skal man høre på all kritikken enkelte kommer med rundt optimaliseringen av Crysis. Sannheten er at spillet skalerer veldig bra. Jeg kjørte Crysis brillefint på ett, enkelt, gammelt 8800GT og det så bedre ut enn alt annet jeg kunne kjøre på det samme skjermkortet. Og dersom du spiller et lite multiplayer brett i Crysis alene vil du se at du kan makse ut innstillingene ganske lett. Og hva er det andre spill har? Jo, små brett. Ikke enorme, åpne landskap som Crysis. Crysis er dårlig optimalisert fordi utviklerne kastet seg på SM4 uten å meste det veldig godt, og ytelsen er beviset på det: alle effektene i spillet er fullstendig mulig i SM3 og der har de til og med bedre ytelse. Hovednyheten i DirectX 10 var opprydning av APIet som medførte nye fremgangsmåter og bryting av bakoverkomatibilitet, for å effektivisere utvikling og etter hvert bedre utnytting av moderne maskinvare. Men for at dette skal bli vellykket må utviklerne tilvenne seg den nye utviklingsmodellen, noe vi har sett at de har gjort i tiden etterpå. Bare som en tilleggsopplysning introduserte OpenGL 3.x (som er for samme maskinvare som Direct3D 10) en del endringer i hvordan shadere samt fjerning av en del gammel funksjonalitet (i senere tid i "compatibility profile"), med andre ord en del tilsvarende endringer som Direct3D 10 pga. maskinvaren endrer seg. Jeg jobber en god del med OpenGL og kan av erfaring si deg at du kan ikke ta en GLSL 1.2(SM 3)-shader og omskrive direkte til GLSL 1.3(SM 4) og forvente optimal ytelse. Nå var ikke Crysis en ren omskriving fra Direct3D 9 til Direct3D 10, men det var i stod grad bruk av Direct3D 10 i Direct3D 9-tankegang. Dersom jeg hadde tatt World of Warcraft og lagt til en grafikkinnstilling hakket over det som per dags dato er maks og her lagt til f.eks uendelig view distance ble World of Warcraft plutselig dårlig optimalisert da? Fordi du har muligheten til å velge noe som åpenlyst er for krevende for pcen din? Totalt meningsløst utsagn, du har ikke forstått hva det dreier seg om her. Crysis er nesten 3 år gammelt og det er fortsatt ingen spill som tilbyr i nærheten samme detaljnivå og jeg tviler noe vil komme med det første også ettersom det er så mye fokus på konsoller nå. Crysis 2 f.eks vil meget sannsynlig ikke se like bra ut som Crysis. Og hvordan kan du si at et av spillene det har blitt snakket mest om i verden har feilet hardt? Crysis har så bra grafikk at folk kjøper spillet basert på grafikken alene, noe så godt som ingen andre spill kan skilte med. Crysis gikk også med overskudd så det feilet ikke der heller. Det kunne helt sikkert ha gjort det mye bedre om det ble bedre markedsført og tilbød en mer lineær, skreddersydd historie som folk liker så godt, men for min del synes jeg det er et av de aller ypperste singleplayer skytespillene i likhet med Far Cry (1!). Crysis har på ingen måte dårlig grafikk, det er bare at spillet krever latterlig mye ressurser for å rendre denne grafikken. Du har alltids motorer som Unigine som er ganske interessante i dag, dog er det også forbedringspotensiale her, men så er f.eks. Unigine Heaven bygget for å være krevende og skalere fint for å skille skjermkort, egentlig litt som Crysis gjør. Dette er "nyttig" for å måle skjermkort opp mot hverandre, og gir gjerne en ytelse som står i stil med regnekraften til skjermkortet, og skjermkortprodusentene liker dette veldig godt. Men for oss spillere er det ikke spesielt moro at spill krever mye mer ressurser enn nødvendig. Du aner åpenbart ikke hva du prater om her, du skal være forsiktig med den munnbruken din der. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 (endret) og gir gjerne en ytelse som står i stil med regnekraften til skjermkortet, og skjermkortprodusentene liker dette veldig godt. Men for oss spillere er det ikke spesielt moro at spill krever mye mer ressurser enn nødvendig. Jeg forstår desverre ikke helt hvor du vill (vet at du ikke svarer meg her nå men, uansett), mener du at Crysis er dårlig opptimalisert i forhold til fysikk og grafikk. Eller mener du generelt at det er bedre NYE spill kan kjøres på full pupp med dagens skjermkort?, personelig mener jeg dette setter en bremser for wow effekten samt gleden med å ha higend kort. Følger stort sett fremgangen til konsollen så ikke rart det går sakte. Men som nevnt er jeg ikke helt sikker på hvor du vill. Og som med HL2,Farcry osv satte vi bare ned eyecandy og tweaket til det gikk best mulig, og ventet veldig på ny hardware. Men det var litt ar sjarmen for min del Endret 25. november 2010 av simalarion Lenke til kommentar
larsere Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Altså, vi kan ikke si at Crysis ER dårlig optimalisert, men Crytek stressa litt med den siste finishen. Dette vet vi fordi man lett kan putte på en autoexec og få grafikk som ser bedre ut enn standard Very High, men med høyere FPS (de laget også en fryktelig dårlig TOD ). Det effikan sier om at de har "tenkt DX9" når de skrev DX10 biten er helt rett, derfor får man høyere FPS med DX9 på Very High enn med DX10. Om de ikke hadde stressa så, så hadde det garantert vært motsatt. Crysis 2 f.eks vil meget sannsynlig ikke se like bra ut som Crysis. Dette er bare tull... Vi VET at Crysis 2 vil ha bedre grafikk da Crytek har sagt det samtidig som at de nå skal støtte tesselering og dynamisk GI. Greit at konsollene har holdt tilbake industrien littegrann, men CE3 er bare CE2 med optimaliseringer + nye teknikker for lys. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 og gir gjerne en ytelse som står i stil med regnekraften til skjermkortet, og skjermkortprodusentene liker dette veldig godt. Men for oss spillere er det ikke spesielt moro at spill krever mye mer ressurser enn nødvendig. Jeg forstår desverre ikke helt hvor du vill (vet at du ikke svarer meg her nå men, uansett), mener du at Crysis er dårlig opptimalisert i forhold til fysikk og grafikk. Eller mener du generelt at det er bedre NYE spill kan kjøres på full pupp med dagens skjermkort?, personelig mener jeg dette setter en bremser for wow effekten samt gleden med å ha higend kort. Følger stort sett fremgangen til konsollen så ikke rart det går sakte. Men som nevnt er jeg ikke helt sikker på hvor du vill. Og som med HL2,Farcry osv satte vi bare ned eyecandy og tweaket til det gikk best mulig, og ventet veldig på ny hardware. Men det var litt ar sjarmen for min del Som jeg har sagt flere ganger, det er dårlig optimalisert pga. ressursbruket for å rendre grafikken, og når det er mulig å få til samme effekter på SM3 med langt mindre ressursforbruk så er det dårlig optimalisering siden ryddingen av APIet skulle tilsi at det var motsatt. Lenke til kommentar
larsere Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 (endret) Bra sagt effikan Her er btw. noe som har potensialet for god grafikk basert på CE3: http://gamer.no/arti...rysis-skaperne/ "Nettstedet Eurogamer melder at spillet skal være skreddersydd for det asiatiske markedet, kun kommer ut til PC og være basert på selskapets banebrytende CryEngine 3-teknologi." Selv om det egentlig ikke er noe som skal tilsi at det vil ha bedre grafikk enn Crysis 2, selv om det kommer på konsoller i tillegg... Dette er også ganske interessant: Crytek mener PC er en generasjon forran konsollene Endret 25. november 2010 av lars_era Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Må si det var et morsomt utsagn med artig timing ja hehe. – PC er en generasjon foranCrytek-sjefen mener konsollene stikker kjepper i hjulene for spillenes utvikling. I går, 16:25 – Så lenge denne konsollgenerasjonen eksisterer, og så lenge vi samtidig skyver PC-en til det ytterste, jo vanskeligere vil det bli å virkelig utnytte begge to. PC-en er utvilsomt en generasjon foran konsollene nå. Så lenge Xbox 360 og PlayStation 3 er på markedet så tror jeg kvaliteten på spill utover Crysis 2 og andre CryEngine-spill vil være begrenset til det kreative uttrykket og innholdet. Du greier ikke å klemme mer saft ut av disse steinene, sier Yerli til spillbladet Edge. Personlig kunne jeg godt tenkt meg en ny generasjon konsoller snart, men at man også kan spille forrige generasjons spill på dem. At en konsollgenerasjon skal vare i 7-9 år blir mer og mer utdatert. Det er også godt å se at sentrale krefter i spillbransjen mener vi som kjøper dyr PC hardware ikke lenger får igjen like mye for pengene. Det stemmer med inntrykkene. Endret 26. november 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Komplett har forøvrig fått inn en bolke Zotac 580 gtx, ser 10 har gått ut, se har satt opp prisen et hakk pga dårlig tilgjenglighet ser det ut til. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Komplett har i skrivende stund 36 stykk på lager, men Dustin har også et ukjent antall på lager til en lavere pris. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 javist og for en herlig pris hehe, BI student som har priset her 3 989kr, den siste krona er tips. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Ja du vet at Dustin har studentrabatt? (uten at jeg vet hvordan den fungerer) Lenke til kommentar
Boneraw Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Den fungerer på den måten at noen produkter har et lite prisavslag, som man kun kan se hvis man er innlogget som student. Problemet er at det står ingenting om hvor mye billigere produktet er som student, da må du logge av studentkontoen for å sjekke "vanlig" pris. Rimelig tungvindt spør du meg... Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Ser at nesten samtilge kort hos komplett har dato 1 februar. er det virkelig så lite kort der ute?? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Ser at nesten samtilge kort hos komplett har dato 1 februar. er det virkelig så lite kort der ute?? Det er nok til de som vil ha, men ikkje på komplett Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Den fungerer på den måten at noen produkter har et lite prisavslag, som man kun kan se hvis man er innlogget som student. Problemet er at det står ingenting om hvor mye billigere produktet er som student, da må du logge av studentkontoen for å sjekke "vanlig" pris. Rimelig tungvindt spør du meg... 2 nettlesere fikser det. Lenke til kommentar
Antec900 Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Fungerer GTX580 med treskjerms oppsett? Har noen planer om å bytte ut mitt x-fire oppsett nå! Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Fungerer GTX580 med treskjerms oppsett? Har noen planer om å bytte ut mitt x-fire oppsett nå! Mener på at man må ha 2 stk i sli for å kjøre surround. Men ja 2 stk 580 i sli funker flott til 3 skjermsoppsett. Lenke til kommentar
Antec900 Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 da blir det to 580 på meg snart ass! Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Når får Nvidia "bezel correctiuon" som i grunn er et minstekrav av funksjonalitet for "surround gaming"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå