Gå til innhold

Fagprøve i dataelektronikk

Louigi

Anbefalte innlegg

Hei.

Har fagprøve neste uke, og regner med at jeg må dokumentere alt jeg gjør, noe jeg ikke har gjort i lærlingtida.

Jeg vet da ikke hvordan forskjellige dokumentasjoner bør se ut, så hadde vært fint om noen som har litt peiling kan skrive sånn ca hvordan det bør se ut.

For eksempel switchconfig, oppsett av pc med programvare, server+++ :)

Altså, jeg spør ikke etter hele dokumentasjonen, men hva jeg bør ha med på de forskjellige arbeidsoppgavene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

når du skriver en dokumentasjon for fagprøva skriv den som det er din bestemor som skal gjøre jobben etter deg. ta masse skjermbilder og ta hvert eneste steg du gjør med i dokumentasjonen, selv om du bare trykker neste hele tiden!

Lenke til kommentar

når du skriver en dokumentasjon for fagprøva skriv den som det er din bestemor som skal gjøre jobben etter deg. ta masse skjermbilder og ta hvert eneste steg du gjør med i dokumentasjonen, selv om du bare trykker neste hele tiden!

Bør man gjøre det uansett om det er en switch som skal konfigureres? Er jo bare fagfolk som skal gjøre det senere uansett, så er det nødvendig med skjermbilder av alt?

Lenke til kommentar

Dokumentasjon er ikke lett nei.

Ikke overdriv, men heller litt ekstra en for lite. Dokumenter steg-for-steg.

Om sensor finner noen hull, vil du nokk få mulighet å svare muntlig eller rette på det.

Det med swtich. Om oppgaven din sier at du skal gjøre det, så må du dokumentere stegene dine.

Forbereder meg selv til en fagprøve i IKT e begynnelsen av neste år :)

Lenke til kommentar

Tror det er det samme, ja ;)

Har fått vite at jeg skal planlegge et par timer først, og så gjøre oppgavene, og så dokumentere, men de sa ta jeg burde skrive dokumentasjon under veis. Så jeg bør altså bruke ca halve tida på dokumentasjon? Det blir nok rart for meg, for jeg har brukt all tida på arbeidsoppgavene til nå :p

Regner med at det blir lette oppgaver på meg også :) De fra fagprøvenemda sa at hvis jeg ikke klarte noen av oppgavene, men skrev i dokumentasjonen hvorfor jeg ikke klarte de, så fikk jeg bestått :D

Lenke til kommentar

Okei, så jeg trenger ikke skjermbilde av alt jeg gjør?

Heidu! jeg skal opp neste uke, har hatt endel hjelp fra andre om hvordan jeg skal dokumentere f.eks installasjon av WS2k3 og f.eks ett AD oppsett med en form for backupløsning, det klare svar jeg har fått fra både gammel lærer og en bekjent sensor ( for ikt servicefag) er at du skal kun skrive en dokumentasjon som forklarer f.eks en kollega av deg hvordan du har satt det opp, ta gjerne med screenshots av oppsett og slik.

Men for all del, kutt ut alt av bilder som f.eks next osv. du tar bare med de bildene du mener selv forklarer det rimelig enkelt istedenfor og skrive ei halv side om hva du har gjort så viser du til ett bilde med en kommentar under og kanskje hvorfor du valgte den løsningen.

Lenke til kommentar

Nei, det er bortkasta tid. Skriv ned alle instillinger du gjør. Om alt er standard så skriver du noe sånt som "Ingen endringer er gjort av standardoppsett".

Om det i det hele tatt er noe du kan ta skjermbilde av så er det eventuelle scripts du lager som er ser løint ut ved kopi rett i Word.

Anbefaler også at du prøver å fordele dokumentasjonen over flere dokumenter, så si en for klienter, en for servere, en for nettverk etc. Ser mer ryddig ut.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Anbefaler også at du prøver å fordele dokumentasjonen over flere dokumenter, så si en for klienter, en for servere, en for nettverk etc. Ser mer ryddig ut.

Vi har fått beskjed om å ha det i ett dokument!

Da du har en god innholdsfortegnelse, da viser du at du har system over det du jobber med istedenfor masse dokumenter som kan gjøre det veldig vanskelig og holde styr på. Når du har innholdsfortegnelse så setter du jo bare opp forskjellige "headers" da er det enkelt for sensor og klikke seg gjennom alt han ville hatt av interesse.

Lenke til kommentar

Vi har fått beskjed om å ha det i ett dokument!

Da du har en god innholdsfortegnelse, da viser du at du har system over det du jobber med istedenfor masse dokumenter som kan gjøre det veldig vanskelig og holde styr på. Når du har innholdsfortegnelse så setter du jo bare opp forskjellige "headers" da er det enkelt for sensor og klikke seg gjennom alt han ville hatt av interesse.

Mine sensorer sa at min dokumentasjon var FOR ryddig, så jeg vet ikke hvem som har rett jeg. Det er en smakssak. Ingenting som er rett eller galt.

Lenke til kommentar

[quote name='ahpadt' date=' 9. november 2010 - 17:24' timestamp='1289319880'

Mine sensorer sa at min dokumentasjon var FOR ryddig, så jeg vet ikke hvem som har rett jeg. Det er en smakssak. Ingenting som er rett eller galt.

Det stemmer :) Du kan nokk gjøre det på begge måter! så lenge det er en oversiktlig dokumentasjon som sensorer kan finne det dem trenger av dokumentasjon uten å rote rundt i 5 minutter så er det nok OK uansett hva metode du bruker for og sette sammen dokumentasjonen!

Lenke til kommentar

Takk for alle svar!

Sitter å skal begynne med dokumentasjon nå.

Burde jeg skrive på denne måten:

Jeg begynte med å koble pcen opp med tastatur, skjerm og mus.

Så bootet jeg fra cd, og formaterte harddisken, før jeg installerte windows.

Eller burde jeg skrive mer sånn:

Koble til sastatur, mus og skjerm.

Boote fra cd.

Formatere harddisken.

Installere windows.

hva er mest riktig? Skal selvfølgelig ha litt mer detaljert. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...