JohndoeMAKT Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Ankh: En veldig god grunn: Moderne maskiner er flerbrukermaskiner. Hvorfor skal mine data generert av en installert applikasjon være tilgjengelig for de andre brukerne og vice versa? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 JohndoeMAKT: Hvordan det er relevant, er vel at brukeropplevelsen, som du påpekte, er relevant til kvalitet på programvare. Dog det må sies at dette er blitt vesentlig bedre de siste, tja, 15 årene. Men det er fortsatt folk som ikke er klar over hvordan et bra brukergrensesnitt settes opp. En ting som irriterer meg i dag, er at alle mulig programmer på død og liv skal ha update tjenester som surrer og går. Det plager meg voldsomt at hver gang jeg starter maskinen, skal 20 programmer laste ned oppdateringer. Dette er dog ikke noe problem under Linux, men det kunne vært fint om Microsoft kunne laget én enkel tjener der folk kan legge inn egne oppdateringer, så en slipper Adobe Update Launcher, Java Update Scheduler, Google Updater o.s.v. Hvorfor kan ikke eventuelle oppdateringer gjøres når programmet startes, istedet for som en kontinuerlig service? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 JohndoeMAKT: Ser den, men man kunne vel laget et system hvor man samlet brukerdata i samme mappe som resten av programmet og kun gav pålogget bruker tilgang til sine egne brukerdata selv om mappa med brukerdata lå i samme mappe som resten av programmet. Forøvrig bruker de fleste jeg kjenner sin egen maskin og dermed blir det bare mer styr med data spredt utover hele mappestrukturen og man ender opp med flere og flere mapper til ukjente programmer som har blitt avinnstallert en eller annen gang. Oppdateringsmarerittet har jeg gitt opp. Med unntak av windows update og antiviruset slår jeg av automatisk update, så søker jeg heller manuelt etter oppdateringer gjevnlig når det passer meg. Flere ganger i uka sjekker jeg sider som snapfiles og lignende og ser om det har komemt nye versjoner. Isåfall tar jeg full avinstallasjon av innstallert program, sletter mapper og registeroppføringer, snarveier osv før jeg legger inn den nye versjonen fra scratch. Tungvindt, men har gitt en problemfri hverdag i alle år med pc. Har testet ut automatiske oppdateringer, og opplever følgende: -Feil under oppdateringen gir datakrasj -Oppdaterer til siste versjon, men med feil språk (Oppdaterer fra norsk til engelsk) -Legger inn ny versjon i tillegg til gammel versjon med dobbelt sett med snarveier -Tar ikke hensyn til valgte innstallasjonsmapper men legegr ny versjon i defaul mappe Osv osv. Dette gjør at det blir mye rot å rydde opp i, så for å unngå dette tar jeg det manuelt slik jeg gjør. Ett par timer med oppdateringer og rydding på pcen om dagen gir en problemfri bruk resten av døgnets 22 timer. Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Enig der.Jeg synes at alle filer og mapper til et programm burde blitt lagt i installasjonsmappa slik at alt tilhørende programmet lå under en mappe og ikke spredd utover maskinen. Kjenner ikke til noen grunn til at det gjøres som det gjøres utover å gjøre det verre for brukeren. En ting er at de legges der de gjør, en annen ting er også at de ikke fjernes sammen med resten av programmet. Innstillingene må lagres i hver brukers hjemmekatalog for at programmet skal kunne brukes av flere på maskinen. Ofte må programmer også installere seg i systemet, og da må de inn i Windows-katalogen. Men hvorfor har du problemer med det? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Hovedgrunnen til at det er et "problem" er at over tid fyller det opp maskinen med rester etter avinstallerte filer. Når man forsøker å holde maskinen mest mulig ryddig så er det frustrerende å se filer og mapper spre seg overalt. Ta f.eks openoffice. Jeg har opprettet enn mappe som heter openoffice hvor jeg innstallerer openoffice og legger inn ordlister. Utover det så opprettes det nye mapper under programfiler (x86). AVG, selv om man avinnstallerer AVG9 så ligger det fortsatt masse mapper og filer rundt om som blir liggende i tillegg til det som legges inn når man legger inn AVG10. Drivere og programmer til canon, garmin, gigabyte osv kunne jeg tenkt meg å ha litt adskilt fra generelel windowsfiler, og gjerne sammen med tilsvarende filer fra f.eks ATI, dvd-brenneren osv. Dette igjen har med å vite at hvis det oppstår en konflikt med f.eks skjermkortdriveren ligger den i mappa sammen med alle andre drivere JEG har lagt inn adskilt fra oppdateringer, software og drivere WINDOWS har lagt inn. Så har vi java. Har vært borti mange titalls pcer hvor det ligger en liste med java innstallasjoner i legg til/fjern programmer. Firefox. Kjører jeg kun update og senere avinnstallerer så ser jeg den avinnstallerer versjon for versjon bakover i motsetning om jeg kun legger inn siste versjon. Da har jeg ennå ikke snakket så mye om win som flytter filer og mapper til kryptiske mapper på andre fysisk andre stasjoner (f.eks fra c:\ til d:\ på fysisk annen disk.) Dermed blir poenget med å ha en separat disk man kan kludre til og formatere uten å krasje win borte da alt fordeler seg på alle stasjonene etterhvert. AVG lager også mapper på alle stasjonene nå. Uansett, poenget er at det ihvertfall for meg blir enklere å administrere filer og mapper hvis jeg vet at alle filer, mapper, snarveier, .dll, .ini, saves osv er samlet under en mappe tilhørende det programmet. Da kan man slette mappa etterpå for å fjerne alle spor etter å ha avinstallert. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 JohndoeMAKT: Ser den, men man kunne vel laget et system hvor man samlet brukerdata i samme mappe som resten av programmet og kun gav pålogget bruker tilgang til sine egne brukerdata selv om mappa med brukerdata lå i samme mappe som resten av programmet. Problemet er vanlige brukere ikke skal ha skrivetilgang det systemfiler ligger. Forøvrig bruker de fleste jeg kjenner sin egen maskin og dermed blir det bare mer styr med data spredt utover hele mappestrukturen og man ender opp med flere og flere mapper til ukjente programmer som har blitt avinnstallert en eller annen gang. Nei, de kjører som to brukere. Seg selv og seg selv som superbruker. I Windows < Vista er det den samme, men i alt av andre systemer inkludert Vista/Win7 er det et klart skille mellom hva de to skal få lov til. Jeg syntes egentlig UNIX har fått det til ganske så bra. Statiske systemfiler legges én plass og kan ikke endres av brukere og en dott-folder i hver brukers hjemmemappe som inneholder alle egengenererte data. Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Hovedgrunnen til at det er et "problem" er at over tid fyller det opp maskinen med rester etter avinstallerte filer. Når man forsøker å holde maskinen mest mulig ryddig så er det frustrerende å se filer og mapper spre seg overalt. Ta f.eks openoffice. Jeg har opprettet enn mappe som heter openoffice hvor jeg innstallerer openoffice og legger inn ordlister. Utover det så opprettes det nye mapper under programfiler (x86). AVG, selv om man avinnstallerer AVG9 så ligger det fortsatt masse mapper og filer rundt om som blir liggende i tillegg til det som legges inn når man legger inn AVG10. Drivere og programmer til canon, garmin, gigabyte osv kunne jeg tenkt meg å ha litt adskilt fra generelel windowsfiler, og gjerne sammen med tilsvarende filer fra f.eks ATI, dvd-brenneren osv. Dette igjen har med å vite at hvis det oppstår en konflikt med f.eks skjermkortdriveren ligger den i mappa sammen med alle andre drivere JEG har lagt inn adskilt fra oppdateringer, software og drivere WINDOWS har lagt inn. Så har vi java. Har vært borti mange titalls pcer hvor det ligger en liste med java innstallasjoner i legg til/fjern programmer. Firefox. Kjører jeg kun update og senere avinnstallerer så ser jeg den avinnstallerer versjon for versjon bakover i motsetning om jeg kun legger inn siste versjon. Da har jeg ennå ikke snakket så mye om win som flytter filer og mapper til kryptiske mapper på andre fysisk andre stasjoner (f.eks fra c:\ til d:\ på fysisk annen disk.) Dermed blir poenget med å ha en separat disk man kan kludre til og formatere uten å krasje win borte da alt fordeler seg på alle stasjonene etterhvert. AVG lager også mapper på alle stasjonene nå. Uansett, poenget er at det ihvertfall for meg blir enklere å administrere filer og mapper hvis jeg vet at alle filer, mapper, snarveier, .dll, .ini, saves osv er samlet under en mappe tilhørende det programmet. Da kan man slette mappa etterpå for å fjerne alle spor etter å ha avinstallert. Jeg skjønner ikke problemet. Hvorfor er det så galt at det ligger småfiler rundt omkring? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Som pcbruker har jeg erfart at pcen fungerer best når man har den ryddig, dvs fjerner rester av avinnstallerte programmer og holder den oversiktelig og up to date. Det har jo også med å luke vekk eventuelle konflikter som måtte oppstå. Hvis program A krasjer fordi program B er tilstede, er det greit å prioritere hva man trenger mest og få fjernet alt som kan skape konflikter. Mange programmer vil heller ikke installeres hvis det ligger rester av det gamle rundt om, noen utviklere lanserer egne removal tools for å fjerne alt. En siste ting er også snarveiene. De blir ofte liggende igjen etetr avinnstalleringene, og om man oppdaterer eller avinnstallerer er det forvirrende hvis det f.eks ligger 5 like ikoner på samme sted hvorav 4 av dem linker til avinstallerte versjoner. Andre programmer igjen krever at man fjerner avinstallerte programmers ini filer gjemt i skjulte mapper for å få lagt inn ny versjon. Et brenneprogram jeg bruker kom i ny versjon og den nye versjonen gjorde at brenenren ikke fungerte. For å få den til å virke måtte alt av den gamle versjone bort og så måtte jeg legge inn en midlertidig beta versjon inntil det kom ny versjon. Slike opplevelser gjør at jeg vil ha kontroll på hva som legges inn og hvor det havner slik at jeg kan feilsøke hvis noe går galt eller fjerne ting jeg ikke vil ha 100%. Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Hvorfor fungerer PCen bedre når du fjerner noen filer her og der? Jeg må innrømme at jeg aldri har opplevd at programmer ikke vil la seg installere. Det høres ut som et buggy program. Og jeg har hatt ganske så "skitne" installasjoner. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Jeg syntes egentlig UNIX har fått det til ganske så bra. Statiske systemfiler legges én plass og kan ikke endres av brukere og en dott-folder i hver brukers hjemmemappe som inneholder alle egengenererte data. Ja, dette kunne de gjort bedre i Windows. Det er jo lagt til rette for det (i Windows 7 og Vista), altså du skal ikke endre på systemet, og utviklingsverktøyene til Microsoft har egen funksjonalitet som legger konfigurasjonsfiler under hjemmemappene. Men mange utviklere driter i det allikevel, og legger inn Dll-er og drit der de ikke hører hjemme, og bruker registry til å registrere informasjon om seg selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå