Gå til innhold

Ftp-oppsett på ubuntumaskin

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ønsker å sette opp en FTP-server der forskjellige brukere skal ha tilgang til forskjellige områder. Jeg har forsøkt oppsett med vsftpd, men her kommer bare brukeren automatisk inn på sitt hjemmeområde. Jeg ønsker å selv definere et område er brukeren har tilgang til.

Er jeg på bærtur her, eller det mulig?

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg foretrekker Proftpd. Sjekk her:

http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:%28K%29Ubuntu_server_howto/Hjemmeserver#FTP-server_oppsett_og_konfigurering_med_GUI

Les det som står i hjelp, den starter slik:

Adding users:

When adding a user you can randomize its username and password or use your own.

You can also select its login shell, group, comment and ftp home directory.

Press add when you are satisfied with the users settings and permissions.

Any other directories added must be located below the ftp home directory for this user.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg får heller ikke proftpd til å fungere. Ender bare med det samme, brukeren kommer til hjemmeområdet. Er meningen at jeg skal legge alt jeg vil dele under dette hjemmeområdet? Eller kan jeg definere dette hjemmeområdet selv? Det er flere ulike mapper jeg ønsker å dele.

Jeg prøvde også med gadmin-proftpd, men dette var vanskelig. Her ville ikke engang serveren aktiveres. Men når jeg prøvde å koble til fra en annen maskin var allerede serveren oppe. Men her fikk jeg valgene om å lage egne hjemmedirektiver til de forskjellige brukerene. Er det mulig å gjøre dette i konfigurasjonsfilen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...