LedZeppelin Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Jeg har nylig blitt kastet ut av hybelen min som tilhører Studentsamskipnaden i Bergen grunnet et lovbrudd på bopel, huseier krever leie for tid jeg ikke bor på hybelen jmfr. oppsigelsestid. Har sib rett til det siden jeg ikke har sagt opp hybelen men har blitt kastet ut. Etter all logikk bør det jo være sib sitt problem at de ikke får husleie når de velger å kaste meg ut. Jeg fikk kun en uke på meg til å flytte og all kommunikasjon har skjedd muntlig. Lenke til kommentar
Charlo Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Du har begått lovbrudd på bopel, bare å betale med en gang. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Leieavtalen er sannsynligvis hevet som beskrevet i husleieloven § 9-9. La oss anta at du har brukt boligen på en måte som regnes som vesentlig mislighold som beskrevet i bokstav a til e. De siste to leddene i paragrafen kan være relevante: En erklæring om at utleieren hever leieavtalen, skal være skriftlig. Den kan pålegge leieren straks å flytte og levere husrommet tilbake. I erklæringen skal grunnen til å heve leieavtalen oppgis. Utkastelsen skal altså være skriftlig og begrunnet. Blir leieavtalen hevet, er leieren ansvarlig for utlegg, tapt leie o.l. etter bestemmelsene i § 5-8. Denne gir utleier rett til å kreve deg for tapt leie i oppsigelsesperioden, eller til det kommer en ny leieboer. Endret 9. november 2010 av Svinks Lenke til kommentar
Vuzer Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Ikke rart du blir kastet ut med et nick som led zepplin Hva har du gjort ? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Blir det ikkje omvendt? Du som har begått lovbruddet er den som er skuld i at kontrakta blir brutt og du har blitt kasta ut. Det at du har blitt kasta ut er berre ei direkte resultat av at du har missligholdt leigeavtalen. Men når det er sakt så vil det være urimelig at du skal betale husleige for heile oppsigelsestida dersom det er mulig å finne nokon til å ta over hybelen som du har hatt. Oppsigelsestida skal berre sikkre at huseigar har litt tid på seg til å finne ny leigetaker utan å tape økonomisk på at hybelen blir ståandes tom i en periode mellom to leigetakere. Du bør også ta å lese nøye over leigekontrakta for å sjå om det står noken detaljar rundt utkastelse. Ser forresten ut av boligreglementet til SiB at du kan konsultere med hovedtillitsrepresentant i slike saker der du blir kasta ut. Det kan uansett være greit å få utkastelsesordren skriftlig slik at du veit nøyaktig kva du har å forholde deg til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå