Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye kan jeg tjene på hobbybasis uten å betale skatt?

Kenny Bones

Anbefalte innlegg

Lurer litt på dette. Jeg gjørt en del jobber for et firma og jeg har ikke enkeltmannsforetak. Ihvertfall ikke enda. Og det blir en del penger av det. Men jeg er ikke interessert i å betale skatt på det. Det er ikke all verden det er snakk om da, kanskje 50k-ish. Kan jeg klare å lure unna dette på et vis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, må jeg oppgi dette noe sted?

Ja, du bør be skattekontoret om et skattekort ut fra hva du forventer å tjene. Får du frikort er alt greit, ellers vil du få en ganske lav skatteprosent med forventet inntekt på 50.000. Og tjener du tilstekkelig lite kan du søke om å alt du evt. har betalt i skatt tilbakebetalt pga. lav skatteevne.

Firmaet vil også trenge et skattekort fra deg, ellers er de pliktig til å trekke deg for 50%.

Eneste mulighet for å tjene rett i hånda uten papirer er så vidt jeg har hørt 1000-kroners-regelen: Du kan tjene - er 2000 nåværende sats? - hos en og samme arbeidsgiver uten at det trenger å rapporteres, men det er en regel for å gjøre det litt ubyråkratisk å la naboens unge klippe plen, måke snø etc. Om firmaer kan benytte dette unntaket vet jeg ikke, og du er uansett klart over den grensa.

(Kan noen jurister eller noen som har lest loven bekrefte denne? Jeg finner den ikke i skatteloven på lovdata.)

Lenke til kommentar

Snakket akkurat med Skattekontoret nå. Dem sa at dersom det ikke er snakk om inntekt mer enn 50.000 så trenger jeg ikke noe som helst. Men jeg må føre det opp på selvangivelsen. Og firmaet jeg jobber for skal føre det som utgift til 3.part. Han anbefalte likevel enkeltmannsforetak dersom jeg er usikker på om det blir mer enn 50k. For det kan faktisk bli det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...