KapteinKnut Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Fotoboksprosjektet, som har sitt opphav i Finland, har kostet rundt 70 millioner norske kroner. De nye, avanserte fotoboksene er ledd i et program kalt ASSET , the Advanced Safety and Driver Support for Essential Road Transport. Etter planen skal fotoboksene settes opp som et prøveprosjekt i Finland i nær fremtid. Ikke bare sjekker de at du kjører i lovlig hastighet, de kan også undersøke om du har belte på, snakker i mobiltelefonen, om forsikringen er i orden og om du kjører for nær kjøretøyet foran. Om de nye, intelligente fotoboksene også kan sjekke promillen din, er noe uvisst. Men du er herved advart. KILDE: FVN.no Det neste blir vel at de sjekker om du har skiftet sokker det siste døgnet neida. jeg liker de nye fotoboksene, jeg. Jeg blir faktisk forbanna av folk som tuter og bæljer mens de snakker i mobiltelefon og har et halvt sekunds avstand til meg. i tilleg syntes jeg det er idiotisk å ikke bruke bilbelte. så nå håper jeg synderne får svi. Disse nye fotoboksene liker jeg veldig godt. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Syns ikke noe om slik overvåkning av privatlivets fred generelt sett. 1 Lenke til kommentar
OlavEmil Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 "Privatlivets fred". Forbanna tøysesnakk. Flott tiltak. Eg kan ikkje sjå noko negativt med eit automatisert system som kan avsløre ulovlegheiter i trafikken, eller andre stader. Noko av det dummaste eg høyrer er alt maset frå datatilsynet og FrP-folk som syt og grin over overvåking straks det er snakk om noko som helst teknisk som kan hjelpe, anten det gjeld kriminalitet, tryggleik eller andre ting. Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Jeg fatter ikke hva folk ser i disse fotoboksene. Den sjekker farten og om du har riktig avstand til bilen foran? Så går det 5 meter etter boksen og alt er tilbake til normalen. Hva er poenget? 1 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Hver gang jeg ser en ny fotoboks får jeg lyst til å finne et bildekk og henge rundt dem for så å fylle med diesel og være "uheldig" med en fyrstikk. 2 Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Eneste positive jeg ser som de kan brukes til er der de fungerer som fartsdumper, altså ved en liten strekning med skolebarn e.l.. Når de står random plassert i en 80-sone derimot ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå