alimak Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Har jo bestilt nytt kamera og ble smertelig klar over at jeg aldri gjorde noe med objektivparken min selv om jeg trengte både vidvinkel og ny telezoom. Nå bytter jeg ikke sistnevnte, men jeg har fremdeles ikke noe vidvinkelobjektiv og i vinter så jeg klare begrensninger på hundekjøringsbildene med mitt 17-50 mm. Så derfor er jeg ute etter ordentlig vidvinkel, og da er spørsmålet hvilket av disse (eller finnes det flere jeg ikke har vurdert?) jeg skal kjøpe? Om det er Sigmaen ser jeg at den ligger på 2000,- (brukt) etter et messetilbud for en stund tilbake, mens Tokinaen er dobbelt så dyr brukt. Kan ikke legge noe mer enn det i et objektiv nå som jeg har kjøpt nytt kamera Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Tokinaen har en stor fordel ved at den har f/2.8 - til vanlig er jeg jeg ikke så opptatt av lysstyrke på vidvinkel. Men jeg kan se at det har betydelse for hundekjøring om vinteren. Det jeg ikke liker med 11-16mm-en, er at den har for lite zoom-område. Jeg trives bedre med 10-20mm, eller enda bedre 10-24mm, da det gir meg mer muligheter. Både Nikon og Tokina har 10-24mm nå, hvis jeg husker rett. Men billige er de muligens ikke. Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Har sigma 10-20 til Nikon D40, og er veldig fornøyd. Dog, sier det lite om hvordan nevnte objektiv er på 16mp. Men tror ikke det skal være så helt halvgalt. Er vell enig med Tomsi sine betraktninger. Tokina 11-16 har positive sider, og to negative; pris og begrensa zoom. 11mm er dog for det meste vidt nok. Men en 10-24 vil gi deg mye færre objektive veksel. Ellers, ttror jeg det er hipp som happ. Alle objektivene som Tomsi nevner har sin fan skare. Lenke til kommentar
alimak Skrevet 9. november 2010 Forfatter Del Skrevet 9. november 2010 Har sigma 10-20 til Nikon D40, og er veldig fornøyd. Dog, sier det lite om hvordan nevnte objektiv er på 16mp. Men tror ikke det skal være så helt halvgalt. Er vell enig med Tomsi sine betraktninger. Tokina 11-16 har positive sider, og to negative; pris og begrensa zoom. 11mm er dog for det meste vidt nok. Men en 10-24 vil gi deg mye færre objektive veksel. Ellers, ttror jeg det er hipp som happ. Alle objektivene som Tomsi nevner har sin fan skare. Takk for smarte tips! Det er fortrinnsvis slike motiver jeg kommer til å forsøke meg på (kan selvsagt ikke garantere slikt vær hele tiden ): hundekjøring i Alpene Finnes det noen måte å finne ut hva slags brennvidde ol som er brukt på disse bildene, slik at jeg vet litt mer om hva jeg ønsker meg? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Mange av disse er tatt med teleoptikk på langt hold, ikke vidvinkel. Hvis du vil ha noe lenger enn 55mm er en vidvinkel som 55-200 DX slett ikke dum.. Bruk Tamrons fine brennviddesimulator for å få følelse med forskjellige brennvidder. Lenke til kommentar
alimak Skrevet 9. november 2010 Forfatter Del Skrevet 9. november 2010 Jeg har forsøkt simulatoren, men det er ingen bilder der som fungerer til simulering av mine motiver.. Det er selvsagt ikke de bildene tatt på langt hold jeg tenkte på, men sånne som dette: Kan ikke se for meg at det er tatt på lang avstand, jeg får ihvertfall ikke til noe slikt med min telezoom... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Jeg har forsøkt simulatoren, men det er ingen bilder der som fungerer til simulering av mine motiver.. Det er selvsagt ikke de bildene tatt på langt hold jeg tenkte på, men sånne som dette: Kan ikke se for meg at det er tatt på lang avstand, jeg får ihvertfall ikke til noe slikt med min telezoom... Kan tenke meg at det er tatt med et 70-200 f/2.8,på en ca 30 til 100 meters avstand,ved bruk av 10mm måtte du stå ca 3 til 5 meter unna motivet,noe som ikke ville blitt særlig populært og snuta på den nærmeste bikkja ville sett enorm ut Endret 9. november 2010 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Skulle du tatt det utsnittet med 10-20, ville forreste hund vært enormt stor i forhold til alt annet. Prøv selv - gå inntil en hundeslede med hund med 18-55'en din på 18mm og se hvordan perspektivet blir. 10-22 vil bli enda videre. Lenke til kommentar
alimak Skrevet 9. november 2010 Forfatter Del Skrevet 9. november 2010 Hundene bryr seg ikke, de er på jobb Nå vet jeg ikke hvem som har tatt dette bildet, men jeg vet at en som tok bilder under løp i Norge i vinter lå nesten i løypa og tok bilder, de ble fine men jeg vet ikke hva slags objektiv han brukte eller instillingene. Har sett et par av bildene hans i ettertid og de var noe ala disse, bare mindre dybdeskarphet. Det er greit å se alle hundene, ikke bare de to forreste Når jeg har brukt 18-55 så synes jeg at jeg må kutte halvparten av spannet for å få dem nært nok innpå, altså jeg får ikke plass til alle hundene i utsnittet uten at det blir som maur på en flyplass. Jeg klarer ikke å ordlegge meg bedre, ber om unnskyldning for manglende fagspråk! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Gi oss et eksempelbilde på hva du er misfornøyd med! Lenke til kommentar
chrise75 Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Har jo bestilt nytt kamera og ble smertelig klar over at jeg aldri gjorde noe med objektivparken min selv om jeg trengte både vidvinkel og ny telezoom. Nå bytter jeg ikke sistnevnte, men jeg har fremdeles ikke noe vidvinkelobjektiv og i vinter så jeg klare begrensninger på hundekjøringsbildene med mitt 17-50 mm. Så derfor er jeg ute etter ordentlig vidvinkel, og da er spørsmålet hvilket av disse (eller finnes det flere jeg ikke har vurdert?) jeg skal kjøpe? Om det er Sigmaen ser jeg at den ligger på 2000,- (brukt) etter et messetilbud for en stund tilbake, mens Tokinaen er dobbelt så dyr brukt. Kan ikke legge noe mer enn det i et objektiv nå som jeg har kjøpt nytt kamera Jeg har Sigma 10-20mm F4-5.6 og D7000. Ulempen med denne er at ikke autofokus funker når man bruker liveview. Ellers er den fin Dessverre flere Sigmaobjektiver til Nikon som ikke er helt kompatible med D7000. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 (endret) Kan ikke se for meg at det er tatt på lang avstand, jeg får ihvertfall ikke til noe slikt med min telezoom... Basert på perspektivet i bildet, så vil jeg anslå at dette er tatt rundt normalområdet, altså omkring 30mm, kanskje litt mer. Det er definitivt ingen supervidvinkel inne i bildet. Man kan ta flotte actionbilder med supervidvinkel (mitt tips er Tokina 12-24/4, som er superskarp og har et meget nyttig brennviddeområde), men man må veldig tett på. Endret 22. november 2010 av Anew Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Tokina sin 11-16 er vel skarpere enn både Tokina 12-24 og til dels Nikon sin egen 12-24mm. KR testet det en gang i tiden; http://www.kenrockwell.com/tokina/11-16mm.htm Lenke til kommentar
alimak Skrevet 3. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2010 Ok, da skal jeg forsøke igjen og se hva jeg får til. Ber om fint vær og ikke 30 blå, da er det litt for kaldt til å ligge ute i snøen synes jeg :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå