Mr. Lurk Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Jeg skriver en oppgave og lurer på hvor mye strøm de gigant serverne bruker. Som denne http://www.hardware.no/artikler/yahoo_satser_videre/79125 . Takk Lenke til kommentar
War Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) Hva mener du med linken? En server er like relativt som en bil, hvor mye drivstoff bruker en bil eller hvor langt er et tau. Servere står i rackskap, typisk størrelse er U42 og typisk kabinettstørrelse er U1 til U4. En U1 server kan være mye, 4 disker eller 4 gpuer , bruker fra 100 til 1000W. Dvs ett skap kan bruke 4200W eller 42000W. Så kommer kjøling som også bruker strøm så totalkostnaden er stor. 200W pr U er ikke unaturlig, så ca 8000W pr rackskap er kanske normalt. Vanligvis er 4-8U nederst backupstrøm (UPS) som ikke bruker mye strøm selv. Endret 8. november 2010 av War Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 Beklager, det jeg mener er hvor mye bruker de store servere som gir utroli mye lagringsplass til e-mail osv, kan så lite om dette. Skal bruke dette i en skole oppgave. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Som nevnt varierer det stort. Et spesifikt eksempel på en godt voksen "server" er at en IBM z10 bruker omtrent 20kW og 10kW til kjøling som samlet blir omtrent 30kW. Altså omtrent det samme som 5-10 enmannsboliger. (vil jeg tro) Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Relevant: http://technology.timesonline.co.uk/tol/news/tech_and_web/article5489134.ece http://news.bbc.co.uk/2/hi/7823387.stm The firm said that a typical search returned a result in less than 0.2 seconds and that the search itself only used its servers for a few thousandths of a second. This, said Google, amounted to 0.0003 kWh of energy per search - equivalent to 0.2g of CO2. Lenke til kommentar
War Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 De "store serverene" blir jo relativt, da de er satt sammen av mange små. Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 Litt offtopic, hvor mange papirbrev vil det tilsvare? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Et papirbrev bruker 0 watt, så uendelig er vel det mest rette. Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 Mener ikke sånn, mener hvor mange kan du få ut ifra hva en server trekker av strøm, miljøvennlighet. IBM z10 bruker omtrent 20kW og 10kW til kjøling som samlet blir omtrent 30kW, er det snakk om i timen, dagen, uken? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Mener ikke sånn, mener hvor mange kan du få ut ifra hva en server trekker av strøm, miljøvennlighet. Hvor mange kan du få ut ifra hva en server trekker av strøm? Jeg forstår ikke hva den setningen betyr. IBM z10 bruker omtrent 20kW og 10kW til kjøling som samlet blir omtrent 30kW, er det snakk om i timen, dagen, uken? Hele tiden så lenge den er påslått. Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 Mener, for hvor mye energi den bruker så brude man kunne produsere et x, antall med brev. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Det er slik jeg ser det en litt silly ting å regne ut. Med dette som kilde betyr det omtrent 2000 vanlige A4-ark i timen rent energimessig. http://eetd.lbl.gov/paper/ideas/html/issues.htm Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 Helt enig, men jeg gjør bare en oppgave så jeg bryr meg fint lite. Lenke til kommentar
enden Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Helt enig, men jeg gjør bare en oppgave så jeg bryr meg fint lite. Jeg regner med at det kommer kildereferanser til denne tråden hvor du har "gjort" oppgaven din Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå