Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Løst.

TanglewoodD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har satt deg selv i en dum situasjon. Innrømmer du at du lagde skadene så havner du i et dårlig lys fordi du løy. På den andre siden kan det fort bli verre om du forsetter å lyve og det blir oppdaget.

Uten at jeg er en jurist så ville jeg tro at bedriften kan gå via retten og kreve erstatning av deg.

Hadde jeg vært i samme situasjonen ville jeg innrømt hvilke skader jeg sto bak og tilbydt å erstatte de, da blir man iallefall ferdig med saken.

Lenke til kommentar

Hei.

Anbefaler at du trekker tillitsvalgte i bedriften inn i saken, eller eventuelt din kontaktperson i din arbeidstakerorganisasjon. De kan bistå deg i møter og gi deg råd.

Videre går jeg ut fra at det er arbeidsmiljølovens §14-15 som regulerer trekk i lønn på grunn av skader som arbeidstaker lager gjennom sin tjeneste.

§ 14-15. Utbetaling av lønn og feriepenger

(2) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt:

c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale,

e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling,

Dersom du har opptrådd forsettlig eller grovt uaktsomt bør du betale, men dersom det var hendige uhell bør du ikke gjøre det. Dersom du er uenig med din arbeidsgiver bør du i alle fall ikke signere på noen papirer på at de kan trekke deg i lønn. Når du utøver ditt arbeid er det arbeidsgivers risiko at det fra tid til annen blir skader, forutsatt at du ikke opptrer forsettlig eller grovt uaktsomt slik jeg har forstått det.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Jeg får bare forklare situasjonen antar jeg. Men altså, uhell, skademelding - ? Jeg vil jo kompensere med evnt. et par tusen, men om den skal på verksted å jeg må stå for retting av skader 100%, er jo ikke dette riktig heller.

En kompensasjon iform av tap av bonusprosent iforhold til forsikring burde da ihvertfall være en bedre grunn.

Endret av TanglewoodD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...