Gå til innhold

HD Cache eller RPM? og hvordan påvirkes dette som OS disk?

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk, har jobbet og lekt meg med data siden jeg kunne gå, dvs, i 24 års tid nå.. Men 90% av hva jeg kan er selv-lært, så jeg har ikke alle aspekter av f.eks. harddisk og dens funksjonalitet under forståelse..

Så..

RPM eller Cache for en OS disk? Hva er best?

Jeg har en 2TB Western Digital 7200rpms 64mb cache disk og en Wester Digital Raptor 150gb 10 000 rpms 16mb cache disk.. Hvilken er best som OS? Kjører 10 000 rpm'en at the moment..

Hvordan påvirker Cache harddisk under OS load?

RPM er liksom greit nok, det er lese/skrive hastigheten definert utifra spin-hastigheten til platene.. Men mesteparten av ett OS loades vell til RAM brikkene etter oppstart? med delvis read/write fra HD kontinuerlig?

Jeg bare spekulerer her, så gjerne korriger meg :)

Jeg kan vell tenke meg til at 64mb cache vil si at den klarer å sende data fra HD til RAM i større puljer, enn hva den klarer på en 16mb cache disk? Men hva med rpm'en i forhold? slår 64mb cache 7200rpm en 16mb cache 10 000rpm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere faktorer enn rpm og cache som spiller inn. (tetthet er en vesentlig faktor)

Det har liten betydning om Cachen er 16/32/64MB, dette er så lite at det spiller liten rolle uansett.

2TB WD'en er nok helt på linje med Raptoren hvis det er en VelociRaptor vel og merke. (2TBen kan i flere scenarioer være en bedre OS disk enn Raptoren)

Det er riktig som du sier at store deler "caches" av OS men det hjelper lite når data skal skrives og leses rundt omkring på disken (alt kan ikke caches), da må lagringsmediet holde følge.

OSet skriver og leser mye "random" data og det er her HDD blir en reell flaskehals.

Hvis du er opptatt av optimal ytelse er det bare SSD som duger :)

Lenke til kommentar

Det er flere faktorer enn rpm og cache som spiller inn. (tetthet er en vesentlig faktor)

Det har liten betydning om Cachen er 16/32/64MB, dette er så lite at det spiller liten rolle uansett.

2TB WD'en er nok helt på linje med Raptoren hvis det er en VelociRaptor vel og merke. (2TBen kan i flere scenarioer være en bedre OS disk enn Raptoren)

Det er riktig som du sier at store deler "caches" av OS men det hjelper lite når data skal skrives og leses rundt omkring på disken (alt kan ikke caches), da må lagringsmediet holde følge.

OSet skriver og leser mye "random" data og det er her HDD blir en reell flaskehals.

Hvis du er opptatt av optimal ytelse er det bare SSD som duger :)

Hehe, så akuratt denne videoen av SSD vs Raptor : http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4

Og hahahahahah! Kjære tid, jeg er 100% solgt! <3 Kjære tid, hakke blitt så overbevist siden jeg begynte å se Farscape!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...