Gå til innhold

Hvordan får jeg min 10 år gamle PC på nett?

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel bærbar PC som er minst 10 år gammel. Det er en IBM Thinkpad i1400 med Windows 98. Den er så gammel at den ikke har inngang til vanlig internettkabel, i hvert fall ikke den som trengs for å koble til routeren vi har. Får jeg kjøpt en kabel som passer i PC-en i den ene enden og i routeren i den andre? Går det an å få trådløst nett på en så gammel PC, uten å bytte ut deler osv.?

Sist denne PC-en var i bruk var tidlig på 2000-tallet, da vi hadde ADSL. Før det var det sånt modem hvor man måtte "ringe opp" hver gang man skulle på nett. Jeg legger ved et bilde så dere kan se hva slags innganger PC-en (ikke) har:

post-223892-1289303606,8656_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har den slot for PC Card/PCMCIA ?

Da kan noe slik brukes.

Eller så har den kanskje USB ?

Hei!

Ja, den har slot for "PC Card (PCMCIA) som det står i kontrollpanelet... visste ikke hva dette var før nå, da jeg ikke har mye peiling på dette. Jeg glemte å nevne at den ikke leser USB 2.0(?)-enheter. GÅr ut ifra den er for gammel.

Er det så enkelt som å kjøpe et PC Card og sette i PC-en? Eller er det andre ting som kan ha noe å si om det funker? Vet ikke hva slags relevante opplysninger jeg skal gi i såfall, men hvis du/noen andre trenger å vite, så si ifra så jeg kan sjekke. :)

Lenke til kommentar

Har den slot for PC Card/PCMCIA ?

Da kan noe slik brukes.

Eller så har den kanskje USB ?

Hei!

Ja, den har slot for "PC Card (PCMCIA) som det står i kontrollpanelet... visste ikke hva dette var før nå, da jeg ikke har mye peiling på dette. Jeg glemte å nevne at den ikke leser USB 2.0(?)-enheter. GÅr ut ifra den er for gammel.

Er det så enkelt som å kjøpe et PC Card og sette i PC-en? Eller er det andre ting som kan ha noe å si om det funker? Vet ikke hva slags relevante opplysninger jeg skal gi i såfall, men hvis du/noen andre trenger å vite, så si ifra så jeg kan sjekke. :)

Drivere kan jo være et problem. Men finner du noen pcmcia ethernet kort med støtte for windows 98 så ja, det skal ikke være verre enn det.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å sette i minnepenn, koble til kamera med usb og andre usb-enheter. Hver gang får jeg opp at det er funnet en ny enhet, men da den søker etter riktig driver, finner den ingen. Er det noe feil, da? Tenkte at det var for ny USB-enhet, jeg. Hvis det er noe feil med en eller flere drivere, har det noe å si for internett-tilgang med riktig PC Card?

Takk for raske svar, forresten!

Lenke til kommentar

Win98 støtter ikke masselagringsmedia sånn helt uten videre...

Den MÅ ha driver, du er ikke så bortskjemt med 98 som du er med XP hvor det er bare tut og kjør ser du :p

I tilegg kommer du til å møte veggen på neste problem, og dette er samme problem som jeg har på mine virtualiserte lekemaskiner hvor jeg har 3.11, 95 og 98 på nett.

Problemet her kalles nettleser, de nyeste nettleserne til 98 vil krasje svært ofte, noen ganger har du flaks om du får se litt på google med den før du får krasj.

Men til filoverføring skal det funke sånn delvis med nye maskiner, du kan se hva som er på den men den får ikke tilgang til dine nyere Vista og Win 7 maskiner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk dessverre ikke Xubuntu til å fungere på PC-en. Fikk bare feilmelding ved oppstart. Jeg testa med Windows 2000 og det funka fint. I tillegg fant jeg noen drivere(?) jeg lasta ned og brant på CD, som jeg la inn på den gamle PC-en. Så nå funker i alle fall USB-utgangen. Bestilte også denne, som jeg håper kan få PC-en på nett? Jeg gadd ikke betale så mye nå, i tilfelle det ikke funger. Uansett, takk for hjelpa. :innocent:

Endret av Think88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...