zevres Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) Hei, var ikke sikker på hva jeg skulle skrive på tittel, så eg kalte den bare det. Eg gikk restaurant og matfag første året, men fant ut etter vert at eg visste ikke om eg skulle gå matfag eller elektro neste år(dette året). Endte opp med å gå videre på matfag men eg sa til rådgiveren at eg var interesert i alt innen for data av spill, bygging og datapropgrammering, så hun anbefalte at eg skulle gå IKT-servicefag. Men det eg aldri har fått med meg er, hva kan en bli etter IKT-servicefag? Har tenkt mest på dataprogrammering, men så lurer eg på, som dataprogrammerer hva kan en jobbe med da i norge? Er det bra lønn? Og er det mye matte? Sorry vis det er skrivefeil, skriver på iphone akkurat nå. Endret 8. november 2010 av zevres Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Om du går hele veien med IKT-servicefag så vil du få innsikt i hvordan det er å jobbe i en IT-avdeling/bedrift. Det er ikke så veldig mye programmering, da det begynner på et veldig grunnleggende nivå. Det som er en fin vei er å ta fagbrevet, så påbygging og så gå på høgskole eller universitet og studere Informatikk e.l. Lenke til kommentar
zevres Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 Hva er informatikk? Lenke til kommentar
zevres Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 og har ikke informatikk mye med matte og gjøre? Lenke til kommentar
Slackbert Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Hva er informatikk? Det som på engelsk kalles "computer science". Datavitenskap om du vil. Vitenskapelig disiplin som innbefatter en rekke forskningsområder fra sikkerhet og kunstig intelligens til samfunnsmessige konsekvenser. Hvor mye matte, avhenger av hvilket område du er mest interessert i. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Skal du lære programmering på et universitet så trenger du matte R1. Lenke til kommentar
zevres Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 Hva er informatikk? Det som på engelsk kalles "computer science". Datavitenskap om du vil. Vitenskapelig disiplin som innbefatter en rekke forskningsområder fra sikkerhet og kunstig intelligens til samfunnsmessige konsekvenser. Hvor mye matte, avhenger av hvilket område du er mest interessert i. hva er det som er minst muligt matte? Skal du lære programmering på et universitet så trenger du matte R1. hva er matte R1? har ikke peiling... men trenger en mye matte som programmerer? og er det vanskelig matte i såfall? Lenke til kommentar
Hoon Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 (endret) Gammel tråd men jeg svarer likevel. Hva som er innebefattet i IKT-Service fag kan være svært varaibelt avhengig av hvilken skole du går og hvor du praktiserer lærlingtiden din. Jeg tok selv fabrev, påbygging og nå studerer jeg på UiO. Det som er viktig hvis du skal gå IKT-Driftsfag er at du finner et lærlingsted hvor du får mulighet til og lære samtidig som du jobber der. Det finnes mange bedrifter som tar inn lærlinger uten å egentlig ville drive med opplæring. Da blir man fort redusert til billig arbeidskraft. Min egen erfaring med matte er at så fort man kommer på universitetsnivå eller tilsvarende vil man finne det mye mer intressant og spennede. Fordi lærerne kan mer og fordi man klarer og se nyttigheten av det i mye større grad. Om man ikke finner mattematikken som kreves i informatikk intressant tror jeg man burde tenke hardere på om man virkelig vil drive med programmering. Skal du lære programmering på et universitet så trenger du matte R1. Dette er ikke helt riktig, UIO har fra i år av lansert en linje som heter Informatikk: Språk og Kommunikasjon eller Informatikk: Design og Interaksjon. Her er man fritatt mattekravet i de fagene som krever R1. Men det er jo en grunn til at disse fagene i utganspunktet krever R1 så man må forberede seg på en del jobb for å tette eventuelle hull i mattekunnskapene. I hvertfall på språk og kommunikasjon har man mulighet til og ta minst like mange informatikkfag som andre linjer men man binder seg til å ta enkelte fag som dreier seg om prossessering av naturlige språk etc. Endret 24. november 2010 av Hoon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå