Skrekkugle Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Nå som jeg endelig har skaffa meg et duganes kamera (D90) har jeg prøvd å få til noen "bedre-enn-kompaktkamera-portrettbilder". Har lest en god del om dette på nett, men bildene blir rett og slett ræva. Velger og skylde på manglende fotokunnskaper og mangel på godt lys og blitz. Hva er minimumskravene av utstyr for å ta greie portrettfotoer og eventuelt aktfoto? Bruker kitlinsa (18 mm - 105 mm - f/3.5-5.6 G Nikon AF-S DX ED VR) og fotgraferer innendørs. Er så sent hjemme fra jobb at jeg ikke har fått testet dagslyset enda. Av lamper så bruker jeg noen halogenlamper og har testet med hjemmelagde reflektorer uten særlig hell. Må alltid ty til blitzen for ikke å få for lang lukkertid, og da blir det standard partybilder istedenfor noe brukbart. Er det mulig og få til gode portrettbilder innendørs med rette innstillinger på kameraet med dette utstyret? Er det vanlig og bruke lang lukkertid på portrett/aktfoto, eller trenger jeg bedre lys? Vil det lønne seg og kjøpe et objektiv som egner seg bedre for dette? Kan man bruke eksterne blitzer på D90 og vil jeg tjene noe på dette? Tar gjerne imot forslag til utstyr som er absolutt nødvendig, men vær gjerne litt økonomisk bevisste da jeg ikke er laget av gull Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Vil anbefale stativ og en ekstern Nikon-blits. Lengre lukkertid er "litt" lettere med stativ, og med en ekstern blits du kan bounce i taket får du magnituder bedre blitslys. Ta bilder ved et nordvendt bilde på dagtid, eller i skyggen utendørs, og du får fint, bløtt lys. Bløtest lys er utendørs på en overskyet dag - så er hele himmelen en softbox.. Det er ellers flere fine guider on dette på Akam. Lenke til kommentar
Kellendil Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Vil nok heller anbefale å skrue opp ISO-verdien istedet for å bruke stativ. I allefall når det er snakk om å ta bilder av mennesker, som beveger seg. Stativ vil nok hjelpe noe, men du oppnår nok vel så bra resultat med å bare skru ISO opp til du får brukbare lukkertider. Det du vil tjene mest på å skaffe deg, er et raskere (mer lyssterkt) objektiv. (fks. 50mm f1.8 - som er en økonomisk løsning) og / eller en ekstern blits, noe som vil koste deg litt mer. (SB-700 koster ca 2700, sb-900 ca 3200) Lenke til kommentar
Skrekkugle Skrevet 9. november 2010 Forfatter Del Skrevet 9. november 2010 Glemte å nevne at jeg har stativ, så har muligheter for lengre lukkertider. Vil ikke modellen bli uklar ved bevegelse, eller er det ikke snakk om så lange lukkertider? Når det gjelder objektiv, er det dette det er snakk om? http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Nikon/Normal/Nikon-50mm--F-18-AF-D-Objektiv-Viktig--Nordisk-Utgave,-Nordisk-Garanti-100853.aspx Noe bedre å få tak i for et lite pristillegg? Mener dere ekstern blitz, som i en som kan plasseres rundt i rommet eller som man fester i blitzskoa? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Mener dere ekstern blitz, som i en som kan plasseres rundt i rommet eller som man fester i blitzskoa? "Ja". Kjøper du en ekstern Nikon-blits som man kan feste i blitsskoen, så kan man også ta den av og sette den et eller annet sted i rommet. http://www.youtube.com/watch?v=AVBhnJnDcnM En dedikert studioblits vil være markant kraftigere, men du vil komme langt med en ekstern blits - og så blir innendørsbilder med blitslys noe helt annet. Lenke til kommentar
Skrekkugle Skrevet 9. november 2010 Forfatter Del Skrevet 9. november 2010 Lønner det seg og spare opp til SB-900 med en gang, eller holder SB-6/700 til amatørbruk? Trenger man noe ekstra utstyr for å løse ut blitsen hvis man ikke har den festet på kameraet? Ser at disse blitsene har en million knapper og eget display haha. Syntes det var nok på kameraet Tror kanskje et fotokurs er tingen Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Glemte å nevne at jeg har stativ, så har muligheter for lengre lukkertider. Vil ikke modellen bli uklar ved bevegelse, eller er det ikke snakk om så lange lukkertider? Om du er i et mørkt rom vil blitsen fryse motivet uansett lukkertid. Lenke til kommentar
