Scoops Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Toshiba slipper Blade X-gale. Les mer Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Er det virkelig forventet en levetid på en million timer? Det er jo tross alt snakk om 114 år med mindre jeg har gjort en grov regnefeil. Endret 9. november 2010 av Itspersonal Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Nå begynner det å ligne noe! Jeg håper bare dette også kan få plass i stasjonære pc'er i fremtiden også. Ser for meg et ekspansjonskort til PCIex16 og en kortstokk av slike enheter tilkoblet. Itspersonal: faktisk er det 114 år, 16 døgn og noen timer :] Ergo vil fremtidens lagring bli generasjonseie :b Endret 9. november 2010 av Kynxx Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Nå begynner det å ligne noe! Jeg håper bare dette også kan få plass i stasjonære pc'er i fremtiden også. Ser for meg et ekspansjonskort til PCIex16 og en kortstokk av slike enheter tilkoblet. Itspersonal: faktisk er det 114 år, 16 døgn og noen timer :] Ergo vil fremtidens lagring bli generasjonseie :b Fremtidsvisjonen din heter OCZ RevoDrive. Ettersom lagringskapasitet øker såpass fort, så tror jeg nok ikke at lagringsenheter vil gå i arv. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Med slike vennlige moduler som dette her, så bør det vel bli muligheter for noen friske RAID-oppsett, gitt at prisen ikke blir hårreisende. Så en gang et oppsatt av Samsung SSD disker, lurer på om det var 16 eller 32 stk. Det gikk ihvertfall latterlig fort Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Er det virkelig forventet en levetid på en million timer? Det er jo tross alt snakk om 114 år med mindre jeg har gjort en grov regnefeil. Mean time between failure fungerer ikke helt slik. Har du en million slike vil det feile en i timen. Har du tusen stykker vil det gå 1000 mellom hver feiling. Sånn i snitt. Lenke til kommentar
PKN Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Forventet levetid og MTTF er to forskjellige størrelser. I dette tilfellet var det oppgitt en MTTF på 1 mil timer som korrekt nok blir 114 år. Journalisten har imidlertid gjengitt dette som forventet levetid. MTTF-verdien kan finnes gjennom statistisk analyse ved testing. Eksempelvis vil man ved å teste 1.000 komponenter i 1.000 timer (<42 dager) hvor det inntrer feil på 1 komponent til slutt i testperioden få en MTTF-verdi på 1.000.000 timer (1000*1000/1). Dette forutsetter imidlertid at man har tilfeldig feiling på komponentene. Hvis man har aldringseffekter (noe jeg ville anta kan opptre over en periode på 114 år) vil ikke denne beregningen være gyldig. Det er imidlertid en fin metode for en leverandør "å dokumentere" at den selger utstyr som vil vare en stund. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 dette er jo mer eller mindre samme løsninga som asus brukte i dem første eeepc modellene. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 hobgoblin: Ikke med tanke på ytelse du. Jeg har både den nye macbook air'n og en asus eee. Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 jeg har veldig lyst på en samsung galaxy med en slik 128 disk eller større. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 hobgoblin: Ikke med tanke på ytelse du. Jeg har både den nye macbook air'n og en asus eee. Hmm, skulle likt å visst flere spesifikasjonsdetaljer. Tilgangstid, strømforbruk, IOPS osv. At den bruker mini PCI betyr at den ikke bruker mer enn 2W ihvertfall. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 hobgoblin: Ikke med tanke på ytelse du. Jeg har både den nye macbook air'n og en asus eee. Vel ytelse kommer mest an på brikkene som er i bruk. Dem i asus-en var nok mer valgt for pris den ytelse (noe tredje-part nok har tjent noen kroner på i etterkant). Men jeg tenkte mest på det rent tekniske med hvordan koblingen og slikt er lagt opp. Og da i sammenheng med påstanden i artikkelen om at dette var en "ny type" SSD. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Enig, men det er Apple-faktoren det! Akkurat som videosamtale heter nå facetime, oppdater ordboken din nå! Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Utilstrekkelig informasjon. Vi trenger også i det minste både les og skriv IOPS informasjon. Gjerne også PCMV HDD suite tall for både ny og brukt tilstand, samt worst case random write (torture test). Nå begynner det å ligne noe! Jeg håper bare dette også kan få plass i stasjonære pc'er i fremtiden også. Ser for meg et ekspansjonskort til PCIex16 og en kortstokk av slike enheter tilkoblet. Itspersonal: faktisk er det 114 år, 16 døgn og noen timer :] Ergo vil fremtidens lagring bli generasjonseie :b Fremtidsvisjonen din heter OCZ RevoDrive. Ettersom lagringskapasitet øker såpass fort, så tror jeg nok ikke at lagringsenheter vil gå i arv. MTBF er egentlig irrelevant for SSDer. Det som har noe å si for privatpersoner er skriveholdbarhet (sykler og write amplification) og om det er buggs med firmware. Det kan måles som totalt antall TB som kan skrives til enheten forutsatt typisk random:sequential forhold, best case (kun sekvensiell) og worst case (100% random). Jeg ville ikke brukt OCZ RevoDrive som eksempel, for det første er det ikke den første eller beste PCIe SSDen på markedet, bare den nyeste i en serie av RAID kontroller med onboard SSDer. Et bedre eksempel er Fusion-IO's ioDrive / ioXtreme. Med slike vennlige moduler som dette her, så bør det vel bli muligheter for noen friske RAID-oppsett, gitt at prisen ikke blir hårreisende. Så en gang et oppsatt av Samsung SSD disker, lurer på om det var 16 eller 32 stk. Det gikk ihvertfall latterlig fort De brukte 24 SSDer i RAID 0+0 over 2 Areca kontrollere. De hadde sekvensiell hastighet grovt tilsvarende Nizzen's oppsett, men IOPS som sugde i sammenligning. Nizzen hadde betydelig bedre ytelse på samme tiden med 7-8 Vertex i RAID. Du får veldig mye bedre RAID i dag med LSI 9211-8i (2700 nextron) + 8R0 C300 64GB (8x 1050kr) = ca 10-11.000kr. Du vil i praksis få tilsvarende eller bedre ytelse i single-user bruk med 3-4 SF-1200 eller C300 fra ICH10R eller SB850 til 3000-4000kr. For en demonstrasjon av hvor dårlig Samsung RAIDet var, sammenlign det med Anvil's launch script video fra èn x25-V 40GB der han starter 50 programmer på ca 15 sekunder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå