kokkelimonke Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Hei, Har sett litt rundt, men ikke funnet svaret på nøyaktig det jeg lurer på. Forhåpentligvis er det noen geeks der ute som kan svare lett på det. Har en gammel forsterker med et par svære høyttalere i stuen min fra før. Trenger å WAFisere det litt og har derfor gått med på å kjøpe et hjemmekinoanlegg med blu-ray-spiller. Har en mediapc, wii og canal digital-dekoder som jeg ønsker å få bra lyd fra også. Ser at de fleste hjemmekinoanlegg har én HDMI-inngang (faktisk ikke alle har HDMI-inngang i det hele tatt). Dette vil løse problemet mitt med canal digital-dekoderen. Bildet fra media-pcen kan jeg kjøre rett til TV, mens lyden kan jeg kjøre inn i hjemmekino-receiveren. Så langt så godt.. så kommer vi til wii-en som bruker komponentkabel. Her kan jeg forsåvidt også kjøre bilde og lyd rett inn i TV også være fornøyd med det, men det hadde vært greit å få lyden også ut gjennom disse nye høyttalerne. Problemet er at de fleste hjemmekino-receivere kun har 1 lydinngang og da vet jeg ikke helt hva som kan løse problemet mitt. Er enkelte hjemmekino-receivere som har komponent-inngang, men ytterst få. Også pleier jeg å tenke litt fremover også, hva om det kommer en duppedings til etter hvert som også krever lyd/bilde? Har jeg bare ett valg, og det er å kjøpe en fullverdig forsterker med mange innganger - eller finnes det andre løsninger? Er det noen som ser problemet i det hele tatt, eller er jeg litt på jordet? TAKK på forhånd! Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Yamaha RX-V767 er et godt valg. Koble alt av utstyr til selve receiveren og ha en HDMI-kabel til TVn. Lenke til kommentar
kokkelimonke Skrevet 10. november 2010 Forfatter Del Skrevet 10. november 2010 (endret) Et spørsmål til: Jeg har optisk lydutgang på TVen. På de fleste hjemmekinoreceivere ser jeg at det finnes optisk lydinngang Vil dette fungere: - Koble optisk kabel mellom TV og hjemmekinoreceiver - Koble analog lyd fra media-pc til hjemmekinoreceiver For å spørre på en annen måte, går det an å bruke optisk lydinngang og analog lydinngang om hverandre på en vanlig hjemmekinoreceiver? Eller er det sånn at man bare kan bruke en av dem? Beklager noobie-spørsmål, men det er sånn det er :-) Edit: Fant egentlig ut at jeg kan kjøre alt av både bilde og lyd gjennom TV og deretter koble en optisk kabel fra TV til hjemmekinoreceiver. Da vil jeg tro at alt er løst :-) Vil vel tro at lyden blir uforandret f.eks fra HD-PVR via HDMI til TV og deretter via optisk kabel til hjemmekino? Det er jo digitalt hele veien. Endret 10. november 2010 av kokkelimonke Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 (endret) Tror det er best å tenke motsatt av hva du skriver ovenfor. Koble ALT til receiver, og ha EN HDMI-kabel opp til TVn. Vesentlig enklere kontroll - og definitivt mindre kabling oppetter veggen. Med HD-PVR så må du huske at lyden i utgangspunktet kommer fra HD-PVR - og ikke fra TVn. Jeg ville definitivt ha koblet HD-PVRen til receiveren. Husk at "alle" receivere videresender video nå for tiden. EDIT: Ved å gjøre det på denne måten kan du legge vekk fjernkontrollen for TVn. Du slår på TVn med receiver/HD-PVR-fjernkontrollen og resten bruker du Receiver/HD-PVR til. Har du "flaks" så klarer du å programmere inn de mest brukte valgene fra HD-PVR til å fungere på receiver-kontrollen og følgelig trenger du bare en kontroll. Min TV står på HDMI1 alltid - og fjernkontrollen til TVn aner jeg ikke hvor er engang. Endret 10. november 2010 av oslo72 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Alt kan koples til TV, så med en kabel til forsterker. Men har man en forsterker som takler HDMI, så må i hvertfall Blu-ray gå med HDMI direkte til denne. Dette for å få HD lyd, dette vil man ikke få via TVen. Har man en forsterker og TV med HDMI 1.4, så kan man mest sannsynlig bruke kun HDMI kabelen mellom disse, og få lyden fra alt koplet til TV via denne. Da HDMI 1.4 har det man kaller Audio Return Channel. Men ikke alle HDMI 1.4 forsterkere har dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå