Gå til innhold

Foto-tur for Akamistene i 2011 (det blir København)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Verdt å minne om at Ryanair ikke lar passasjerer ha laptopveske etc separat fra annen håndbagasje, så de som reiser med kamerasystemer av litt størrelse bør belage seg på å ikke skifte strømper gjennom helgen eller sjekke inn bagasje.

 

De som sikter seg inn på hostel burde klare å finne et ålreit sted å bo for ca 70-100NOK per natt.

Lenke til kommentar

Aftenposten har en artikkel om hvordan finne de billigste rutene. jeg vet ikke hvor mye vi kan stole på den, men det som står ser greit ut.

 

Jeg legger også merke til at de der hevder at flybillettene er billigst rundt 8 uker før avreise. Dvs. i dette tilfelle i slutten av mars.

 

Så vi har god tid til planleggingen. Ser at Talllinn og Dublin er de mest populære i pollen. Noen har også valgt "et annet sted"; men kan ikke akkurat se at noen poster i tråden som angir hvor dette "annet sted" ligger ;)

 

Vi bør vel også finne ut hvilke severdigheter som bør priorieteres hvis vi går for Tallinn

Lenke til kommentar

Aftenposten har en artikkel om hvordan finne de billigste rutene. jeg vet ikke hvor mye vi kan stole på den, men det som står ser greit ut.

 

Jeg legger også merke til at de der hevder at flybillettene er billigst rundt 8 uker før avreise. Dvs. i dette tilfelle i slutten av mars.

Grei artikkel, men akkurat det med 8 uker før avreise bør man ikke stole så mye på. Det er stort sett for flyselskaper av typen Easyjet og Ryanair dette stemmer best på (undersøkelsen var gjort på et amerikansk lavprisselskap hvis jeg husker rett).

 

Når det gjelder vanlige rutefly (også norwegian), så er det oftest billigst å bestille i god tid. Unntakene er stort sett når de dumper prisene i kampanjer.

 

Flybilletter fra Oslo ligger på rett over 1000-lappen (Air Baltic), så hvis jeg skulle vært med hadde jeg bestilt flybilletten så snart dato og destinasjon var spikret. Hotell haster ikke like mye, selv om f.eks. hotels.com har en del "early booker" tilbud hvis du er ute i god tid.

 

Min anbefaling er Estonian Air til rett under 1300 eller Norwegian til 1100-1200. Begge deler er direkte fra Gardermoen, og prisen blir totaltsett den samme om du skal ha med bagasje.

 

Ja - jeg jobber i reisebransjen hvis noen lurte :)

Lenke til kommentar

Jeg har kikket litt på hoteller og beliggenheter (via .numberOfAdults=1&children[0]=0&asaReport=HomePage%3A%3ANoSuggest&destinationId=&searchParams.landmark=&hotelId=&searchParams.resolvedLocation=destination%3A470416%3AEXACT_RED%3AHIGH#so=DISTANCE&vt=LIST&rl=destination%3A470416%3AEXACT_RED%3AHIGH&dn=Tallinn,+Estland&cd=19/05/2011&dd=22/05/2011&pfm=1&nr=1&r=2&cpr=0&pn=1"]hotels.com) og prisene er hyggelige, også for de med sentral beliggenhet.

 

Priser for et dobbeltrom på et trestjerners rom i gamlebyen ligger stort sett rundt 1500,-. Det er dyrere hotell hvis det er interessant, og det er billigere alternativer.

 

edit - det er fortsatt fokus på Tallinn, hvis det er noen som lurte på det ;)

 

Tallinn turist info finner dere her.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Synd dere ikke dro tidligere i våres, da kunne dere reist på sykkeltur med rakkestad avis til Tallinn , og kombinert dette med litt foto.

Åh nei! Så ufattelig ergelig :roll:

 

Men, da får det vel heller bli fly da.

 

Okioki, jeg skal svare på voten straks, men først:

 

1. Hvordan skal bestilling ordnes?

De som vil ha ordning og reda kan jo gå sammen om en tur til reisebyrået, jeg foretrekker å fikse selv.

 

2. Hvor stort program skal vi ha?

Jeg synes dere er hyggelige altså, men det kan jo bli litt mye av dere. ;) Så jeg kan godt tenke meg litt fast og litt løst, altså litt oversikt over hva som skjer, og gjerne et opplegg for felles middag. Om man kommer på alt er opp til hver.

 

3. Skal det være lov å ta med partner/ektefelle/kjæreste?

Ja, det synes jeg. Husk å nevne på forhånd at det kan bli litt langsomt turtempo, og litt mye fotoutstyrsdiskusjoner. :D

Lenke til kommentar

Åh nei! Så ufattelig ergelig :roll:

 

Men, da får det vel heller bli fly da.

Du kan jo alltids sykle, hvis du vil ;)

 

1. Hvordan skal bestilling ordnes?

De som vil ha ordning og reda kan jo gå sammen om en tur til reisebyrået, jeg foretrekker å fikse selv.

Det virker som om det er stemning for å bestille hver for seg. Har fått inntrykk at folk i dag er vant til å gjøre det slik.

 

2. Hvor stort program skal vi ha?

Jeg synes dere er hyggelige altså, men det kan jo bli litt mye av dere. ;) Så jeg kan godt tenke meg litt fast og litt løst, altså litt oversikt over hva som skjer, og gjerne et opplegg for felles middag. Om man kommer på alt er opp til hver.

For mye av det gode, det er absolutt fantastisk mente Mae West i hine hårde dager. Men er enig at et for tettpakket program blir fort masete og kan ødelegge turen.

 

3. Skal det være lov å ta med partner/ektefelle/kjæreste?

Ja, det synes jeg. Husk å nevne på forhånd at det kan bli litt langsomt turtempo, og litt mye fotoutstyrsdiskusjoner. :D

En advarsel er nok på plass. Noen har jo hatt med sin kjøre på tur før, så de er forberedt.

Lenke til kommentar

Flere gode forslag her, jeg blir meg om jeg får det til å passe med programmet. Å organisere en slik tur vil være pes om man gjør for mye ut av det. Jeg har erfaring fra et Minolta-treff på Preikestolen. Jeg forslår at de 2-3 som tar på seg organiseringen bestemmer hvor ferden går. De bestemmer hvilket hotell/ hostell de velger å bruke. Dersom det er snakk om et hostell med større fellesrom er det greit å varsle betjeningen om hva som er på gang. På Preikestolen ordnet man det slik at vi som var med på turen bodde alene på vårt fellesrom, kanskje like greit mtp at Minolta brukere er rimelig sære :D

 

Lag minst mulig regler, men ta høyde for at andre enkelt kan hive seg med. Erfaringsmessig er det langt flere som vil uttrykke ønske for å bli med, enn de som reell henger seg på når det blir alvor. Derfor vil jeg anbefale at de som organiserer gjør det enkelst mulig for seg selv.

 

Forøvrig er det masse flotte byer nedover Europa, og man kan nesten kaste en dartpil på Europakartet. Amsterdam, Stockholm, Frankfurt, London, Pariser byer som ikke er nevnt, men ikke nødvendigvis bedre forslag enn de som allerede er sagt.

Lenke til kommentar

Turen går til New York i mars for min del, så reisebudsjettet går nok med der. Er nok også en god del yngre enn de fleste av dere, med mine 19 år. Men har vært på et par turer og i mange byer som er fulle av foto.

 

Så det er interessant å sjekke hvilke byer som har hva å tilby av interessante mål. I London kan man for eksempel ordne et besøk hos AP, som vel er verdens største formidler av pressefoto. Jeg hadde det hvertfall veldig kult da jeg var der. BBC har også fete guidede turer. I tillegg kan det kanskje være aktuelt å stikke innom et museum/utsilling eller to? Heldigvis har det blitt veldig billig å reise så nesten ingen av byene i Europa vil bli superdyre.

 

Krakow er for eksempel ekstremt billig og en utrolig livlig by, man har Auschwitz/Birkenau, ghettoen, masse gammel arkitektur, saltgruvene og så videre. Nok å velge blant på tre dager.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Min anbefaling er Estonian Air til rett under 1300 eller Norwegian til 1100-1200. Begge deler er direkte fra Gardermoen, og prisen blir totaltsett den samme om du skal ha med bagasje.

Ja - jeg jobber i reisebransjen hvis noen lurte :)

 

Norwegian går også direkte fra Trondheim...og på slike turer har jeg alltid bestilt 4-5 måneder på forhånd, det har gitt lavest pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så morsomt med en fototur. Den noen av oss hadde i mai til London kombinert med en annen aktivitet var jo flott.

Var i Budapest i juni og den byen må være fin å reise på fototur til, ellers er jo København et godt alternativ og Trondster kan ta oss med på flotte fotosteder vi ellers ikke hadde funnet frem til selv.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...