Pubé Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Hva er det harry potter har, som kommer fra kristendommen? Uten om kampen mellom det gode og det onde? Lenke til kommentar
TheSoapmaker Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) Både HP og Bibelen er to store fantasibøker? Endret 8. november 2010 av Anarkorken 3 Lenke til kommentar
Noen123 Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Wtf? Bibelen har 0 sammenheng HP etter det jeg vet om. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 1:45 ut i den. Kristne fundamentalister er ikke glad i "warlocks" Lenke til kommentar
freke Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Hva er det harry potter har, som kommer fra kristendommen? De har felles opphav. Begge har føttene og røttene trygt plantet i fantasien. Forøvrig fremstår Harry Potter som den mest realistiske av hovedpersonene i de respektve bøkene. Karakteren er ikke like todimensjonal som kristus krakteren. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) Begge er bøker jeg ikke gidder å lese Endret 8. november 2010 av Gunfreak Lenke til kommentar
Navn11 Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Det står i RLE-boka di regner jeg med Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 RLE læreren vår er helt på trynet. Alle skal få fremføre litt fra et tema som står i kapittelet kulturarv. Siden det ikke er nok temaer til alle, så har noen fått samme. Og jeg har da en venninne som skal ha fremføring om harry potter, men kommer halt sikkert til å få trekk for å ikke ha med mer som er fra kristendommen enn det jeg har nevnt. Lenke til kommentar
Navn11 Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Vi har bare innlevering på det Men du kan jo si at noen av karakterene fra Potter er Bibelske. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Svarene til folk her er jo helt på trynet. Det er jo ingen som har forstått hva trådstarter spør om. Han spør "Hva er det harry potter har, som kommer fra kristendommen?" ? Så dropp de tørre vitsene. Forskjellen på Harry Potter og Bibelen er et annet tema, som har blitt diskutert i en annen tråd. OT: Har knapt sett Harry Potter, så jeg aner ikke Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Gjenoppstandelsen i siste boka er muligens inspirert av kristendommen. Muligens også Snapes redemption (jeg kommer ikke på noe godt norsk ord som kan oversette det). Men uansett er nok ikke JKR direkte inspirert av kristendommen, hun har hentet mer fra folketroen, vil jeg si. Inspirasjonen er kanskje heller en typisk kulturell ting, hvor gjenoppstandelse og redemption er inngrodd i vår kultur. Lenke til kommentar
Bonnskij Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Humlesnurr er ein gammal skjeggete sjefstrollmann? Det minner litt om hovudkarakteren i den andre boka det er snakk om. 1 Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Les disse artiklene: http://www.mugglenet.com/editorials/editorials/edit-amandah01.shtml http://www.helium.com/items/1539548-parallels-between-harry-potter-and-the-bible Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Men uansett er nok ikke JKR direkte inspirert av kristendommen, hun har hentet mer fra folketroen, vil jeg si. Inspirasjonen er kanskje heller en typisk kulturell ting, hvor gjenoppstandelse og redemption er inngrodd i vår kultur. Nettopp. Dersom HP er inspirert av Bibelen blir det dessuten dumt å spørre hva JKR har "hentet" fra kristendommen. Lenke til kommentar
jamelia Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Det blir vel litt det samme som i Narnia-bøkene? Humlesnurr ofrer seg, Aslan ofrer seg, Jesus ofrer seg! (Eller husker jeg heeelt feil fra bøkene nå?) Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Jeg vil heller si at Harry ofrer seg. Det er han som gjenoppstår, slik Aslan og Jesus gjorde. Lenke til kommentar
1c3t34 Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Trodde det var Voldemort som gjenoppsto? Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Ja, til en viss grad gjør han det også, men Harry ofrer seg frivillig på samme måte som Jesus. Derfor blir det en bedre sammenligning. Lenke til kommentar
Charlo Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Er det noen som skal på den nye Harry Potter filmen ? Jeg har to kinobilletter som kan brukes på hvilken som helst film. Kan møtes når som helst, hvor som helst Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå