KjellV Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) Hei! Jeg registrerer at flere og flere nettsider benytter seg av "Facebook sosialt programtillegg" som dere ser til høyre for artikkelen på dette bildet. For at en slik tjeneste skal være mulig må den informere facebook om hvilke nettsider jeg besøker, og dermed kan den gi facebook oversikt over hvilke sider jeg besøker. Er det mulig å få blokkert denne formen for tillegg? Eller tvinges jeg til å informere facebook om mine lesevaner så lenge jeg er automatisk innlogget på siden deres? Endret 8. november 2010 av KjellV Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Nei, denne tjenesten informerer ikke Facebook om hvilke sider du besøker, den baserer seg på at du selv (og andre FB-brukere) deler saken (ved å klikke på linken "Del på Facebook" i tilknytning til artikkelen, som f.eks. under her) på Facebook, slik at den kommer opp på din brukerprofil som en sak du anbefaler andre å lese, evt. med din kommentar til saken. Sett fra den andre siden av saken, så trenger ikke Facebook å vite hvem du er for å kunne vise denne boksen med "hvor mange liker/har delt denne saken" på nettsida (i ditt eksempel Hardware.no), du trenger neppe å være pålogget Facebook overhodet for å se denne boksen. Det som faktisk kan være noe å diskutere er om Facebook og opprinnelsesstedet til saken har rett til å navngi (som du har streket ut på bildet) hvem som har delt en viss sak, men det inngår nok ganske sikkert i den omfattende brukeravtalen mellom Facebook og brukerene... Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 Jeg forstår at tjenesten bare viser kontaktene mine som har anbefalt artikkelen, ikke alle kontaktene som har lest artikkelen, men den informerer vel fortsatt facebook om at jeg leser artikkelen? Jeg ser ingen andre løsninger på saken enn at facebook blir informert om hvilken side jeg er inne på og sjekker om noen av mine kontakter har anbefalt artikkelen. Hvis facebook informeres om alle artikler jeg leser får de altfor mye data om meg som internettbruker og person til at det er, i mine øyne, forsvarlig med slike tjenester. Lenke til kommentar
AudunXetrov Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) Det er vel ikke hvor mange av DINE kontakter som har delt artikkelen, men hvor mange som i det hele tatt har delt artikkelen på Facebook? Edit: Når jeg tenker meg om, så vil den, om den viser deg spesifikke navn, nødvendigvis måtte sjekke, ja. Så vidt jeg forstår. Endret 8. november 2010 av AudunXetrov Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Edit: Når jeg tenker meg om, så vil den, om den viser deg spesifikke navn, nødvendigvis måtte sjekke, ja. Så vidt jeg forstår. Det tenkte jeg ikke nøye nok over; om den viser deg navn på/hvor mange/om noen av dine venner (og det gjør den vel, såvidt jeg har sett) som har anbefalt den, så må applikasjonen nødvendigvis vite hvem du er, og sjekke, ja... Lenke til kommentar
AudunXetrov Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Edit: Når jeg tenker meg om, så vil den, om den viser deg spesifikke navn, nødvendigvis måtte sjekke, ja. Så vidt jeg forstår. Det tenkte jeg ikke nøye nok over; om den viser deg navn på/hvor mange/om noen av dine venner (og det gjør den vel, såvidt jeg har sett) som har anbefalt den, så må applikasjonen nødvendigvis vite hvem du er, og sjekke, ja... Det var selvfølgelig det jeg mente med editen min. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Det var selvfølgelig det jeg mente med editen min. Ja, skjønte det og er altså enig.. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Må innrømme at jeg de siste dagene har tenkt tanken selv etter at jeg har sett den lister opp hvilke av mine venner som har delt saken. Ingen måte å få blokkert det på med unntak av å ikke logge inn på FB ? Lenke til kommentar
MRN Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Firefox og NoScript blokkerer den. Viser den noen av dine venner, så er du innlogget i Facebook. Løsninga er å logge seg ut av Facebook. Selv er jeg innlogga der hele tida, visstnok, selv om jeg bruker Facebook minimalt. Latskap fra min side, tipper jeg Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 9. november 2010 Forfatter Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Jeg har løst det med å logge ut av facebook, ikke det helt store problemet siden jeg bare er innom siden en gang i uka. Dukker kanskje opp et tillegg til Opera nå når muligheten for utvidelser kommer. Jeg er overrasket over at det er så lite fokus på et problem som dette. Facebook kan ved hjelp av programtillegget danne seg et bilde over vanene til de aller fleste av sine brukere og få en massiv database med informasjon de kan bruke til egen vinning. Kan man stole på at facebook aldri kommer til å misbruke denne informasjonen, eller at andre ikke får tak i den? Jeg er meget skeptisk, spesielt når man ser hvor enkelt det er å skaffe seg tilgang til andres facebookkontoer. Endret 9. november 2010 av KjellV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå