Gå til innhold

Vifte på strømforsyning.

patonnnn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det spørsmålet kan tolkes veldig forskjellige, derfor tegnet jeg en tegning av mitt system i paint.

airflow.png

man kan vel si at min PSU blåser både luften inn og ut.

Mitt system

det er både fordeler og ulemper med begge disse. de er ganske åpenbare, men jeg kan utdype.

når viften er i toppen vil den den frakte varm luft ut(varmluft stiger), men samtidig vil den få litt dårligere kjøling nettopp fordi luften er varmere enn den er på bunn av kabinettet. det kan føre at viften går raskere aka mer bråk osv.

å ha psu i bunn vil kjøle den bedre pga den kaldere luften. ingen cpu kjøler i nærheten som kuker till luften. men den vil derimot ikke frakte noe varm luft ut og det kan føre til dårligere kjøling av bl.a cpu. det samler seg også lettere støv på bunn .

jeg har kun 1 ut-vifte og synes det da er greit med psu på toppen, mens brodern som har et antec 900 kabinett med 1tsillion vifter og blå lasere har den på bunn. den er støvete.

Lenke til kommentar

Hva er mest normalt.. At en vifte på en strømforsyning suger luft inn i strømforsyningen eller at den blåser ut luften ?

De blåser ut luften på baksiden.

Så med andre ord, suge inn luft, slik som min er mest normalt.

hehe den suger luften inn i selve psu'n ja, men ut av kabinettet.

Ja :p det som er mest riktig ?

Lenke til kommentar

PSU skal alltid suge fra bunnen! Jeg vet ikke om alle kabinetter har hull i bunnen, men om du har det så skal PSU vende nedover.

Luften går ut i de retningene pila peker.. På strømforsyningen min kommer luften ned i den fra toppen..

samme her, den suger ut av kabinettet. blir litt rart å snu psu på hodet, er tydelig at det er meningen at den skal være den veien

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...