G Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Harddisker blir jo bare billigere per Gigabyte kontinuerlig kan det se ut for. Selv leker jeg litt med tanken på å få digitalisert alle Audio-CD-platene jeg eier. Men det er en drøy oppgave som jeg kanskje har blitt kvartveis ferdig med. Når en ikke gjør oppgaven ferdig og tar pauser, så er det fort gjort å rote til hvor man sluttet, og hvor man bør begynne. Selv markerer jeg CD-platen med ett bittelite rundt klistermerke, så har jeg ihvertfall kontroll over den biten. Det som fort kan gå i surr er når en må spre disse data over flere enn en harddisk. Spesiellt om en tar noen måneders pause fra oppgaven sånn innimellom. Kom over ett litt morsomt innlegg når jeg kikket på følgende omtale av ett Gigabyte-hovedkort. Tydeligvis en kar som har skjønt ting. : http://www.semiaccurate.com/2010/11/04/hands-gigabytes-high-end-p67-boards/ No Telling November 5, 2010, 12:10 p.m. @Adrian - You can never have enough SATA ports. I'm finding ways to consume disk space that I never would have considered even 2 years ago. For example: I now rip all my CDs in at least 2 formats, usually 3. 'flac' as my archival copies. 'ogg' or 'mp3 320' for streaming to any room in my house and 'mp3 196' for portable devices I use. Between 3 copies, that's .5 gigs per CD. My collection is now up to about 800 CDs. So my music alone is over 400 gigs. I do exactly the same kind of thing with my DVDs. I now rip them twice. Once at HD/BR at an average of 2.3 G ea and then a second time for small devices/home wi-fi connections at about .7 G ea. That's about 3 G per movie. Even if you only buy 1 movie a week, in 10 years, that's 1.5 T. Then I'm fairly serious about photography. The RAW format pictures I've taken consume almost a full 1 T by themselves. Throw in the flame fractal based artwork I do and gee wiz! I'm currently running 5 T on my primary workstation, 1.5 T on my back up workstation and 3.5 T on the house server. Plus, I've archived 1.5 T off my systems altogether and onto DVDs. This is temporary until I can cram in more hard drives. My usage/disk consumption may be ahead of it's time, but I see a real movement towards people digitizing all their Audio, Multimedia, Art and Books and un-cluttering their homes from physical collections. One of the home applications I see for graphics cards which support the daisy chained Eyefinity concept is having multiple flat screen monitors on walls all run from a central single home server. Most of the time, they could be glorified screen savers but then function as TV/Theatre, News Centers, Home monitoring stations on demand. No bookcases. No static pictures that just hang there unchanging day after day. No CD/DVD cabinets. No clutter! Supporting that requires storage. And of course, massive storage requires data protective configurations like mirroring, RAID 0+1 or RAID 5 or similar. Write Once media like DVDs, BR, CDs and Tape simply can't keep up with the data retention need so I expect the number of eternal hard drive back up devices to increase. The key is storage and you can never have enough hard drive ports. This coming year is finally the year where, if you have reasonable funds, you'll be able to actually set up this kind of home network. Really. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Eg har to eksterne diskar til lagring. Ripper alle CD-er i Flac og Mp3 sidan eg brukar PC-en som musikk-kjelde. Har og ein del TV-seriar liggande på diskane. DVD-filmar har eg ikkje noko behov for å rippe, dei tar for stor plass og er for lite i bruk til å ha noko nytteeffekt. Musikken lyttar eg til kvar dag, ein DVD ser eg kanskje kun ein gong. RAID er fint, men når ein kun har laptoper er det ikkje så greit. På dei to diskane har eg identisk innhald i tilfelle ein skulle gå i vasken. CD/DVD-hyller er greit å ha for å fylle opp ein tom vegg. Lenke til kommentar
G Skrevet 9. november 2010 Forfatter Del Skrevet 9. november 2010 Selv ripper jeg til Standard MP-3 innstilling i Easy CD-DA Extractor. http://www.poikosoft.com/ Jeg forsøker meg med WAV som en ekstra masterkopi, som jeg da tror jeg kan lage alt det andre med om jeg har lyst senere. Vet jo ikke om det er det beste formatet å ha master på. Den er mer enn god, men om den er best vet jeg ikke så mye om. Det blir jo litt store mengder data å ta vare på slike WAV-bibliotek av musikken. Når jeg har mye rippet musikk så blir det interessant for meg å finne ut hvordan en kan lage spillelister på mest mulig effektiv måte, og hvordan en kan få en varierende type "Random play". Random er bra, men jeg har lyst på en type Random som gjør litt ekstra ut av det. Det stiligste ville være om en kan definere litt selv, slik at en kan veksle litt mellom blanding av spillelister og en ordentlig Random-funksjon som rister forskjellig etter flere enn en algoritme. Jeg ser helst at det er ett knippe Random-algoritmer, som det også blir kjørt en Random-kjøring på hver gang algoritmene velges fra. Jeg er ikke sikker på hva jeg leter etter, fordi jeg har lite erfaring med å spille musikk med kraftige katalogiseringsverktøy. Jeg ønsker både å kunne lytte til etter en slik Random-funksjon, samtidig som jeg ønsker at den skal kunne dumpe både sin Random-spilleliste og en kopi av musikkfilene sine til en bestemt katalog, slik at jeg får med meg forskjellig musikk hver gang jeg går ut av huset. Katalogiseringsverktøy finnes det sikkert mye bra på, men også dette er helt nytt for meg. Helst vil jeg kunne gi min egen musikk karakterer, slik at jeg kan ekskludere musikk med lav karakter sånn hovedsakelig. Men, jeg vil gjerne at den musikken skal kunne spilles av en sjelden gang i random-funksjonen, så på den måten er jeg ute etter en sorteringsfunksjon som først fjerner slike låter fra spillelisten, men som en ekstrafunksjon legger til kanskje 5 prosent av disse låtene igjen til spillelister. For det kan jo hende karaktersettingen fulgte "dagsformen", og at en kan lære seg å like låtene. Dessuten vil det jo gi litt ekstra krydder til den "avanserte Random-funksjonen", slik at man ikke alltid hører på de samme samlingene av låter. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Jeg forsøker meg med WAV som en ekstra masterkopi, som jeg da tror jeg kan lage alt det andre med om jeg har lyst senere. Vet jo ikke om det er det beste formatet å ha master på. Den er mer enn god, men om den er best vet jeg ikke så mye om. Bruk EAC(Exact Audio Copy) til å rippe filene dine, og konverter disse til FLAC. WAV tar stor plass og kan ikke inneholde metadata(artist, tittel osv). Med EAC så ripper den først til WAV, så komprimerer den med FLAC. FLAC er et format for tapsfri komprimering av musikk. Dvs at med de rette innstillingene i EAC(flere guider på dette på nettet) så sitter du igjen med en bitperfekt kopi av CD-platen, og kan på et senere tidspunkt brenne ut en CD plate som er lik den orginale, uten å ha den orginale. EAC henter også metainformasjon automatisk fra CDDB, men du kan også bestemme dette selv om ønskelig. Da blir filene automatisk tagget med korrekt metainformasjon. Noe som er kritisk når det kommer til indeksering i større musikkavspillere/katalogsystem. Samtidig så er det også greit å organisere musikken i en god og gjennomtenkt struktur. For eks: A \ Artis Tnavn \ Al Bum \ 02 Sportitt el.flac Og når du gjør dette så er det verdt å samtidig skaffe til veie covergrafikken og lagre denne i samme katalog som cover.jpg eller folder.jpg. De aller fleste systemene klarer da å lese disse. ... Her må du finne noe som passer deg. Noen liker iTunes, noen liker WinAmp, noen liker Mediaplayer osv. Eg foretrekker SqueezeServer med tilhørende Squeezeboxer. SqueezeServer er en serverprogramvare for å både indeksere musikken i et bibliotek, men først og fremst for å servere musikk til musikkspillerene, Squeezeboxene. I mitt oppsett kan eg gi karakter til de artistene, albumene eller sangene eg liker godt, og lage meg dynamiske spillelister som inneholder favorittmusikk, ofte spilte artister, lite spilt musikk osv. I tillegg har eg en funksjon som gjør at eg kan finne tilsvarende musikk på Spotify, og spille av denne, eller finne tilsvarende musikk i mitt eget bibliotek, og lage en spilleliste ut av dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå