Gå til innhold

Sannheten om 2012


Noen123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sist jeg leste no om det var sjansen for at Apophis treffer jorden ca 1 til 250000. I astronomiske termer kommer Apophis ille nære, men sjansen for at den treffer er bra liten.

Til gjengjeld er det bra mange andre "steiner" flyvende rundt der ute, og det er større sjanse for at vi ser de farlige etter de har passert enn før...

Anyhoo, jeg gidder ikke bekymre meg om noe hverken jeg eller andre kan per dags dato gjøre noe effektivt med.

Lenke til kommentar

Og treffer den blir det ikke dommedag. Den har en diameter på ca. 270 meter og kan gjøre mye skade, men hvis den kolliderer med Jorden vil det tilsvare ca. 510 megatonn TNT. Det er for all del mye, men "kun" ti ganger mer enn den kraftigste hydrogenbomben som har blitt prøvesprengt. Til sammenligning var asteroiden som utslettet dinosaurene ca. 10 kilometer i diameter og utløste en energimengde tilsvarende ca. 100 000 000 megatonn TNT, altså tohundretusen ganger mer enn apophis.

Lenke til kommentar

Jepp. 2036, men den er til gjengjeld reell :thumbup: .

 

Så du tror at hvis det kommer en stor stein flyvende rett mot oss så er det ingen som kommer til å gjøre noe? Jeg er ikke veldig bekymret, regner med at noen klarer å komme på en god løsning. Hvis ikke så får jeg bare gjøre det selv.

 

Zeke: Du vet at man ikke har noen beviser for at det skjedde? Regner med at du er klar over at dinoene var den første intelligente rasen gud mekka, men de var så syndige så han tokk live av de. Samme kommer til å skje med oss! Dommedag!

Endret av Flin
Lenke til kommentar

Dessuten er det lite sannsynlig for at den vil gjøre noe skade i Norge. Som sagt vil den ikke forårsake globale konsekvenser, og den eventuelle sonen hvor den kan kollidere er mange tusen kilometer fra Norge. Eneste faren vil være et nedslag i atlanteren som ville ført til enorme tsunamier, men i Norge er det heldigvis lett å komme seg opp i høylandet, og vi ville visst ganske så nøyøaktig hvor og når den ville truffet mange uker/måneder i forveien.

Lenke til kommentar
Zeke: Du vet at man ikke har noen beviser for at det skjedde? Regner med at du er klar over at dinoene var den første intelligente rasen gud mekka, men de var så syndige så han tokk live av de. Samme kommer til å skje med oss! Dommedag!

Sludder og vås.

Alle vet at asteroiden som tok knekken på dinoene egentlig var en cricketball som skar ut og traff jorden under det fjerde interplanetariske cricketmesterskapet. (Chuck Norris vant etter 47000 runs under én runde)

Lenke til kommentar

Zeke: Du vet at man ikke har noen beviser for at det skjedde? Regner med at du er klar over at dinoene var den første intelligente rasen gud mekka, men de var så syndige så han tokk live av de. Samme kommer til å skje med oss! Dommedag!

Don't feed the troll?

 

Og jo, det skjedde. :)

Lenke til kommentar

Jepp. 2036, men den er til gjengjeld reell :thumbup: .

 

Så du tror at hvis det kommer en stor stein flyvende rett mot oss så er det ingen som kommer til å gjøre noe? Jeg er ikke veldig bekymret, regner med at noen klarer å komme på en god løsning. Hvis ikke så får jeg bare gjøre det selv.

Zeke: Du vet at man ikke har noen beviser for at det skjedde? Regner med at du er klar over at dinoene var den første intelligente rasen gud mekka, men de var så syndige så han tokk live av de. Samme kommer til å skje med oss! Dommedag!

 

Tviler jeg på. Hva KAN de gjøre med noe som kommer med slik hastighet? Noen år har de på å finne på noe så vi får se ;) .

Lenke til kommentar

Tviler jeg på. Hva KAN de gjøre med noe som kommer med slik hastighet? Noen år har de på å finne på noe så vi får se ;) .

 

Hva kan man gjøre? Masse.

 

Du må huske at det ikke skal så store forandringer i banen til for at den bommer med mange tusen mil. Har hørt et par gode ideer, den ene innebærer maling og den andre rakettmotorer.

 

Løsningen er der vi må bare finne den og det regner jeg med at vi klarer.

Lenke til kommentar

Tviler jeg på. Hva KAN de gjøre med noe som kommer med slik hastighet? Noen år har de på å finne på noe så vi får se ;) .

 

Hva kan man gjøre? Masse.

 

Du må huske at det ikke skal så store forandringer i banen til for at den bommer med mange tusen mil. Har hørt et par gode ideer, den ene innebærer maling og den andre rakettmotorer.

 

Løsningen er der vi må bare finne den og det regner jeg med at vi klarer.

 

Mye vi kan klare, men man må vite forskjell mellom virkelighet og fantasi også.

Lenke til kommentar

Joa, det som er problemet er å komme til asteroiden tidsnok, og å sikre at endringene man gjør på banen ikke medfører en større fare ved neste passering.

 

Tull, har man flytta den en gang kan man flytte den igjen. Neste gang er lenge til og da har vi enda bedre utstyr.

Lenke til kommentar

Mulig det er tull, men problemet med å nå, selv en kjent, asteroide tidlig nok, er fortsatt reell. Dertil pga alle andre legemer i rommet som "utøver tyngdekraft" (i mangel av bedre formulering) på en gitt asteroide, kan man forårsake at andre asteroider blir dyttet inn i en farlig bane, eller at man mister asteroiden.

Mulig jeg er pessimistisk nå, men gitt at man ikke en gang kjenner banene til en brøkdel av de farlige asteroidene i solsystemet, så tviler jeg sterkt på at vi med dagens, eller nær fremtids, teknologi har en sjanse til å avlede en "planetknuser".

Dog er sjansene for at jeg blir truffet i hodet av en interplanetarisk stein i morra så liten at jeg ikke gidder bry meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...