Gå til innhold

Endringer i ryktesystemet

484 stemmer

1. 1. Skal vi slette eksisterende poeng når vi slår av ryktepoeng i Off Topic

• Ja
      107
    • Nei
      90
    • Bare i Off Topic (hvis mulig)
      275
    • Vet ikke
      11

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er noen tall for å gi dere et inntrykk av hva folk gir poeng.

De ti mest poengsankende kategoriene:

(..)

De ti mest poengsankende trådene:

(..)

Kunne du trukket ut og vist de samme tallene pr. forum? Hadde vært interessant å se hva stats er for ens egen faste lille del av diskusjon.no. :)

Lenke til kommentar

Topp ti listen, som noen spurte etter tidligere:

1. Sondre 2225

2. Speedbatov 1967

3. L4r5 1836

4. Gavekort 1340

5. tom waits for alice 1097

6. Pokey 942

7. Slimda 881

8. Zindenga 865

9. Goldwing 750

10. Mchansern 691

Geir :)

Jeg vet jeg er nerd når jeg faktisk ble litt stolt av det der ...

• Liker 1
Lenke til kommentar

For min del kunne det fungert på samme måte som det gjør med postcount: Plusser som er gitt i Off topic vises ikke på profilen. På den måten kan man fortsatt plusse gode, informative eller humoristiske poster i Off topic uten at trolls kan vandalisere.

Ellers er jeg imot at ryktesystemet blir nullstilt, men dersom det blir slått av i Off topic stemmer jeg for fjerning av ryktepoeng som har sitt opphav i den kategorien.

Veldig enig i dette innlegget.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingenting galt i at de fleste plussene er i humor-kategorien. I 4chan-tråden er det hyppig brukt for å hindre to hundre ekstra sider med bare "haha". Å fjerne plussystemet der ødelegger halve meningen med det, nemlig å hindre korte og meningsløse innlegg. Å deaktivere den i "lekeplassen" er derimot ikke dumt.

Vår avsporede tråd om rasisme i humor er et ganske godt eksempel. Det er vel opptil flere "populære poster" der, og selv om den ligger i humorkategorien var debatten like seriøs som de i f.eks samfunnskategorien.

Jeg hater egentlig å toe mine hender i slike saker, men: Personlig har jeg ikke noe imot at folk gir plusser hvor det måtte passe dem. De er der for brukernes skyld, og hvis de liker å gi pluss for noe så er det deres valg. Hvis noen synes plusser i en telletråd gir prestisje så gjerne for meg. (Så lenge det finnes en funksjon som viser at det er slikt de har fått plussene for, og så får brukerne selv vurdere verdien av den enkeltes rykte.) Men vi har fått utallige beskjeder om at systemet ikke har noen verdi nettopp fordi folk kan kompisstemme hverandre i det uendelige. Og systemet er enn så lenge kommet for å bli, så da er vi nødt til å vurdere hva som kan gjøres for å tilpasse det slik at dere brukere blir fornøyd. Hvilket selvsagt er nesten like enkelt som å få en DLF'er og en SV'er til å enes om skattenivået. ;)

Og ja, det er ingen grunn til at ikke en diskusjon eller et råd i Off Topic skal kunne være like verdifulle og seriøse som i on topic kategorier. Men et sted må vi sette filteret, om vi først skal gjøre det. Og det blir i praksis på kategorinivå. Men nå synes jo jeg forslaget om å la plussene være i off topic dersom de ikke telles opp på profilen var ganske godt. Men det er ikke min avgjørelse alene.

Lenke til kommentar

Men bør ikke et poengsystem også ha en nedside? Pluss er sikkert vel og bra, men hva med oss som legger andre brukere for hat. Bør ikke vi kunne gi uttrykk for det?

Det kommer an på hva man mener er hensikten med poengsystemet. Mange her på forumet har sine bakgrunn i dataverdenen, og der er plusser tradisjonelt brukt som en belønning for gode og hjelpsomme innlegg. Et godt rykte betyr altså at en bruker er verd å høre på.

Men på et generelt forum som dette så blir plussene istedet gjerne en "liker"/"liker ikke"-funksjon, slik den er på Facebook og andre sosiale medier.

Dette gjør det vanskeligere her, fordi folk har forskjellige forventninger til hva en pluss skal bety.

Mine generelle motto for forumet har vært "Du kan si hva du vil, men ikke hvordan du vil" og "Ta ballen, ikke mannen". Så langt virker det som brukere flest synes det er en grei leveregel. Det er nok av forumer der ute hvor du kan idiotforklare folk, jeg er ikke sikker på om vi behøver å slenge oss på den bølgen...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kunne du trukket ut og vist de samme tallene pr. forum? Hadde vært interessant å se hva stats er for ens egen faste lille del av diskusjon.no. :)

Det blir desverre litt for komplisert for en gammel mann. Tallene blir ikke summert pr. hovedkategori, og noen forum har flere nivåer med underkategorier, og det er ikke trivielt å summere dem...

Kan gjøre det i Excel selvsagt, men det blir litt for tidskrevende.

Lenke til kommentar
snip

Den skjønner jeg, men hvorfor stenge av Off-topic? Å deaktivere pluss i hele Off-topic blir som å deaktivere pluss i hvilken som helst annen kategori, fordi det bedrives kompisstemming o.l. der. De fleste tilfellene av klar misbruk av systemet skjer i kategorien Lekeplassen, fordi det er det eneste stedet der plussing ikke gir noen mening. Du fikk nummer 21 000? Det har ingenting med deg å gjøre! I OT eller Humor er derimot plusser veldig fine. Jeg pleier alltid å plusse folk i 4chan-tråden eller SnowDOGs som poster mange og/eller morsomme bilder, fordi han/hun bidrar til trådens gode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...