Uberbox Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Har meget lyst å kjøpe et par Bose QuietComfort 15, men av prinsipp nekter jeg å betale 3000,- når de koster 200 dollar i USA. I prisguiden.no er det EN oppføring! Hvorfor i allverden er det ingen andre som importerer disse? Det burde være meget gode marginer her. Har ikke tenkt meg til USA i nærmeste fremtid - er det noen som vet hvor man kan få tak i disse til en rimeligere penge? Lenke til kommentar
Snasnt Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 eBay er jo en mulighet... Lenke til kommentar
Uberbox Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 eBay er jo en mulighet... Slipper man unna toll og moms da? Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Er ikke toll på hodetelefoner, men moms og tollgebyr må du ut med. Ved kjøp fra ebay: det florerer med kinakopier av hodetelefoner og iem/earbuds. Hvis selger er fra Kina (inkl. Hongkong) er det nesten garantert en kopi. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Kjøper du disse til $200 (fra hvor?) lander du på rundt 2 norske laken med frakt, tollgebyr og moms, men du går glipp av en del rettigheter. Er det verdt det? Det er forøvrig ingenting rart eller konspiratorisk med at produsenter har én hovedimportør. Hvis det er mulig å tjene masse penger på å gråimportere disse hodetelefonene og selge dem billigere, er det garantert noen som gjør det. Lenke til kommentar
Uberbox Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 Kjøper du disse til $200 (fra hvor?) lander du på rundt 2 norske laken med frakt, tollgebyr og moms, men du går glipp av en del rettigheter. Er det verdt det? Det er forøvrig ingenting rart eller konspiratorisk med at produsenter har én hovedimportør. Hvis det er mulig å tjene masse penger på å gråimportere disse hodetelefonene og selge dem billigere, er det garantert noen som gjør det. Det er suspekt når prisen nesten er tredoblet. Her sitter både importør og produsent igjen med en vanvittig margin i forhold til f.eks. USA. Skal undersøke om venner eller slekt skal over dammen - ebay er jo en mulighet, men det er som noen sa forbundet med en viss risiko. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Norge og USA er såpass forskjellige land at det synes jeg ikke. Dessuten er det mer snakk om en femtiprosentsøkning enn en tredobling hvis du tar utgangspunkt i 200 dollar (selv fant jeg den bare til 300) pluss moms og frakt. Og siden Bose er et amerikansk merke, er det ingen importør som skal ha penger der borte. Lenke til kommentar
Uberbox Skrevet 11. november 2010 Forfatter Del Skrevet 11. november 2010 Norge og USA er såpass forskjellige land at det synes jeg ikke. Dessuten er det mer snakk om en femtiprosentsøkning enn en tredobling hvis du tar utgangspunkt i 200 dollar (selv fant jeg den bare til 300) pluss moms og frakt. Og siden Bose er et amerikansk merke, er det ingen importør som skal ha penger der borte. OK, kanskje ikke en tredobling, men det er over dobbelt så dyrt i norge. Det er masse HW og duppedingser som er omtrent like billig i USA og norge (5-10%). Noe, slik som Bose produkter, står ut som ren utnytting av nordmenns betalingsvilje. Lenke til kommentar
Fyr1 Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 De koster nok 300 dollar i USA. Jeg er her nå, får se om jeg tar med et par hjem Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Norge og USA er såpass forskjellige land at det synes jeg ikke. Dessuten er det mer snakk om en femtiprosentsøkning enn en tredobling hvis du tar utgangspunkt i 200 dollar (selv fant jeg den bare til 300) pluss moms og frakt. Og siden Bose er et amerikansk merke, er det ingen importør som skal ha penger der borte. OK, kanskje ikke en tredobling, men det er over dobbelt så dyrt i norge. Det er masse HW og duppedingser som er omtrent like billig i USA og norge (5-10%). Noe, slik som Bose produkter, står ut som ren utnytting av nordmenns betalingsvilje. Med utgangspunkt i en dollar på 5.85 ville de kostet like under 1500 spenn med moms hvis du fant dem i en butikk til $200. Men det er ikke realistisk: vi må regne med frakt og fortollingsgebyr inn til landet også: i beste fall et par hundrelapper, sannsynligvis flere. Selv ikke butikker slipper unna ekstrautgifter. Snakker vi $300 (som de aller fleste skal ha for settet) blir prisforskjellen så lav at man skal være virkelig iherdig for å importere selv. Det finnes mange varegrupper hvor Norge og USA er nærmere hverandre i pris, men det betyr ikke at dette er svindel. Forskjellige bransjer har forskjellige driftsmarginer, og innen hifi er det et godt sprang. Det er et marked hvor det selges relativt få og dyre enheter, og det er noe helt annet enn å pøse ut billig hardware. Bose holder til i USA og er naturlig nok enda litt relativt billigere der, pluss at den norske importavtalen kanskje kunne vært bedre. I Norge har vi i tillegg et mye sterkere forbrukervern, noe som bidrar til at det er en del dyrere å selge ting her enn i USA, hvor produsenter i større grad bestemmer returvilkårene selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå