SunnyCloud Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Hvilke kriterier brukes for å verdivurdere et maleri? Kunstner? størrelse på maleri? alder? Tidligere salg av kunstner, osv? Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) Mange kriterier spiller inn for å verdsette et kunstverk. Så mange at det trengs eksperter for å taksere verdien mest mulig riktig. Likevel er det markedet som til syvende og sist avgjør prisen. På en auksjon vil prisen gå i takt med det markedet er villig til å by for kunsten. Den kan være stabil eller den kan gå opp eller ned. Kriteriene som vektlegges er blant annet hvem som er kunstneren, om verket er signert, hvilke motiv som fremstilles, hvor mange eksemplarer av sitt slag som eksisterer, kvalitet på lerret/papir (japanpapir gir betydelig høyere verdi enn vanlig beige papir), farge og fargens kvalitet, om det er oljemaleri eller akvarell eller trykk (rent trykk eller håndcolorert) eller tresnitt osv. Det er mange andre kriterier som også vektlegges, men noen kriterier avhenger av hva slags type kunst som skal vurderes. Størrelsen på verket betyr ikke nødvendigvis så mye. For øvrig er verker av en avdød kunstner alltid mer eksklusive enn verker av levende kunstnere. Dette fører til at kunsten blir verdsatt høyere, naturlig nok. En død kunstner kan ikke produsere nye kunstverk. Kunst vurderes individuelt. Motiv og spesielt kvalitet er ofte veldig forskjellig fra kunstverk til kunstverk. Selv om det er produsert av Pablo Picasso betyr det ikke nødvendigvis at det er verdt ufattelig mye. Like som idrettsstjerner presterer ikke kunstnere på toppnivå hele tiden. For øvrig er det lett for privatpersoner å slå tilbake i arkivet for å se prisutviklingen fra tidligere auksjoner. Med dette kan man til en viss grad beregne prisen, sånn cirka. Dog er det viktig å huske at selv små kvalitetsforskjeller kan gi store utslag prismessig. Dette kan være kvalitetsforskjeller som ikke er synlige for det utrente øyet. Endret 5. februar 2011 av SLIguy Lenke til kommentar
CardinalOnVideo Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Mediaoppmerksomhet spiller stor rolle når det kommer til salg av samtidskunst (Marianne Aulie, anyone?) Hvis du klarer å komme deg i avisene med et eller annet stund, vil nok de andre greiene dine selve som hakka møkk. (End of irony) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå