Gå til innhold

Jeg synes programmer blir verre og verre...

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Jeg synes mange programmer blir verre og verre.

Fra gammelt av husker jeg brenneprogrammet nero som gikk fra et bra brenneprogram til en samling bloatware.

Adobe reader gikk fra å være en pdf leser til å bli stappfullt av funksjoner langt utover hva man trenger til å åpne pdf filer.

Etterhvert har adobe flash fått en download manager. Hvorfor? Bittelille flash har en download manager som sannsynligvis er større enn programmet det skal være download manager for.

Forøvrig har både flash og shockwave gått fra å være offline til å være online innstallasjon, og det funker sjeldnere og sjeldnere så må lete rundt i borthjemte menyer for å finne en link til en offline innstallasjon man er heldig om virker sånn noenlunde.

Så stappes programmene fulle av ekstra toolbarer og småprogrammer man ikke trenger og man må finlese enhver installasjon for å unngå å få en million småfunksjoner til alt mulig.

Selv openoffice ble lagte ut med og uten java. Neste blir vel openoffice med NIS, winamp, roxio, google earth og firefox nettleseren.

Så har vi avg og lignende som ved hver nye utgivelse klarer å krasje internet explorer. DEN trodde de vel ikke fantes på noen maskiner....

Zonealarm sender ut falske virusadvarsler for å pushe brukerne til å kjøpe paid versjon, og programmene splittes opp i tusen versjoner etter hvilken nettleser, OS-bit, og alt mulig man har.

Har man IE 32 og 64 bit, samt opera og firefox så blir det plutselig 4 versjoner av det samme.

Live mail gikk fra enkel og oversiktelig sak, til stappfull av menyer og valg.

Sikkert kjekt for de som vil sortere mail og bruke kalender og lignendee, men den gruppen bruker vel outlook.

Nå som openoffice beynte å bli bra, ventet bare for å kune lagre som office 2007/2010, så stikker folk og begynner med libre. Oracle sitter vel da med patentene, mens utviklerne har rømt.

Så nå blir det sikkert bra.

Så har vi HP.

De bloater ned maskinene sine så mye at man må ta BIOS oppgradering for å få den til å funke før man har tatt den i bruk i det hele tatt.

Crap programmer som starter før win, og bare vanskeliggjør og forlenger oppstarten.

Så har man win sin default påslåtte defragmentering, som kjører i tillegg til medfølgende bloatede defragmentering.

Litt dumt at man kjøper maskin med SSD disk og så kjører 2-3 defrag programmer i bakgrunnen.

så har vi oppdateringene. Greit nok med utvikling og tetting av sikkerhetshull, men når det slippes 2-3 oppdateringer i uka og oppdateringene er av en type som: Oi, internet explorer? Nei DET har vi aldri hørt om. Er det en musdriver?. Eller: Vi lanserer programmet uten å teste det. Oi, krasjet det pcen? Oi, mistet du nettforbindelsen? Oi, ble BIOS overskrevet? Oi, ble skjermkortdriveren slettet? Nei, vi får vel gi ut en ny versjon da..

Er det BARE jeg som føler at det sitter en gjeng og bare gnir seg i hendene hvis de kan fucke opp maskinene de selger eller lage programmer som ødelegger gleden ved å bruke maskinen.

Skjønner mer og mer hvorfor apple har så stor fremgang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har rett i mye av det du sier, men det er grunner til at det er slik. Som utvikler vil jeg bare si hvordan jeg ser på saken.

Programmer som blir større enn du synes de burde være, har en litt trist årsak. Ting som blir implementert som du ikke liker, er ting andre brukere spesifikt har bedt om. Ofte vet ikke brukere egentlig helt hva de vil, eller ikke vil ha, før det blir presentert. Ofte kan utviklere bruke tid på å implementere noe som er blitt foreslått av flere brukere, men som viser seg å være søppel i det ferdige produktet. Problemet da er at når først en slik funksjon blir implementert, er det nesten umulig å fjerne dem uten at de få brukerne som faktisk bruker det går berserk. Et knakende godt eksempel på dette var bindersen i Office. Denne var stort sett hatet av alle brukere, men så fort de fjernet det, så dukket det MS visste kom til å skje når de fjernet det opp: support-telefoner fra folk som lurte på hvor bindersen eller hunden hadde tatt veien.

Programvareoppdateringer er uunngåelige. Dette fordi programvare er umulig å skrive riktig første gangen. Dette kommer av flere årsaker, men mye fordi det er mye jobb som skal gjøres, og det er vanskelig å holde tankene helt riktig under hele prosessen. Det finnes ikke programvare uten feil. En annen grunn til at programvare inneholder feil, er at programvare ofte er avhengig av også andre programmer (skjermkortdrivere, biblioteker, og script) for å oppføre seg riktig. Er det noe i veien i disse delene, vil det gå utover programmet du faktisk sitter og bruker aktivt.

At oppdateringer kommer ofte, er nødvendigvis en bra ting, men det er veldig irriterende når en hver eneste dag må sitte og laste ned oppdateringer til ett eller annet program.

HP og PC produsentene sitter med problemet at det er dyrt å skreddersy datamaskiner, og vanskelig å gi dem til en rimelig penge. Derfor er datamaskinene sponset gjennom at HP for eksempel selger plass til tredjepartsprogrammer som brukeren ikke egentlig hverken trenger eller er interessert i. Men dette setter ned prisen på PC-en. Macintosh har ikke dette, men til gjengjeld koster også datamaskinene mer.

Et problem er også at brukere er ikke egentlig interessert i at ting endrer seg, selv om det endrer seg til det bedre. Alle brukere er svært konservative når det gjelder endringer (se alle lanseringer av Windows noensinne) selv når endringene er til det bedre. Og det er ikke bare for datamaskiner dette gjelder. Akkurat samme fenomenet skjedde med New Coke fra Coca Cola. De gjorde nøye markedsundersøkelser som viste at under blindtest foretrakk nær sagt alle new Coke fremfor vanlig Coca Cola, men når Coca Cola valgte å slutte å selge gamle Cola for å kunne bedre konkurrere direkte med Pepsi Cola, så ble det et oppstyr som vi fortsatt hører om. Det gikk så langt at new coke nå står for under 1% av Cola salget til Coca Cola, til tross for at folk likte new coke bedre under blindtest.

For å dra dette over på datamaskiner igjen, så opplevde vi dette med det nye brukergrensesnittet til Windows Vista. Det var masse bråk om "hvor ting ble av" til tross for at slike ting tar langt mindre tid å lete fram i Vista enn XP hvis en gidder å sette seg inn i hvordan systemet i Vista (og 7) egentlig fungerer.

Nero Burning Rom er fortsatt Nero Burning Rom, men du kan nå gjøre mange ting som de fleste ikke trenger. Men noen bruker det, og det er ikke som at selve programmet har endret seg siden før, det er bare blitt langt flere programmer som gjør at brukere blir forvirret.

Å skrive programvare er en labyrint av irrasjonell og uberegnelig oppførsel fra brukere, og krever masse undersøkelse av hvordan mennesker oppfører seg, og reagerer. Det finnes en rekke eksempler på slike ting som brukere ikke tenker over, men som utviklere nødvendigvis må tenke over. De siste ti årene går en for eksempel vekk i fra den klassiske meldingsboksen der en må svare ja eller nei. Dette på grunn av at mange brukere leser ikke meldingsbokser. I den tro at de slipper å svare, trykker svært mange brukere på krysset (dette betyr som regel Cancel, ikke "Jeg vil ikke svare nå")

Det er ikke bare hva som er teknisk sett den beste løsningen som alltid er det en må ha i hodet. Det første en lærer seg når en starter å skrive programmer for kunder er at kunder ikke leser dokumentasjon, og skriver inn helt merkelige ting der de ikke burde. Å validere brukerinput er noe som en vil komme til å bruke mye tid på.

Alt i alt er programvareutvikling vanskelig. En må høre på hva brukerne vil ha, men samtidig kan en etterpå forvente å få kjeft for å ha gjort akkurat det brukeren ba om. Programvareoppdateringer er nødvendig fordi det er svært vanskelig å skrive helt korrekte programmer. Når en skriver programmer er noe av den største jobbe å passe på at programmet funker på så mange steder som mulig, og uansett hvor mye en prøver, vil en alltid dette borti maskiner hvor programmet ditt enten kræsjer, eller nekter å starte. Til tross for at du har brukt en måned alene på å passe på at det skal fungere på så mange systemer som mulig.

Men jeg deler irritasjonen på mye av dette, men det er en bieffekt av hvordan mennesker er, både utviklere og brukere.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det som er frustrerende er at nå som maskinene er blitt ganske så kraftige så har man jo utrolige muligheter til å forenkle hverdagen enormt.

Og så ender det med at man forverrer hverdagen enormt isteden fordi "noen" tar valg som virker uforståelige utviklingsmessig for alle jeg snakker med.

Siste HP laptop jeg var borti måtte man ta BIOS oppdatering for at laptopen ikke skulle låse seg under oppstarten fordi maskinen var så bloatet med crapprogrammer at den ikke lenger taklet å ha noe tilkoblet usb portene under oppstarten.

Dette var selvsagt ikke testet av hp (Hvordan kunne vel de vite at folk faktisk bruker usb portene på maskinene) men de kastet seg rundt og bare 2-3 måneder senere lå ny bios klar som løste problemet.

I mellomtiden dukker det opp fasinerende nye problemer, som alle skyldes bloating og hva ihvertfall jeg mener er dårlige løsninger.

For min del har jeg gitt opp og kjøper nå alltid med en win 7 på dvd og første oppstart av maskin er kun for å fjerne gjenopprettingspartisjon og legge i win 7 plata og restarte maskinen slik at man får formatert dritten vekk og starte med ny innstalalsjon av os.

Hva hjelper det meg at en pc blir en tusenlapp billigere ved å fylle den opp med crap, når jeg må kjøpe os utenom for å få maskinen til å virke sånn noenlunde?

Det er heller ingen garanti for at en pc blir billigere til oss kundene selv om den blir billigere å produsere.

Mistenker at produsentene stikker besparelsen rett i lomma....

Jeg og mange andre ville heller betalt en tusenlapp ekstra for å få en tom maskin i handa, og jeg skjønner ikke hvorfor ikke produsentene ser at de kan tjene ekstra penger på å levere mindra samtidig som kundene blir mer fornøyde.

Saken er jo også at endel verktøy til å fikse f.eks oppstartsproblemer ligger på os PLATA, noe som er håpløst når man kun har tilgang til recovery partisjonen (hvis man i det hele tatt får startet pcen og gis tilgang til recovery biten i det hele tatt.

Poenget med f.eks nero er jo at skal man drive med f.eks fotobehandling er det bedre programmer enn nero, og de aller aller fleste brukte nero kun til å brenne plater.

Hvordan komemr man på at man skal 30 doble størrelsen, legge til alle de nye funksjonene, spre dem utover menysystemet fra helvete, tilby ulike mer eller mindre avanserte GUI osv.

Vil man svi en plate gidder man vel ikke ta stilling til om man skal gjøre jobben med en easy, advanced, custom eller annee GUI.

Og hvem fant ut at bittelille flash måtte ha en download manager?

Openoffice, hvorfor måtte man plutselig velge med og uten java for å laste ned?

Er det ikek bedre å laste end java fra nettopp java, enn å ta det via openoffice?

Og hvorfor ble pluselig java i 32 og 64 bit versjon?

Kom det pluselig et behov for 64-bit java?

Rare greier.

Det jeg selvsagt skjønner, er programmerernes problemer med å tilpasse programemr til ulike os, nettlesere, bit-versjoner, og unngå konflikt med ulike programmer.

Det som er rart er jo at jeg opplever lite konflikter mellom alle småprogrammene, men når f.eks AVG lanserer en ny versjon så blir det alltid et eller annet konflikt med internet explorer.

Flertallet av pcene i verden bruker windows, og alle dem har internet explorer.

Da synes jeg det er rart at det oppstår konflikter med et av de aller mest vanligste programmene i verden.

Kanskje det nettopp er det at det er så vanlig at det aldri blir sjekket med konflikter fordi man kun konsentrerer seg mot de mer uvanlige.

Er bare en følelse av at ting blir unødvendig knotete og at hverdagen kunne vært så mye enklere hvis man hadde gjort ting litt enklere.

Lenke til kommentar

Det er egentlig en veldig interessant problemstilling du kommer med, og det er absolutt noe jeg har lyst til å jobbe med når jeg er ferdig utdannet (markedsføring).

Problemet med bloatware på en ny maskin er enkel. Eksempelvis kjøpte jeg en ny Asus UL30V. Denne kom med noen tullespill for barn, til tross for at datamaskinen ikke har et utpreget barnslig preg. Produsenten for disse spillene var den samme som produserte bloatspillene til andre maskiner, men jeg kan ikke huske navnet.

I tillegg følger det som vanlig med et dårlig brenneprogram, og prøveversjoner av AV. Alt dette for å senke prisen på det endelige produkter, ettersom produsentene tjener penger på denne bloatwaren de legger med.

De aller fleste på dette forumet har veldig mye høyere kompetanse enn gjennomsnittet som skal kjøpe datamaskin. Derfor er ikke dette i utgangspunktet et problem for produsentene når de skal selge til et kvinnfolk på 35. Hun har ikke peiling på om datamaskinen på Elkjøp har bloatware. Hun vet ikke engang hva bloatware er. Gruppen med nok kompetanse (de aller fleste på dette forumet) er en altfor liten gruppe til at lommebøkene våre har nok stemmekraft.

Jeg satte "i utgangspunktet" i fet skrift, ettersom bloatware faktisk er et problem for produsentene. Jeg har nevnt hva jeg mener om "percieved value" i andre tråder, og det er nettopp dette datamaskiner med bloat mangler. De mangler det lille ekstra. Datamaskinen kan være blank og fin i butikken, men når den blir treigere, popupper fra bloat begynner å bli irriterende, klistermerker begynner å bli stygge etc. mister produsentene de lojale kundene.

De mister de til Apple. Det er egentlig ikke rart Apple har fått så vanvittig gjennnombrudd for sine produkter i det siste, til tross for en latterlig overprising. Man slipper klistermerker, bloatware og andre kjipe ting man ikke vil ha. Altfor mange av PC- brukere får virus når prøvetiden på AV går ut. Dette slipper man på MAC.

Jeg er ikke en fanboy. Jeg har aldri eid et Apple- produkt, og kommer aldri til å kjøpe et. Men som markedsøkonom ser jeg veldig opp til Apple. Jeg synes de har gjort noe genialt med sine produkter. De er mye mer innovative enn det Microsoft noen gang har vært, selv om de nesten ikke "finner opp" noe selv. Den smarteste oppfinnelsen til Apple er egentlig å lage et fullstendig produkt, ikke et produkt hvor forbrukeren (eksempelvis meg) må bruke tre timer på å "reparere" en helt ny datamaskin out of the box.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

FlinkeFreddy: Helt enig.

Det har jo gått opp for meg hvorfor folk hater måten pcer blir levert, og det føles som om produsentene sager av greina de sitter på.

Tviler på om en kunde som skal kjøpe seg en splitter ny bil ville godtatt klistremerker som dekket hele dashbordet, at den som default ble levert med en påmontert tilhenger med dårlige hjul og null kapasitet, samt at man etter 60 dager måtte bytte alle instrumentene i bilen.

Apple har absolutt skjønt hvordan kundene vil ha det, i den forstand at de leverer ubloatede maskiner og en mye mer positiv brukeropplevelse til kundene.

Man kan kjøpe en laptop til 5000,- og win 7 til nesten 2000,- og bruke kvelden på å fjerne recoverypartisjon, formatere og legge inn win 7 + de programmene man vil ha.

Selv med office og om man kjøpe en sikkerhetspakke så er man allikevel under 10000.

En tilsvarende mac med tilsvarende ytelser ville nok vært dyrere, men da kunne man kjøpt, pakket opp og begynt å bruke den.

En av hovedgrunnene til at jeg har unngått mac er delvis at jeg synes de spesifikasjonsmessig og ergonomimessig har vært dårligere samt at jeg føler apple låser kundene vel mye til sine valg.

Å låse iphone og ipod til itunes, krangle om man skal støtte flash all den tid så mange nettsider bruker flash og lignende ting gjør meg også skeptisk.

Det jeg savner er at man igjen får tilbudet om å kjøpe tomme maskiner uten os, bloatware, crapware, prøveversjoner av programmer man ikke vil ha, og recoverypartisjoner som fyller opp maskinen med utgåtte programmer skulle man bruke den.

Der er også en sak.

En ting er at man ikke får tilgang til å selv velge om og hva man vil legge inn av bloatwaren, det er tydeligvis en del av pakka for å selge billiger og dårligere pcer.

Noe annet er at det ikke brukes en sjekk om å laste ned siste versjon før det innstalleres.

Det burde vel være teknisk mulig at maskinen lastet ned siste versjon i det minste før den la inn det man ikke vil ha?.

Man har jo også det at maskinene leveres med office 2007 og når folk kjøper med office 2010 så leser de i manualen at de skal se om office er innstallert og registrere med serienummeret.

En nybegynner skjønner ikke at det er feil år på den officeversjonen som er lagt inn som prøveversjon, og prøver fortvilt å få til slik det står man skal gjøre.

Laster man ned via produktnøkkelkort, blir man bedt om å legge inn epostadresse uten å bli informert om at man MÅ ha en live eller hotmail adresse og linkene man blir sendt til hvis man ikke har virker ikke og å forklare hvordan man først registrerer seg og deretter logger seg inn for å laste ned er knotete.

Da har man ikke tatt med hvor man skal finne nedlastingen i begge bit versjonene, slik at man f.eks kan laste ned 32-bit versjonen for å legge den inn på en 32-bit maskin selv om man laster ned på en 64-bit.

Man har heller ikke tatt tak i at det burde vært et spørsmål hvor man kunne velge hvor det skal lastes ned, og at å kalle nedlastingsfila for et kryptisk filnavn sikkert kunne vært ordnet slik at filnavnet isteden var f.eks Office 2010 32bit elelr noe annet mer logisk.

Bare her har man lagt opp en rekke fallgruver som effektivt forhindrer andre enn erfarne brukere å legge inn office.

Og dette er fra den mest kjente og største programleverandrøren.

Når selv de kludrer dette til på en så rotete måte så er det kanskje ikke så uventet at andre følger det dårlige eksempelet?

Bloatware og rare tekniske løsninger, spesielt med tanke på eventuelle hw-oppgraderinger, gjør jo også at jeg velger å bygge selv.

Da får jeg det sånn jeg vil, og slipper masse stress med å rydde opp.

Allikevel spør jeg meg selv om det må være sånn og om ikke forbrukerne en gang for alle kan si at nok er nok.

Lenke til kommentar

Jeg var enig med deg i slutten av min Windows-bruk et par år siden. Det var alltid så mye som måtte endres og deaktiveres og byttes ut med alternativer for å få en maskin jeg kunne bruke. Om det var for å få custom hotkeys eller klassisk taskbar eller en videospiller som støttet undertekster.

Min løsning kom ved å bytte ut Windows til noe med mer frihet, bedre samarbeid mellom applikasjoner og verktøy laget som verktøy, ikke laget som applikasjons-suiter eller reklame for support.

http://www.kubuntu.com

Lenke til kommentar

Gammel programvare vokser, og må stadig legge til nye funksjoner for å holdes intresante, til slutt blir det for mye.

På andre siden kommer det hele tiden opp nye programmer som er langt mindre bloated. Det finnes hauger med alternativer til nero, infrarecorder og cdburnerxp er vel de to vanligste, koster ikke en krone og kan gjøre stort sett alt nero kunne for et par år siden.

Openoffice splitter seg, men jeg er litt usikker på hvorfor du snakker om patenter, openoffice er open source (derav navnet), så libreoffice vil nok fortsette der de avsluttet.

Winamp har holdt seg rimelig bra, om man bare minimerer det overdrevent store interfacet, så sitter du igjen med en redesign av det gamle interfacet, som kan akkuratt de samme tingene, og som på en moderne pc går akkuratt like fort.

Msn messenger, begynte som et flott oppdatert alternativ til windows messenger. Etter hvert så satt man med et program som hadde smilyes, kunne sende/motta filer, webcam støtte, ringestøtte, og et veldig rent og pent design, så startet bloaten, jeg vil påstå at msn 6 var den siste klienten som hadde alt uten å være veldig bloated, etter det har de bare lagt til mer søppel.

Heldigvis finnes alternativer som xmpp protokollen, der man kan velge mellom blandt annet pidgin og gtalk som klienter.

Nettlesere har kun sett en positiv utvikling. IE som er en hærfører for dårlig og ustandarisert bruk av html kveler seg selv sakte ved å være tregt og ustabilt. Mens firefox, chrome og opera sitter igjen som fjellstøtter for åpne standarder. Jeg hra ikke hatt problemer med at noen av de browserne har blitt mer bloated over tid, tvert i mot så blir de bare raskere og raskere for hver utgave.

Torrent:

Bitcomet var den klart beste klienten for 5 år siden, og så begynte de å bloate og fete seg opp, og så kom de og ble erstattet av µtorrent.

Antivirus:

Norton var et godt alternativ en gang i tiden, men de ødela jo maskiner helt etter hvert, så kom avg som en redder i nøden, og i dag står MSE, NOD32 og Avira igjen som noen av de letteste løsningene.

Vi er i en stadig fornyende verden av programvare, fungerer ikke det du bruker så kast det ut, med hodet først. Det finnes alltid alternativer. Denne diskusjonen har ikke endret seg de siste 10 år. "Kunder er konservative" "Kunder vet ikke hva de vil ha" er uttrykk fra tråden, det gjelder i minst like stor grad de som poster her også.

Lenke til kommentar

Jeg var enig med deg i slutten av min Windows-bruk et par år siden. Det var alltid så mye som måtte endres og deaktiveres og byttes ut med alternativer for å få en maskin jeg kunne bruke. Om det var for å få custom hotkeys eller klassisk taskbar eller en videospiller som støttet undertekster.

Min løsning kom ved å bytte ut Windows til noe med mer frihet, bedre samarbeid mellom applikasjoner og verktøy laget som verktøy, ikke laget som applikasjons-suiter eller reklame for support.

http://www.kubuntu.com

Hvordan er det noe bedre på Linux?

Jeg tenkte jeg ville se hvordan Unity funka, fordi den så bra ut. Derimot førte installasjonen til at X sluttet å starte. Og lignende ting hender hver forbanna gang jeg installerer Linux. Et eller annet slutter å funke etter jeg installerer et eller annet program. Spesielt Nautilus har en tendens til å slutte å fungere.

Det er også irriterende at det følger med masse programmer jeg aldri bruker, eller ikke egentlig var interessert i, mens programmer jeg faktisk er interessert i, gjør systemet ustabilt.

http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/products/home

Lenke til kommentar

Bare for å nevne det: Jeg tror "bloatingen" til Nero kan forklares på to måter. På en side er jeg bombesikker på at folkene bak programmet så at hele softwaren var på vei til å bli ubrukelig. Alt man kunne gjøre i Nero kunne man gjøre i Windows. Hvem gidder å betale for det? Støtte for å brenne musikk kunne man gjøre i Windows/Winamp, og brenning av .iso er for eksempel blitt standard i Windows. Core Product er fremdeles brenneprogrammet, men for å differensiere seg må Nero ha laget noe mer.

På en annen side var Nero "tha shit" før i tiden. Merkenavnet var sterkt, og alle kjente til det. I alle mulige situasjoner er det helt normalt, og enormt viktig, at selskaper ekspanderer. De har egentlig ikke noe valg. De kan ikke livnære seg på å KUN selge et enkelt lite brenneprogram. Det lønner seg ikke i lengden. Deres eneste valg er å benytte ekspertisen de betaler for, og lage flere programmer.

Men det er uansett interessant. Også med tanke på Facebook. Jeg venter i spenning på den dagen hvor man har Facebook, som på sin side er dømt til å bli overfylt av reklame/falske profiler/for mye kommersiell aktivitet/etc. På den andre siden har man uungåelig en konkurrent, som kommer til å være inovative på en eller annen måte Facebook ikke er... Litt som historien med Myspace for noen år siden.

Tja, det er dessverre en skam at markedet består av evnukker som holder umoralske salg i gang

Sier meg enig i bilanalogiene her.

På mange måter er jeg enig. Men på en annen måte ville en datamaskin uten bloat/klistermerker etc (hvis det var det du refererte til) blitt dømt nedenom og hjem på et forum som dette, fordi det ville hatt lavere pris/ytelse. Det er lett å trekke frem Mac som et eksempel på at dette er feil, men man kan ikke benchmarke en Mac mot en PC. Dessuten selger ikke Apple maskinvare, de selger en opplevelse. De aller fleste PC- er gjør ikke dette (i motsetning til noen ganske få som prøver, men feiler).

Lenke til kommentar

OS jeg har brukt de siste par årene (Kubuntu) kommer med omtrent alt av basisapplikasjoner jeg trenger ferdig konfigurert på gode måter. Standard applikasjonene snakker pent med hverandre som gjør at ting oppfører seg likt. (Fells notification-system for alle KDE-applikasjoner f.eks) og applikasjonene gjør det de skal gjøre uten å utvikles mot noe skal dekke flere bruksområder.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg kjenner til og bruker alternativene til det meste.

Holder meg til win fordi det er enklest for meg og støtter det jeg vil ha.

OpenOffice: Har lest endel om at oracle har patentert ting, mens utviklerne har rømt.

Mulig det er feil.

Brenneprogram: Bruker selv burnaware, brukte deepburner før.

Chater ikke.

winamp og andre mediaplayere: Erstattet alt med alshow (video) foobar2000 (musikk) og xnview (bilder).

Antivirus/sikkerhet: Kjører custom install av avg og huker vekk linkscanner, popuper, toolbars osv samt setter det opp til å skanne mer (komprimerte filer, epost ut osv).

I kombinasjon med comodo brannmur og firefox fungerer det bra.

Nettleser: Brukte opera i lang tid, men opplevde mye kluss fra vista kom.

Fant aldri ut av det.

Byttet da til firefox, og har kjørt på firefox siden vista kom.

Glimrende nettleser, ihvertfall for meg.

Mitt hovedpoeng er at man lesser på med funksjoner man ikke trenger, enten i programmer eller som program, samtidig som man gjør det man trenger maksimalt vanskelig.

Blir bare litt irritert når mange ikke vet om alternativene og fortsetter å slite med dårlige programmer og skaper gode tider for verstingene i bransjen.

Ddet at f.eks nero ble bloated påvirket sikkert ikke salget da det ble levert med masse pcer og folk fortsatte å kjøpe det av gammel vane.

Har sendt massevis av mail til firma som skriver at man MÅ ha adobe reader for å lese en pdf fil av f.eks en kontoutskrift, når det man trenger er en pdf-leser.

Med hundretusener av kunder som følger oppfordringen forblir adobe reader den mest brukte pdf-leseren, slik som quicktime er valgt til å spille av enhanced innhold på cd plater.

trist!

Lenke til kommentar

Nå orket jeg ikke lese alt, men detter er en helt naturlig prosess innen program utvikling.

Nye lette, enkle og konkrete programmer kommer og tar over et marked. De får større og større krav på seg. Både fra kunder, og internt i selskapet som utvikler de. De blir gradvis store, kompliserte og skal løse alt mellom himmel og jord. Dette gjør at noen lager nye lette, enkle og konkrete programmer som tar over markedet. De blir så gradvis større... osv. osv.

Lenke til kommentar

OS jeg har brukt de siste par årene (Kubuntu) kommer med omtrent alt av basisapplikasjoner jeg trenger ferdig konfigurert på gode måter. Standard applikasjonene snakker pent med hverandre som gjør at ting oppfører seg likt. (Fells notification-system for alle KDE-applikasjoner f.eks) og applikasjonene gjør det de skal gjøre uten å utvikles mot noe skal dekke flere bruksområder.

Hva så? Hvordan er det relevant for tråden?

Så bra at du er fornøyd med ditt valg av operativsystem, men det er ikke for alle.

Lenke til kommentar

Hvordan det er relevant? Trådstarter klager over at software vokser utenfor sine grenser, legger til toolbars og det som værre er. Jeg svarer at jeg under Windows også haddde samme problem og brukte mye tid på å bytte ut med alternativ software, men at etter at jeg byttet til Kubuntu var defaultprogrammene allerede installert enkle og rett på sitt bruksområde, og en toolbar har jeg aldri sett noe av. Jeg kommer heller ikke på én applikasjon som har vokst utenfor sitt bruksområde, heller motsatt hvor ting deles opp for å gjøres mer modulært og fjerner krav til å ha installert mer enn det du bruker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

WiiBoy: Hvis dette er en naturlig prosess grunnet ønske fra brukere og utviklere så forklarer det mye, men de brukerne jeg har møtt hater denne naturlige prosessen.

Når folk flykter fra adobe (til og med apple som har gått til krig mot flash), nero, osv så burde vel noen sett at hei, vi mister brukere fordi vi har fucket til programmet vårt.

Slik jeg ser det er problemet mangesidig:

Delvis følger det med programmer med både windows og bloating fra produsenten som ikke er gode nok.

Windows pakkeprogram mangler både GUI og støtte fra mange brukte format.

Brenner man plater i windows så ender man stort sett opp med en melding om at det er usikkert om man kan brenne filene uten feil.

Windows mediaplayer støtter ikke 24 bits HD musikk, ei heller de millioner av mobilformat som finnes.

Listen kan gjøres nesten uendelig lang, men poenget er at det man får med om man vil eller ei ikke er godt nok så man ender opp med å måtte legge inn noe annet uansett.

Dernest er det saken om at man nærmest lures til å tro at det kun finnes ett eneste alternativ.

I praksis alle offentlige etater skriver kun at man MÅ ha adobe reader for å lese pdf filer.

Det er også KUN adobe reader som blir bloatet med pcer, samt lagt inn av programmer som har pdf filer (bruksanvisninger f.eks).

Tilsvarende er det stort sett KUN NIS (eller mcafee en sjelden gang) som slenges med av antivirus, og ROXIO er brenneløsningen som bloates med.

Å bloate med NOD32, office 2010 i fullversjon, og tilsvarende hadde vært lettere å akseptere.

Dernest har man det at man bruker masse unødvendig tid på å rydde opp.

Først venter man på at utdaterte programmer man ikke vil ha skal innstalleres, dernest bruker man tid på å fjerne det som man har brukt tid på å vente på skal innstalleres, og dernest brukes tid på å innstallere det man egentlig vil ha.

Her er det masse rom for forbedring.

En løsning var å få opp en custom installasjon hvor man kunne huke av de bloatede programmene man ville ha.

En annen var å i det minste laste ned siste versjon av det man bloater.

En tredje er å legeg in et system for å fjerne blotware tilsvarende man kan fjerne recovery partisjonen.

Hvor deilig ville det ikke vært å hatt et menyvalg som het "Fjern bloatware".

Decrapifier og lignende kan i og for seg gjøre dette.

En annen ting er at jeg synes dette fenomenet ved stadig å gjøre ting verre bre om seg også på nett.

Arngrens side er jo kjent:

http://www.arngren.net/

Men jeg synes jo også mange f.eks offentlige etater er like ille.

Noen har telt opp at ved å besøke NAV blir man møtt med 116 valg om å gå videre.

http://www.nav.no/

Hvert av disse gir igjen uendelige menyvalg.

Jeg skulle tro at vved å gjøre en nettside enkel å navigere i kunne man redusert antallet telefonhenvendelser og igjen fått kortere ventetid som igjen skapte et bedre rykte.

Isteden virker det som om det er om å gjøre å gjøre det mest mulig tungvindt slik at færrest mulig bruker nettsiden.

I arngrens tilfelel er det vel snakk om å skape reklame ved å få masse besøkende til å sjekke hvor ille siden er.

Men tenker nav slik?

Opplever også at flere og flere nettsider starter med å velge kontinent, land, språk, spørsmål om å delta i undersøkelser, om valgene skal lagres til neste gang, og førti tusen andre valg før man kan finne det man egentlig trenger.

HP er vel heller ikke på topp her:

http://www8.hp.com/no/no/home.html

Det å finne ut hvilken blekkpatron skriver X trenger, krever tålmodighet.

Andre ting er jo måten man skiller mellom privat eller bedrift.

Opplever til stadighet at de nekter å svare på enkle spørsmål fordi en eller annen har satt meg over til bedrift når jeg skulle hatt privat og motsatt.

Når jeg skal ha en driver til et produkt og må velge kontinent, land, språk, om jeg vil være med i brukerundersøkelser, om valg skal lagres til neste gang, om jeg er bedrift eller privat, postnummeret jeg bor i, om postnummeret jeg tastet inn er riktig for den byen de kombinerte det med. Da har man ennå ikke valgt med eller uten java, os, bitversjon, språk (hvor ofte søker jeg forgjeves på norsk når det kun er tilgjengelig på engelsk) og hvis man fortsatt holder ut så er det fortsatt en sjanse for at linken på siden ikke er linket til riktig program eller driver (som canons linking til photoprint når man søker etter mp navigator).

Det har blitt en ugjenomtrengelig jungel både av programvare og nettsider som ikke tar hensyn til brukerne men lar dem seile sin egen sjø inntil noen lager et nytt alternativ man kan ha glede av til det ender opp som alle andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...