Gå til innhold

Hvordan kristne ledere snakker til ungdommen

Anbefalte innlegg

Kom over denne bloggposten. Det er denne type kristendom jeg har vokst opp med. Har hørt disse ordene så mange ganger, hva synes dere andre om denne type kristendom? Både dere kristne, og andre? :)

Link til bloggen

Utdrag:

Å bruke tid med Gud er mye mer enn å be en kort bønn før man legger seg, og så sovne. Å bruke tid med Gud er akkurat som å bruke tid med venn; man finner på ting sammen. En ting som er veldig viktig er å ikke bare be, men også lytte! Gud hører bønn og Han SVARER på dem - Gud er ikke en gammel, stille mann oppe i Himmelen; Han er din Far som ønsker å snakke med deg! Bønn er toveiskommunikasjon. Føler du at du ikke får svar på bønnene dine? Kanskje er det på tide å roe ned pratinga litt, og lytte til hva Gud har å si til DEG?

Som sagt, jeg er vokst opp med slikt som dette. og når jeg leser det nå, så må jeg innrømme jeg blir litt pinlig berørt på vegne av skribentene.

Tar de dette fra bibelen, eller seg selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette hørtes veldig lekmannskristelig ut. De ser på Bibelen som noe man kanskje kan lese hvis man har lyst (gidder), men man kommer langt med fargerike hefter og flanellograf.

Ja!

Jeg sitter igjen med inntrykk av at mange i disse miljøene snakker mye sammen og danner sine egne sannheter, uten å lese bibelen. "Å være med Gud er som å være med en kompis" henge med Gud en lørdags kveld liksom? Det er så mange overfladiske ord og dogmer som prekes i disse miljøene, repeteres hele veien.. Uten at noen virker å egentlig fundere over hva de faktisk snakker om.

Har stått på mange møter og hørt prekeren rope ut "Gud er din pappa i himmelen og han vil at du skal være sammen med ham" der hele salen smiler fra øre til øre og er enig i alt predikanten sier

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar

Ts, er du kristen eller blir dette enda en "tråkke-på-kristendommen-fordi-den-er-bare-tull"-tråd?

Jeg sitter igjen med inntrykk av at mange i disse miljøene snakker mye sammen og danner sine egne sannheter, uten å lese bibelen.

^^^^^^^^^^

altfor sant

Endret av Noen123
Lenke til kommentar

Ts, er du kristen eller blir dette enda en "tråkke-på-kristendommen-fordi-den-er-bare-tull"-tråd?

Men uansett er jeg enig i at jeg også har hørt dette litt for mange ganger.

Jeg sitter igjen med inntrykk av at mange i disse miljøene snakker mye sammen og danner sine egne sannheter, uten å lese bibelen.

^^^^^^^^^^

altfor sant

Nei jeg er ikke kristen.

Tråden er en hva-synes-du-om-denne-typen-kristendom-tråd der både kristne og ikke-kristne inviteres med å komme med synspunkter.

Interessant for meg å se andres synspunkter siden jeg var en del av denne type miljø i veldig mange år...

Lenke til kommentar

Vel, deler av bibelen lover svar på bønn i en eller annen form, så det er ikke overraskende at dette er noe noen kristne tror på. Dog så er utsagnet relativt diffust og uspesifikt, så det er vanskelig å vite hvordan man egentlig skal "lytte" til denne Gud-figuren.

Lenke til kommentar

Høres mer ut som at de oppmuntrer mennesker til å bli liksom-shizofrene. Tenk om noen av disse menneskene virkelig er shizofrene og denne stemmen sier "drep"?

Under hvor mange tragedier har ikke psykisk syke mennesker sagt at de ble kommandert av gud til å drepe?

Lenke til kommentar

Hvorfor er det ikke flere kristne som reagerer på disse påstandene liksom?

Vil de ikke drite seg ut i frykt for å peke seg selv ut som dårlige kristne som IKKE har kontakt med gud kanskje? Litt som keiserens nye klær syntes jeg, der ingen egetlig tørr å innrømme at de ikke ser noen klær (hører denne gudens toveis "kommunikasjon"...) men velger å spille videre slik at ingen skal oppdage det...

Til de som virkelig HØRER stemmer inne i sitt eget hode er jo dette en gave pakke av de store, for du kan jo være riv ravende klin kokos under dekke av "guds stemme".. :eek: Du er jo bare det lederne av denne søpla kaller for en god kristen...

Jeg har personlig ALDRI hørt noen stemme inne i hodet mitt, ikke engang når jeg tilhørte dårenes troskap... Så hvordan de kan se på klare tegn på galskap som "guds" stemme løser jo gåten over de gærningene som har drept i den tro at det var gud de hørte... Merkelig at voksne og, ihvertfall i utgangs punktet, fornuftige mennesker, som på toppen av det hele er ledere, går ut med slikt syntes jeg....

Men det er som den godeste Hitchens sier, "religion poisons everything!". Så sant som det er sagt...

Lenke til kommentar

Kom over denne bloggposten. Det er denne type kristendom jeg har vokst opp med. Har hørt disse ordene så mange ganger, hva synes dere andre om denne type kristendom? Både dere kristne, og andre? :)

Link til bloggen

Utdrag:

Å bruke tid med Gud er mye mer enn å be en kort bønn før man legger seg, og så sovne. Å bruke tid med Gud er akkurat som å bruke tid med venn; man finner på ting sammen. En ting som er veldig viktig er å ikke bare be, men også lytte! Gud hører bønn og Han SVARER på dem - Gud er ikke en gammel, stille mann oppe i Himmelen; Han er din Far som ønsker å snakke med deg! Bønn er toveiskommunikasjon. Føler du at du ikke får svar på bønnene dine? Kanskje er det på tide å roe ned pratinga litt, og lytte til hva Gud har å si til DEG?

Som sagt, jeg er vokst opp med slikt som dette. og når jeg leser det nå, så må jeg innrømme jeg blir litt pinlig berørt på vegne av skribentene.

Svaret på det må nok være fra bibelen, for som Jesus sier der:

"Og jeg vil be Faderen, og han skal gi dere en annen talsmann, som skal bli hos dere for alltid: sannhetens Ånd. Verden kan ikke ta imot ham, for verden ser ham ikke og kjenner ham ikke. Men dere kjenner ham; han blir hos dere og skal være i dere."

Og

"Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende."

At "verden ikke ser ham" er jo tydelig - og "verden" vil jo heller ikke høre på dem som gjør det.

Ellers er det nok mange måter å tenke om og beskrive dette på, sitatet er jo relativt naivt, eller folkelig, i positiv betydning. Men feil er det ikke.

Heller ikke er det nødvendigvis en enkel øvelse å "høre" hva Gud sier, det er lett å legge Gud ord i munnen og forskuttere hans vile og plan. Jeg synes denne salmen av Jakob Paulli - "Lær meg å kjenne dine veier" - sier det treffende:

Lær meg å kjenne dine tanker

og øves i å tenke dem!

Og når i angst mitt hjerte banker,

da må du kalle motet frem.

Når jeg har tenkt meg trett til døden,

så si hva du har tenkt, o Gud!

Som kristne har vi ikke monopol på Sannheten i våre egne meninger, men må "høre etter" Guds stemme, først og frems i Skiften.

Endret av Romeren
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Link til bloggen

Utdrag:

De tar det fra bibelen. Det står mye om det i Johannes evangelium. Ikke noe rart med å høre Guds stemme. Gud lever og da er det også naturlig at Han kan snakke til oss. Jeg snakker til Jesus som til en venn så klart. Kontemplasjon er viktig for å komme nærmere Gud.

Her får Vassula Ryden et budskap fra Jesus:

Vassula, Mitt Ord är som en lampa som ger ljus och lyser så att varje själ skall kunna se Mig, känna Mig och återvända till Mig, förstår du? Jag önskar ta bort detta mörker som ligger tungt över världen ♥ Jag ger er Min Lampa så att ni kan sätta Den på hållaren och inte under era sängar ♥ Jesus den 28 augusti 1989

http://www.slig.se/

Lenke til kommentar

Og jeg som var overbevist om at stemmer i hodet var et soleklart tegn på galskap...

... men jeg forstår fremdeles ikke hvorfor gud KUN skravler med de som allerede tror på ham da... Hvorfor satser han ikke på ALLE mennesker på hele jorden da? Nei, religion er og blir galskap for meg.. Det er helt sikkert!

Anbefaler deg å se

videoen Dixi... Den er virkelig noe for seg selv....

Og forklarer hvorfor den lille guden din er en umulighet og at religiøse er stormannsgale... ;)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Og jeg som var overbevist om at stemmer i hodet var et soleklart tegn på galskap...

... men jeg forstår fremdeles ikke hvorfor gud KUN skravler med de som allerede tror på ham da... Hvorfor satser han ikke på ALLE mennesker på hele jorden da? Nei, religion er og blir galskap for meg.. Det er helt sikkert!

Anbefaler deg å se

videoen Dixi... Den er virkelig noe for seg selv....

Og forklarer hvorfor den lille guden din er en umulighet og at religiøse er stormannsgale... ;)

Hva mener du med at religiøse er stormannsgale?

Når jeg så videon tenkte jeg på hva som står i bibelen. - Når jeg ser din himmel, dine fingrers gjerninger, solen og stjernene som du har gjort. Hva er da et menneske at du kommer det i hu. Et menneskebarn at du ser til han. :)

Jeg tror ikke Gud presser seg på mennesker. Han har gitt mennesker fri vilje til om de vil tro på han eller ikke. Men jeg vet om mennesker som ikke var kristne som både har sett og hørt Jesus. Så det forekommer.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at er man kristen, så har man ikke noe valg: Gud er mer enn alt, og omtaler man ham som en "kompis" har man ikke skjønt det. Det nærmeste forsøket han noensinne var noe man kunne bli "kompis" med var Jesus, og med et sosialt og mellommenneskelig syn på ting kan vi vel ikke si at det endte så bra (selv om det gikk helt etter den uransakelige planen).

Lenke til kommentar

Når de tror at gud har noen som helst interesse av å bli tilbedt av noen bitte bitte pitte små skapninger på en bitte liten planet som er en av 1024 planeter i et univers som teller over 500 milliarder galakser (vet ikke om du engang KLARER å forestille deg hvor ufattelig svært og mange dette er jeg, men du kan prøve), ja da er de stormanns gale! Enten det eller så er den guden en megalomaniac av de helt store... Vi snakker her om den samme guden som har så liten innsikt i sitt eget skaperverk at han ikke bare skapte oss med visse naturlige "dyder", men har nektet oss å benytte oss av dem i såkalte "lover" etterpå...

En gud som ikke visste at veksels bruk, det vil si at du planter poteter det ene året og korn året etter der igjen, var en nødvendighet for å ikke utarme jorden... Han kalte det til og med en vederstyggelighet....

Denne guden skal da liksom ha skapt hele det enorme universet med alt i det og så vet han ikke engang dette? Og på denne lille planeten klarer han ikke engang å overbevise alle de som er intelligente nok til å tro på ham engang... Vet du, det får du ikke MEG til å tro altså ;) Det blir for meg som den reneste stormannsgalskap å regne å tro at en slik gud "snakker" med enkelte på denne lille planeten... og innfrir løfter på ting han ellerede vet svaret på... Nei, det blir for dumt for meg...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når de tror at gud har noen som helst interesse av å bli tilbedt av noen bitte bitte pitte små skapninger på en bitte liten planet som er en av 1024 planeter i et univers som teller over 500 milliarder galakser (vet ikke om du engang KLARER å forestille deg hvor ufattelig svært og mange dette er jeg, men du kan prøve), ja da er de stormanns gale! Enten det eller så er den guden en megalomaniac av de helt store... Vi snakker her om den samme guden som har så liten innsikt i sitt eget skaperverk at han ikke bare skapte oss med visse naturlige "dyder", men har nektet oss å benytte oss av dem i såkalte "lover" etterpå...

En gud som ikke visste at veksels bruk, det vil si at du planter poteter det ene året og korn året etter der igjen, var en nødvendighet for å ikke utarme jorden... Han kalte det til og med en vederstyggelighet....

Denne guden skal da liksom ha skapt hele det enorme universet med alt i det og så vet han ikke engang dette? Og på denne lille planeten klarer han ikke engang å overbevise alle de som er intelligente nok til å tro på ham engang... Vet du, det får du ikke MEG til å tro altså ;) Det blir for meg som den reneste stormannsgalskap å regne å tro at en slik gud "snakker" med enkelte på denne lille planeten... og innfrir løfter på ting han ellerede vet svaret på... Nei, det blir for dumt for meg...

Gud har skapt noe enormt stort, men han er også skaper til alt mikroskopiskt han er langt borte, men han er også nær skapningen sin. Gud er allestedsværende.

Når det gjelder alle lovene i moseloven så var det til Israelerne. De ti bud ble av Gud hogd inn i stenplate, mens alle de andre budene nok først og fremst i fra Moses selv for at det skulle være ordning i fra leiren deres.

Vi lever i nådens tidsalder, ikke i loven. Loven måtte komme først for at det skulle være noe man kan få nåde ifra. De ti bud er allikevel greie å forholde seg til som kristen. Holder man seg til kjærlighetsbudet at man skal elske Gud og mennesker så holder man alle de ti bud.

For ateister er sikkert også noen av disse lovene greie vil jeg tro. At man ikke skal drepe eller stjele.

Selv om man lever i nåde så skal man allikevel prøve å leve i Guds kjærlighet. Selv om kristne ikke alltid vet og klarer dette.

Norges lover er vel også greie å ha. Om 1 milliard år så er kanskje noen av Norges lover like dustete og uforståelige som mange av de lovene som det står om i Moseloven.

Endret av dixi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...