Gå til innhold

Energiutbytte i glass

Kvikken

Anbefalte innlegg

sitter å tenker på måter å kunne utnytte hva man bruker glass til.

Jeg leiter igjennom tankene etter en energi å føre igjennom glass.

tenker bare på å lage noe men trenger da en riktig energi som kan føres rimelig igjennom glass uten tap av energi.

Har tenkt på thermo energi, men glass er et herdet produkt og da vil det være begrenset hvor mye energi som faktisk kan føres igjennom glasset uten at det sprekker eller gir komprimisser.

og det er et vist tap av energi før glasset får varmen som trengs samtidig.

lys energi er også noe som går igjennom tankene, men det virker så feil å igjen bruke optisk, men dette ser ut som den letteste, men det er ikke helt riktig hva jeg leter etter.

om det er noen som har noen tanker på det samme, eller forstår i det hele tatt hva jeg tenker så takker jeg for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EZE0dRsY

ja, blir vell nesten det jeg tenker på, skal ha glass som ett mellomstykke og, så noe energi må begevege seg igjennom glasset.

foreløpig har jeg tanken på 3 energier, magnetisk felt, lys/optisk og thermal energi (varme)

Vet ikke om fiber sier deg noe..? :)

Lenke til kommentar

Man bruker "glass" i dag til å overføre lys, dette kalles optiske fibrer. Disse fibrene består egentlig ikke av mineralglass, men av plastmaterialet akryl (PMMA). Men det er ikke "energi" som overføres i optiske fibre, det er kun datasignaler eller lys i spesielle interiørløsninger.

Interiørbruken av optiske fibre går ut på at man legger en enkelt sentral lyskilde (pære) og leder lyset fra denne pæra ut dit man vil i bittesmå lyspunkter, f.eks en kunstig stjernehimmel i et innvendig tak. Jeg har også hatt en bil der alt innvendig lys i instrumentbordet og belyste brytere ble fordelt fra en sentral lyskilde via optiske fibre. Fordelen er lavt energiforbruk, ulempen er at hvis lyskilden dør, så blir hele instrumentpanelet mørkt.

Lenke til kommentar

tankem går for det meste på en hel glass plate, ikke tråder eller fibre, idene mine strekker seg videre til magnetisk energi samtidig, men dette vill gi tap for hvor langt unna det er, mellom magneten(ene) og motaker(ene) men kan jo igjen forsterkes med å gi elektrisk signal før magnetene

Lenke til kommentar

Glass er magnetisk nøytralt, leder varme, men er en god isolator mot elektrisitet. Isolatorene som gjør at høyspentledinger ikke er i kontakt med høyspentmastene er vanligvis laget av glass (eller porselen).

highvoltageelectricalis.jpg

http://no.wikipedia.org/wiki/Isolator

Isolator er betegnelsen på stoff som ikke leder strøm. Materialer som glass, keramikk, papir og plast har dårlige egenskaper som ledere. Dette fordi grunnstoffene inneholder atomer uten frie elektroner. Uten elektroner som kan «bevege» seg ut av atomet, kan ikke materialet lede strøm.
Lenke til kommentar
Uten elektroner som kan «bevege» seg ut av atomet, kan ikke materialet lede strøm.

ja er vell mer her jeg leter etter noe å bryte denne barrieren på..

det som intereserer meg er å finne ut en måte å få energi til å reise igjennom glass uten tap, lys er reletivt nærme det punktet i et reint glass.

Men tenker videre på lyd og magnetisk energi sammen, lyd vil få glasset til å fluktuere, i riktig frekvens hvordan vil dette da påvirke diverse andre energi former, så lenge glasset er av en hard overflate, ikke flytende, hvor atomer ikke kan bevege seg igjennom, vil som elektrisk energi ha den samme problemet som før, men ved magnetisk energi sammen, mulig noe thermal energi, hvordan vil glasset reagere, vil det "åpne seg" før det knuser?

nå ser jeg på detta med 2 øyne, 1 hvor det er fysisk umulig, men samtidig hvor alt er umulig sier alle som forsker at alt er mulig om man bare tillsetter riktig kombinasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...