Gå til innhold

Bytte HDD til SSD (Asus UL30A)

Anbefalte innlegg

Som tittel sier, vurderer å bytte HDD'en i laptopen med en SSD. Asus UL30A har jo ikke noe optisk drev, så hva trenger jeg for å (foreløpig arbeidsplan):

1) Ta ett diskimage av HDD'en

2) Skru ut HDD, skru inn SSD (har sett på dissasembly guide, og dette skal være enkelt)

3) Kopiere tilbake diskimage til SSD

Alternativ til software, mener å ha sett en "dings" som kunne klone harddisker (Tandberg?) Da kunne vel oppgraderingen i teorien foregå ved å skur ut HDD, klone disken til SSD og deretter skru den inn og alt skal fungere...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener å huske jeg har en lisens fra før, så kanskje det er billig oppgradering på den? Klonet oppstartsdisk på en stasjonær med den tidligere uten problemer. Har vel kjørt samme XP-instalasjon på den stasjonære siden 2004 uten noen ren instalasjon. Det inkluderer to bytter av hovedkort og ett harddiskbytte...

Vil helst klone disken på laptopen så jeg slipper å lete frem recoverydisker etc. Det er jo ikke verre enn å prøve, og virker det ikke så er det recovery, og vil jo fortsatt bare kunne sette på plass igjen HDD'en om SSD ikke virker.

Forslag til ett godt USB-kabinett som jeg kan sette SSD'en i mens jeg kloner?

Lenke til kommentar

oops... spesiellt med XP bør du unngå å klone fra snurredisk til SSD, da du vil få noe som kalles alignment-problemer, og redusert ytelse av SSD'en. Men også med Win 7 er det slik at det er best å installere rent, da Win7 vil "se" at det installeres på en SSD, og optimaliserer tjenester og funksjoner for å passe en SSD. F.eks. skrur den av defragmentering.

I det hele tatt anbefales sterkt å investere i en Win 7 DVD ... XP er alt for gammelt til å brukes til slike moderne ting som en SSD...

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...