Bassmus Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Hei. Holder på med å sette sammen en ny PC for en bekjent, etter at den gamle tok kvelden. Jeg har satt sammen en handleliste hos Komplett.no, men jeg lurer jo på om jeg går i noen feller her med valgene jeg har tatt. Og da må jeg jo selvsagt spørre noen som har mer peiling enn meg (les: dere). http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=855911&su=EDA8A386-DA8F-46B1-AD98-C1129F034F1E Underveis har jeg gjort meg opp noen tanker: * Hvordan er kabinettet? Jeg liker at det er stilreint og godt isolert. På plussiden betyr jo det at det blir mindre støy, men på minussiden så forhindrer det luftgjennomstrømning også. * Jeg har plukket ut en separat CPU-vifte. Er dette noe poeng, fremfor å bare bruke vifta som følger med CPUen? Og hvordan passer vifta jeg har plukket ut med tanke på hovedkort og minnebrikker? Har lest noen referanser til at man med de største viftene må plukke av kjøleribbene på minnebrikkene, men har fått inntrykk av at man ikke trenger det med denne vifta. * Grafikkortet jeg har plukket ut er en overklokket variant av XFX sitt 5770-kort. Her tenker jeg jo selvsagt mest "bang for the buck". Men jeg har ikke peiling på overklokking. Kan denne overklokkingen føre til redusert levetid på kortet? * Er strømforsyningen kraftig nok? Eller er den evt. unødvendig kraftig (penger ut vinduet)? Ellers tusen takk for alle kommentarer jeg får!! Lenke til kommentar
phlake Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Kabinettet er supert - og ingen problem med lufting, selv om det er dempet og har støvfilter så det holder. Diskettstasjon? RAMen vet jeg ikke, men jeg har selv corsair xms3 1600mhz, cl8, og den koster et par hundre mindre. Funker som fjell. Har samme strømforsyning selv, bare 100w mindre og er storfornøyd. Selv har jeg forøvrig en intel i5-750 som er klokket til 3ghz med stock cooler, og den er nesten helt stille i Define R2-kabinettet. Du har forresten 2 kjølere i lista di, og jeg ville nok heller anbefalt noctua nh-d14 (evt gått for intel-oppsett med stock cooler). Lenke til kommentar
Bassmus Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 Kabinettet er supert - og ingen problem med lufting, selv om det er dempet og har støvfilter så det holder. Diskettstasjon? RAMen vet jeg ikke, men jeg har selv corsair xms3 1600mhz, cl8, og den koster et par hundre mindre. Funker som fjell. Har samme strømforsyning selv, bare 100w mindre og er storfornøyd. Selv har jeg forøvrig en intel i5-750 som er klokket til 3ghz med stock cooler, og den er nesten helt stille i Define R2-kabinettet. Du har forresten 2 kjølere i lista di, og jeg ville nok heller anbefalt noctua nh-d14 (evt gått for intel-oppsett med stock cooler). Takk for feeback! Øøh.. Ja, det med viftene var bevisst. Tenkte jeg skulle prøve meg på en slags dual CPU fan V-konfigurasjon. Neida, er rettet opp i nå. Vel, hun var interessert i diskettstasjon, så jeg sa at hun i så fall burde kjøpe seg en USB-basert, siden den bare vil bli brukt en veldig sjelden gang. Kikket såvidt på den vifta. Og mange kommenterer at de må begynne å mekke på ting dersom de har minnebrikker med kjøleribber, så da blir jeg mer enn litt skeptisk. Vurdere Intel, siden jeg for det meste foretrekker Intel. Men veldig mange har skrytt av 955 fra AMD, og jeg har fått inntrykk av at man får mye guff for pengene der..? Hva synes du om grafikkortet forresten? Lenke til kommentar
whitespace Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 CPU viften kommer nok til å blokkere en av minnebrikkene hvis du ikke skrur av kjøleløsningen. Du kan flytte de ut et hakk, men da vil det ikke bli plass til 2 ekstra brikker ved en oppgradering senere. Gå for stock kjøleren hvis du ikke har planer om å overklokke. 400kr for en diskettstasjon virker litt unødvendig, legg det heller i grafikkort og kjøp et radeon 6850 eller geforce 460. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå