Gå til innhold

Forkurs til Ingeniør mot VG2 omigjen?

Ganam

Anbefalte innlegg

Hei. Det er slik at eg holder på å fullføre Språk, samfunnsfag og økonomi VG2, men har nå

funnet ut at dette er eit feilvalg, og trur at ingeniør er eit yrke for meg.

Utdanninsveileder fortalte meg at det er mulig ved å ta eit forkurs til ingeniør.

Eg veit ikkje om eg kjem til å ta dette kurset enda, då eg ikkje serlig glad i intensive kurs.

Ei anna løysing er at eg kan gjere VG2 om igjen om eg får låv, men denne gang Realfag.

Positivt med VG2 Realfag:

Eg slepper Norsk, Spansk, og Historie som er fellesfag fra mitt tidligere VG2 år.

Får meir tid til å lære meg R1 og R2. 2 år på å lære meg matten.

Negativt:

- Ny klasse. Eks-klassen min er ferdig når eg begynner på VG3.

Positivt med Forkurs:

- Får beholde klassen min på VGS.

- Matte som er meir spesialisert for høgskule ingeniør?

Negativt:

- Intensivt? (Får fritak fra Engelsk og Norsk)

- Må betale penger for leilighet, mat, klær etc. Vis ikkje familie i Bergen kan "sponse" meg\ betale med venner.

Kva meiner dere? Skal ha samtale med rådgiver etter jul om dette.

[Oppdatert emnet, skiftet tittel og innhold. Slik at eg slepper å lage ny tråd.]

Endret av Ganam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går det nå. Går unna i et heftig tempo. Rundt 10-12 timer matte i uken og omlag 8 timer fysikk. Samt andre fag. For min del var det ihvertfall en drøy overgang fra p-matten jeg hadde på vgs, men det går greit. Du må være forberedt på å jobbe med matte og fysikk hver dag. Ellers blir det svært tungt.

Lenke til kommentar

Går det nå. Går unna i et heftig tempo. Rundt 10-12 timer matte i uken og omlag 8 timer fysikk. Samt andre fag. For min del var det ihvertfall en drøy overgang fra p-matten jeg hadde på vgs, men det går greit. Du må være forberedt på å jobbe med matte og fysikk hver dag. Ellers blir det svært tungt.

Er dette kun med Fysikk og Matte? Kor mange timer er det ca kvar dag?

Har du fremdeles tid til fritid? Må du jobbe over helgene?

Halvt år, heilt år, eller eit "sommerkurs" ?

Endret av Ganam
Lenke til kommentar

Tar det over et år. Ser for meg at hvis man skal ta det på et semester så vil det bli et stress fra et annet helvete. Og det vil gå mye utover kvaliteten på undervisningen.

Tar bare matte og fysikk. Har fritak fra norsk og engelsk. Så har sånnsett nok av fritid. Bruker vell kanskje en time på leksen, avhenging av hvor mye vi har.

@ Lycantrophe

Ihvertfall det kurset jeg går, så er det beregnet på folk som ikke hadde matte på vgs. Så det går greit bare man jobber gjevnt og trutt.

Lenke til kommentar

Går selv fullt forkurs nå, dvs matematikk, fysikk, teknologi & samfunn (hovedsaklig kjemi før jul og historie etter jul), norsk og engelsk. Norsk og engelsk er så trivielt at det gidder jeg ikke å møte opp til, gjør kun et par obligatoriske innleveringer per semester og det er kun eksamenskarakter som teller i standpunkt.

Teknologi og samfunn er egentlig ikke noe big deal heller, men det kreves at man følger litt med i kjemien i hvertfall. Matematikken og fysikken derimot, er svært krevende (ikke nødvendigvis vanskelig, men det er mye stoff man skal igjennom. Personlig synes jeg vanskelighetskurva i matematikken går nedover, brøkregning, algebra osv som var de første kapitlene var det jeg sleit mest med, men så kom ting seg mye. Fysikken er heller ikke så vanskelig, men mye kjedeligere. Krever at man gjør en del oppgaver for å få brukt formler på forskjellige måter, men det er så demotiverende i forhold til matematikk pga formalitet og teite regler. Men hver sin smak. Vi var rundt 120 som startet i matematikken og er nå rundt 60-70 igjen. De som ikke klarer juleprøvene i de forskjellige fagene, får heller ikke fortsette etter jul. Kun eksamenskarakteren til våren teller til oss i alle fag. Sitter rundt 4 timer etter skolen mandag-torsdag med skolearbeid, og da har jeg fri fredag til søndag. Blir vel noe mer kjør mot juleprøvene :thumbup:

Lenke til kommentar

Det finnes også tretermin ved noen høgskoler om man er motivert til å jobbe ekstra for å spare ett år. Jeg tok det med 1MX fra videregående. Det var bare de første par årene at det var mye realfag, etter det ble det mer linjefag og mindre strebing. Skal ikke si at det var lett for meg siden jeg er middels god i matte, men det er gjennomførbart.

Tretermin krever generell studiekompetanse, er usikker på hva "MX" tilsvarer nå.

Lenke til kommentar

Nja, ikke helt. Ideen er at 1MX skal være R1, og 2MX være R2, men både R1 og R2 går lengre enn det deres avdøde MX-søsken gjorde.

For eksempel er diff.likninger en del av R2-pensum, men opptrådte aldri i MX.

Feil …

1MX vil tilsvare 1T

2MX vil tilsvare R1

3MX vil tilsvare R2

Pensumet i R-matte er ikke mer omfattende enn det man tidligere hadde i MX, men det er annerledes. I R-matte har man diff-likninger, vektorprodukt, induksjonsbevis og et par andre småting man ikke hadde i MX -- men i MX hadde man statistikk og polarkoordinater.

Om du har hatt R-matte, vil nok førståret med matte på ingeniørstuider være litt lettere, siden diff.likninger. og vektorprodukt er en del av pensum, men du må uansett borti statistikk og polarkoordinater senere.

:)

Lenke til kommentar

Takk for eit motiverende innlegg Jude Quinn!

Gruer meg litt, for å vere erlig. At dette kommer til å brenne meg ut raskt.

Men er ganske sikker på at ein utdanning innen elektro/data er for meg.

Har interesse for å jobbe med internett, innen Teleselskap som kommunikasjonsingeniør innen f.eks Lyse vertfall

Endret av Ganam
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Feil …

1MX vil tilsvare 1T

2MX vil tilsvare R1

3MX vil tilsvare R2

Pensumet i R-matte er ikke mer omfattende enn det man tidligere hadde i MX, men det er annerledes. I R-matte har man diff-likninger, vektorprodukt, induksjonsbevis og et par andre småting man ikke hadde i MX -- men i MX hadde man statistikk og polarkoordinater.

Om du har hatt R-matte, vil nok førståret med matte på ingeniørstuider være litt lettere, siden diff.likninger. og vektorprodukt er en del av pensum, men du må uansett borti statistikk og polarkoordinater senere.

:)

Pardon, da har jeg misforstått MX-systemet (alle MX-folk var borte da jeg gikk VGS).

Dette høres riktig ut.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg gikk forkurs for 2 år siden. Synes ikke det var så hardt som alle skulle ha det til. Jeg satt kanskje i snitt 1-2 timer i uken med skolearbeid og endte vel opp med rundt C i snitt (fullt forkurs). Nå var jeg langt i fra den som jobbet mest, og jeg fikk inntrykk av at noen satt hver eneste kveld og slet seg gjennom matte og fysikk.

Det kommer nok litt an på hvor mye du legger i det. Jeg var vant med rundt 5 i karaktersnitt fra ungdomsskole/vgs og hadde ingen planer om å vedlikeholde det snittet egentlig. Da blir forkurset et i overkant arbeidssomt år med mindre du er veldig klok :)

Faktisk så synes jeg forkurset var et av de morsomste årene jeg har hatt på skole ettersom alle som deltok var seriøse og ønsket å lære (og snittalderen var vel omtrent rundt 25). Trenger ikke være kjedelig selv om det er mye matte og fysikk, hehe :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...