Skrekkugle Skrevet 9. november 2010 Forfatter Del Skrevet 9. november 2010 Da lærte jeg noe nytt i dag og Får teste litt mer når jeg kommer hjem, og prøve noen utendørsbilder til helga. Objektiv og blits er satt øverst på ønskelista til nissen Takk for tips! Lenke til kommentar
OysteinSanne Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Tar gjerne imot forslag til utstyr som er absolutt nødvendig, men vær gjerne litt økonomisk bevisste da jeg ikke er laget av gull Absolutt nødvendig: God kunnskap, fremfor duppedingser. Kjøp gode fotobøker fra RotoVision (søk på Amazon). De gir gode oppsett, forklaringer og kunnskap. Deretter: ta kurs. Og så kan du vurdere å kjøpe objektiver, evt blits e.l. utfra hva du da har lært om typen fotografering. Lenke til kommentar
Skrekkugle Skrevet 9. november 2010 Forfatter Del Skrevet 9. november 2010 Høres ikke dumt ut Regner med at det uansett er trygt og kjøpe et objektiv til formålet og en blits som uansett er bedre enn den innebygde? Resten av stuffet kan jeg ta etterhvert Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Den innebygde er ubrukelig til annet enn Nikon CLS-system og backup om alt annet feiler, men helst ikke da heller. () Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Trenger man noe ekstra utstyr for å løse ut blitsen hvis man ikke har den festet på kameraet? Nikon D90 har trådløs blitsstyring,men da er den innebygde blitsen nødt til og fyres av i tillegg. Det enkleste er og kjøpe en forlengelsekabel,da får du full ttl-styring/auto,hvis du kjøper en original blits. Endret 9. november 2010 av Nautica Lenke til kommentar
TGB Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Hva er minimumskravene av utstyr for å ta greie portrettfotoer og eventuelt aktfoto? Bruker kitlinsa (18 mm - 105 mm - f/3.5-5.6 G Nikon AF-S DX ED VR) og fotgraferer innendørs. Er så sent hjemme fra jobb at jeg ikke har fått testet dagslyset enda. Av lamper så bruker jeg noen halogenlamper og har testet med hjemmelagde reflektorer uten særlig hell. Må alltid ty til blitzen for ikke å få for lang lukkertid, og da blir det standard partybilder istedenfor noe brukbart. Uten å ha lest alle svar. Kamera og optikken din holder i lange baner for portrett. Ekstern blits (eller bounce den i tak/vegg). Samt lang lukkertid for å få ambient pleier gi skarpe modeller og litt av omgivelsene (stativ kan være en plan uansett for omgivelsene). Hadde event-shoot i kølsvarte omgivelser for noen uker siden. Brukte ISO4000 og SB-900 for fill (bounce-card trekt ut og blits rettet i taket). Ble opplyste folk og fikk med omgivelsene. I stedenfor ISO4000 kan du bruke noe lengre lukkertid og bruke stativ. Da får du samme effekt Edit: Blender påvirker bitsstyrke, lukkertid påvirker ambient styrke (les: romlys). Så ISO200, blender f/5.6 og lukkertid 1/250 sekund gir kun blitslys inne. Derimot ISO200, blender f/5.6 og lukkertid 1/10 sekund gir deg samme styrke på blits mens du får med omgivelsene i tillegg Endret 9. november 2010 av TGB Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Nikon CLS er så tøft at kjenner en Canon bruker som fortsatt ligger hjemme i fosterstilling å griner. Med en 1-2 blitser ala SB-xxx har du det lyset du trenger med mindre du skal ta bilder av store grupper/større avstander. Jeg har aldri brukt en kabel siden kjøpte DLSR. Nikon SB-900 og den nye SB-700 ? modellen er mye mer brukervennlig enn SB-600/SB-800, men de 2 siste kan du få tak for mindre kroner. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Nikon CLS er så tøft at kjenner en Canon bruker som fortsatt ligger hjemme i fosterstilling å griner. Du får tipse han om at Canon har begynt med et tilsvarende opplegg,så han kan få tørket tårene Den innebygde masterfunksjonen fungerer greit nok den,men man burde ha litt kjennskap til flash-exposure for og få full utbytte av et sånt opplegg. Lenke til kommentar
Skrekkugle Skrevet 10. november 2010 Forfatter Del Skrevet 10. november 2010 Så blits burde være førstepri? Selv om jeg skjønner det basiske og har lest en del om dette på nett så blir resultatene i praksis veldig veldig dårlige. Får bare fortsette og lese og teste, så finner jeg vel noe som funker til slutt Mistenker bare at innemørket gjør ting vanskeligere enn det det burde være, men har vel godt av å lære meg hvordan jeg gjør det ordentlig selv i dårlig lys uansett Lenke til kommentar
Storebj0rn Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 (endret) Så blits burde være førstepri? Selv om jeg skjønner det basiske og har lest en del om dette på nett så blir resultatene i praksis veldig veldig dårlige. Får bare fortsette og lese og teste, så finner jeg vel noe som funker til slutt Mistenker bare at innemørket gjør ting vanskeligere enn det det burde være, men har vel godt av å lære meg hvordan jeg gjør det ordentlig selv i dårlig lys uansett Kortversjon: motivet må belyses fra mer enn ett punkt, helst en stor flate. Partyeffekten skyldes at alt lyset kommer fra et bittelite punkt og skyggene blir knallharde. En hvilken som helst blits som du kan få til å lyse via en reflektor eller gjennom en stor nok diffusor vil gjøre nytten. hvis du vil komme kjapt i gang: en hvilken som helst blitz med TTL-støtte vil hjelpe deg (med TTL tar kameraet seg av lysmålingen og skrur av blitzen når motivet har fått nok, slik at du ikke trenger å tenke.) Det de "speisa" blitzene hjelper deg med er å kjøre ting litt mer manuellt, men da må man begynne å lese litt mer bøker. For å komme i gang ville jeg gått for den billigste blitzen med støtte for Nikon TTL og en forlengerkabel. Alternativt, hvis du har lyst til å prøve deg frem med studiofotografering _og_ spare penger: få tak i den billigste/eldste blitzen som mulig, som kan kjøres manuellt (dvs uten lysmåling), og kjør kameraet på manuellt/blenderstyring. Da må du prøve/feile litt på lysmålingen men du lærer mye mer. Kameraet forteller når blitzen skal fyre, men blander seg ikke inn i når blitzen skal skrus av igjen. Her er det ikke noe krav til at blitzen skal være fra Nikon eller støtte Nikon, og du burde kunne finne noe gammelt til et par hundrelapper på Finn. Har blitzen mulighet til å justere styrken på "avfyringen" er det fint, men i værste fall får du dekke til deler av blitzen. Jeg ville tro du lærte veldig mye på denne måten og det er veldig nærme slik studiofotografering har blitt gjort i årevis... (forutsetningen for at dette skal virke er at du har kontroll på andre lyskilder, inkl vindu, slik at dette ikke endrer seg gjennom en "shoot" - dette er en av grunnene til at studioer ikke har vindu) (Denne blitzen må stå samme stedet under hele shooten - hver gang den flyttes må du måle deg inn på nytt. budsjettvarianten; fest den med strikk til stativet selv om det finnes stativadaptere for slikt også) En eller annen reflektor (feks tak) trengs også, selv om lys bare fra taket ser rart ut. men man kommer langt med å lage en reflektor av melkekartong. Etter å ha eksperimentert litt kan du så se om du vil gå mot ekte studioblitzer eller Nikon's toppmodeller. EDIT: en liten ting til slutt: når du skal prøve deg frem med lyssetting så blir det garantert endel prøving og feiling, så begynn gjerne med stilleben, dvs ting, for å finne ut av de mest basic lyssettingstriksene og hvordan du bruker utstyret ditt. Så fremstår du litt proffere overfor modellen, og kan bruke mer tid på samspillet modell/fotograf enn på teknikk (dette gjelder uansett om du bruker proff eller amatørmodell). Lenge siden jeg hang på utstyrskjøret men pushet kamerautstyr for 10-15 år siden... Endret 10. november 2010 av firefox Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå