Gå til innhold

Virtualisere domenekontrollere. Circular dependency?

arnizzz

Anbefalte innlegg

Skal etterhvert sette opp et nytt hyper-v cluster. Det er ønskelig å ha så få fysiske bokser som mulig. Så vidt jeg har forstått så må hyper-v hostene være i et domene for at clustering skal funke.

Hva synes dere om å kjøre domenekontrollere clusteret så lenge man passer på at de aldri live-migrerer til samme fysiske boks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Best practice er vel å ha 1 aktivert rolle per OS. Så å installere AD rollen sammed med hyper-v tror jeg ikke er det som er anbefalt. Men høres jo ut som det skal funke greit.

Best-practice er vel å ha iallefall en fysisk boks. Jeg ser ikke noe problem med å viritualisere de og ha de i et cluster så lenge du ikke legger alle eggene i samme kurs (alt på en host).

Problemet oppstår når du må skru av hele clusteret over en lengre periode og skal starte det opp igjen. Workaround blir da å hente ut VHD og så boote opp DC på en hyper-v som kjører i Workgroup. Litt for mye styr for min smak :)

Men tror nesten jeg bare går for en ekstra fysisk boks. Da kan jeg sette den som PDC Emulator så slipper man å bekymre seg for timing problemer også.

edit:

Hmmm. Kanskje man skulle satt opp et eget mini-domene for kun hyper-v management. Så er hele produksjons-settet virtualisert slik at det blir enklere i forhold til DR.

Endret av arnizzz
Lenke til kommentar

Best practice er vel å ha 1 aktivert rolle per OS. Så å installere AD rollen sammed med hyper-v tror jeg ikke er det som er anbefalt. Men høres jo ut som det skal funke greit.

Mulig jeg misforstod noe, men på et lett Hyper-V/Clustering-kurs for et par uker siden forstod jeg det sånn av hostene skal være DC-er i et HA-cluster.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...