computerr Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Hei! Så for en stund siden mistet min bror pcen sin i bakken og dermed ødelagte den... Han prøvde å reinstallere den med windows cd igjen, men kom ikke lengre enn 33% eller noe. Men saken er den at han skulle gjerne hatt noen filer fra den ødelagte pcen. (Tror det er harddisken som er problemet). Poenget er da at jeg har søkt litt rundt og hørt at man kan bruke linux som en gjennoppretnings-cd til å klone harddisken.. Det jeg lurer på er: -Vil dette gå i dette tilfellet? -Hvis det går an, kan man velge filer å klone, eller må man klone hele harddisken og så gå gjennom den på en annen pc og slette alt man ikke vil ha? -Går det an å skanne pcen for virus via linux og? (vil liksom ikke klone harddisken og så legge den innpå en frisk data, i tilfelle det er virus (noe jeg tviler på da, men)) -Har dere noen guider for dette? ps. hvis det er noen som har en løsning jeg kan prøve, før linux, hadde det vært fint p.p.s. er litt ny på denne delen av forumet, så beklager om jeg poster på feil del. Setter pris på alle svar Lenke til kommentar
JAH Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) Finns sikkert utallige måter å gjøre det på men det jeg ville prøvd først er : Last ned en linux distro (ubuntu i dette tilfellet) http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download Bruk unetbootin for å lage en bootbar minnepenn av linux iso(evt brenn ut på cd). http://unetbootin.sourceforge.net/ Overfør filene til en ekstern harddisk Endret 8. november 2010 av janaha Lenke til kommentar
computerr Skrevet 9. november 2010 Forfatter Del Skrevet 9. november 2010 Finns sikkert utallige måter å gjøre det på men det jeg ville prøvd først er : Last ned en linux distro (ubuntu i dette tilfellet) http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download Bruk unetbootin for å lage en bootbar minnepenn av linux iso(evt brenn ut på cd). http://unetbootin.sourceforge.net/ Overfør filene til en ekstern harddisk krever ikke det at jeg må kunne komme meg innpå pcen først? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Vel, det gjør at du "kommer deg inn på pcen". Det du gjør er å starte opp en såkalt live session, det vil si at du starter operativsystemet fra minnepenn og kan bruke det som om det var installert*. Deretter kan du (kanskje) nå harddisken din og hente ut det du vil. *Med redusert ytelse. Endret 9. november 2010 av Lycantrophe Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Last ned f.eks Ubuntu Live-CD, boot maskinen på den og bruk en minnepenn eller ekstern hardisk og kopier ut de viktige filene, om dette går eller ei kommer jo litt ann på hvor skadet diske er men det er hverfall enkelt og gjøre. Du må jo selvsagt brenne ut CD-en på en frisk maskin. Lenke til kommentar
computerr Skrevet 10. november 2010 Forfatter Del Skrevet 10. november 2010 Vel, det gjør at du "kommer deg inn på pcen". Det du gjør er å starte opp en såkalt live session, det vil si at du starter operativsystemet fra minnepenn og kan bruke det som om det var installert*. Deretter kan du (kanskje) nå harddisken din og hente ut det du vil. *Med redusert ytelse. ok, tusen takk skal prøve dette når jeg får tak i den pcen (kan da en stund). Men vil jeg kunne velge hva jeg vil hente ut eller vil jeg måtte ta alt? (hvis det funker) bare lurer, hvor mye redusert ? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Slapp av, det vil i de fleste tilfeller flyte helt fint. Har opplevd at noen gamle laptoper sliter litt, men i en live session på min stasjonære (da jeg måtte redde installasjonen min etter en kjip KDM-krasj) merket jeg ingen forskjell. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Hvis harddisken er fysisk skadet etter et fall i bakken så er det begrenset hvor mye selv Linux kan gjøre, men det er jo verdt et forsøk Lenke til kommentar
computerr Skrevet 10. november 2010 Forfatter Del Skrevet 10. november 2010 (endret) Slapp av, det vil i de fleste tilfeller flyte helt fint. Har opplevd at noen gamle laptoper sliter litt, men i en live session på min stasjonære (da jeg måtte redde installasjonen min etter en kjip KDM-krasj) merket jeg ingen forskjell. Hvis harddisken er fysisk skadet etter et fall i bakken så er det begrenset hvor mye selv Linux kan gjøre, men det er jo verdt et forsøk ok, tusen takk men vet dere om en guide på å få linux distro inn på en usb og installere det på pcen? Endret 10. november 2010 av computerr Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Joda, her! Finns sikkert utallige måter å gjøre det på men det jeg ville prøvd først er : Last ned en linux distro (ubuntu i dette tilfellet) http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download Bruk unetbootin for å lage en bootbar minnepenn av linux iso(evt brenn ut på cd). http://unetbootin.sourceforge.net/ Overfør filene til en ekstern harddisk Lenke til kommentar
computerr Skrevet 10. november 2010 Forfatter Del Skrevet 10. november 2010 Joda, her! Finns sikkert utallige måter å gjøre det på men det jeg ville prøvd først er : Last ned en linux distro (ubuntu i dette tilfellet) http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download Bruk unetbootin for å lage en bootbar minnepenn av linux iso(evt brenn ut på cd). http://unetbootin.sourceforge.net/ Overfør filene til en ekstern harddisk La meg se om jeg har forstått dette. 1. installerer nyeste Ubuntu Desktop. 2. dersom jeg skal ha CD/USB installerer jeg et CD brenningsprogram/USB brenningsprogram. 3. installerer ubuntu ved hjelp av 2. 4. setter i CD/USB og restarter, trykker f8/ingenting og installer/try. 5. ren plankekjøring med å installere. (?) to siste spørsmål: -hvis dette funker, vil jeg kunne velge hvilke filer fra windows jeg vil ta ut? (hvordan får jeg egentlig tilgang til windows delen og filene?) -er det mulig å få scannet hele pcen, for windows virus via linux distro? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Har du en frisk PC tilgjengelig? Om du faktisk installerer Ubuntu vil du ende opp med å ødelegge det du eventuelt kan hente ut fra den skadde disken din. Lenke til kommentar
computerr Skrevet 10. november 2010 Forfatter Del Skrevet 10. november 2010 Har du en frisk PC tilgjengelig? Om du faktisk installerer Ubuntu vil du ende opp med å ødelegge det du eventuelt kan hente ut fra den skadde disken din. ja, de trinnene jeg beskrev til 4. mente jeg at jeg skulle gjøre på en frisk pc. deretter resten på den jeg vil hente ut fra. (?) Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 (endret) Nei. Jeg prøver det enkelt: #1: Last ned unetbootin fra sourceforge. #2: Bruk det og brenn ut Ubuntu på en minnepinne. #3: Putt minnepinnen inn i laptopen din og boot. #4: Velg "Start ubuntu" og start live session. Dette bør være intuitivt, bare velg det som ser riktig ut. #5: Vent littegran. #6: ????? #7: PROFIT! Long story short, da vil du være inne i en live ubuntu session. Herfra har du f.eks tilgang på testdisk, som kan hjelpe deg i din søken på å redde data fra disken din. Om du har en ekstern harddisk kan du prøve å koble den til/bare kopiere all data ut. Se hva som skjer, og spør gjerne om hjelp. Er du usikker, ikke bare skriv en kommando! Spør isåfall først, slik at du ikke ødelegger det mer enn du må. Angående siste punktet ditt - ikke som jeg vet om. Endret 10. november 2010 av Lycantrophe Lenke til kommentar
computerr Skrevet 11. november 2010 Forfatter Del Skrevet 11. november 2010 Nei. Jeg prøver det enkelt: #1: Last ned unetbootin fra sourceforge. #2: Bruk det og brenn ut Ubuntu på en minnepinne. #3: Putt minnepinnen inn i laptopen din og boot. #4: Velg "Start ubuntu" og start live session. Dette bør være intuitivt, bare velg det som ser riktig ut. #5: Vent littegran. #6: ????? #7: PROFIT! Long story short, da vil du være inne i en live ubuntu session. Herfra har du f.eks tilgang på testdisk, som kan hjelpe deg i din søken på å redde data fra disken din. Om du har en ekstern harddisk kan du prøve å koble den til/bare kopiere all data ut. Se hva som skjer, og spør gjerne om hjelp. Er du usikker, ikke bare skriv en kommando! Spør isåfall først, slik at du ikke ødelegger det mer enn du må. Angående siste punktet ditt - ikke som jeg vet om. ok, tusen takk skal prøve å få det gjort i helgen, ellers må det vente et par uker Lenke til kommentar
computerr Skrevet 22. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2010 Hei igjen! Tror jeg skal prøve dette imorgen (hvis min bror husket pcen). Og har bestemt meg for å brenne ut på en cd, siden jeg ikke er sikker på om hans pc kan bootes med minnepenn.. Men spiller det noen rolle hva slags cd jeg bruker? Og hvor mye plass på den cden trenger jeg? Hvilken av disse skal jeg bruke? (guidene til windows 32-bit) http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download ps. skal jeg laste ned desktop versjonen eller netbook versjonen? (er en acer laptop jeg skal kjøre ubuntu på). takker for svar Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 CDen bør vel være en vanlig R- elns, men det er sjelden noe problem. Den bør være tom, imaget er vel på ~680mb. Du kan like gjerne ta desktopversjonen. Netbookversjonen har et annet interface, men i det store og det hele spiller det liten rolle. Lenke til kommentar
wil Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Vel. Det går sikkert an å bruke Ubuntu LiveCD, men jeg ville heller tatt å kjørt Parted Magic istede. Den er tross alt litt mer tilrettelagt for denne typen ting og den er av mindre størrelse enn Ubuntu. Lenke til kommentar
computerr Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2010 Vel. Det går sikkert an å bruke Ubuntu LiveCD, men jeg ville heller tatt å kjørt Parted Magic istede. Den er tross alt litt mer tilrettelagt for denne typen ting og den er av mindre størrelse enn Ubuntu. Er ikke vant med Linux, så hva er Parted Magic, hvor får jeg det og hvordan er den mer tilrettelagt ? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 En skreddersydd liveCD med masse verktøy for å redde og konfigurere disk. De samme verktøyene er tilgjenglige fra en Ubuntu LiveCD, men fordelen med Ubuntu er at du har tilgang på nettleser etc. for googling og forum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå